Lite förväntad läge i Stockholm. Oroande.
Källa SVT.se kl. 12:59 idag.
Smittökning i Stockholm – var tredje från utlandsresenärer
Under vecka 26 så rapporterades 374 fall av covid-19 i Stockholm. Vecka 27 hade den siffran stigit till 440 konstaterade fall. Det är tredje veckan i rad som smittotalen ökar.
Det är främst i gruppen 18-29 år som ökningen sker. Flera av dessa har blivit smittade under en resa utomlands. I Länstyrelsens rapport bedöms resande från Spanien stå för en stor andel.
SVT · Jonas Ekman
Ska till Italien imorgon med familj. Vi är totalt 6 vuxna pax. Jag har varit i Tyskland inom de senaste14 dagarna (lista C) och en annan har varit i Turkiet (osäker på vilken lista men fullvaccinerad).
Jag har fyllt i och skickat iväg min EUdPLF och där fyllde jag i samtliga resenärer som mina familjemedlemmar, jag kunde dock bara fylla i att jag varit i Tyskland. Behöver jag fylla i ett nytt formulär för varje person? Eller räcker det att jag lagt till resterande 5 som familjemedlemmar? Det framkommer ju inte att en pax varit i Turkiet inom de senaste 14 dagarna.
Du måste kanske testa dig, men det kan du göra vid gränsen gratis. Bara vänta på svar (15-20 min). I varje fall Eda/Magnormoen v.61
Jag passerade gränsen vid Storlien (E14) i eftermiddags. Alla turister (och liknande) som inte var fullvaccinerade var tvungna att vara förregistrerade för att bli insläppta till teststationen. Teststationen fick man inte lämna utan att genomgått test samt fått negativt resultat, men det var ingen som stod och kollade om vi säger så... Dock jämförde de id och inreseformuläret och registrerade inresan (fick sms om det) vid första stoppet, så om testresultatet senare skulle saknas så kan man ju misstänka att det skulle bli en del liv...Så hur menar du, är det godtyckling tillämpning som gäller, alltså förbehåller sig gränsvakterna rätten att slumpmässigt testa folk? Gäller resa från grönt område.