Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

M.K

Medlem
Stockholm är numer gult enligt kartan. Ska bli spännande att se hur det ser ut om en vecka...

Tycker du verkligen det? Garanterat rött, om inte nästa vecka, så inom kort tid i Stockholm när fler kommit hem. Halva stan är vid medelhavet. :D De flesta i Spanien. Garanterat ny våg snart, 100% säkert! Bara se skräckreportage i media från Cypern.

Nu kom vi nyss hem själva så jag kommer verkligen inte med några moralkakor, vill framhålla detta.
 

Fredrik

Medlem
Tycker du verkligen det? Garanterat rött, om inte nästa vecka, så inom kort tid i Stockholm när fler kommit hem. Halva stan är vid medelhavet. :D De flesta i Spanien. Garanterat ny våg snart, 100% säkert! Bara se skräckreportage i media från Cypern.

Nu kom vi nyss hem själva så jag kommer verkligen inte med några moralkakor, vill framhålla detta.

Moralkakor biter ändå inte men jag konstaterar bara att om man samlar folk från hela Europa på turistorter så kan eventuell smitta spridas snabbt och det är ungefär vad som verkar hända.
 

LarsCph

Medlem
Vi ankom til Split fra København lutthavn med SAS i onsdags. Det var en meget fin tur på SAS Plus hvor det tydeligvis var som at crew anstrengte sig for at give servicen et nøk opaf. I forhold til påvirkning af Covid-viruset var der krav om masker i lufthavnen og om bord på SAS blev kravet om medicinske masker håndhævet fuldstændig. Efter afgang er det helt OK at tage masken af når man spiser/drikker og der var ikke nogen særlig opmærksomhed på at man f.x. skulle skynde sig at spise eller drikke klar. Det var en helt fin oplevelse syntes jeg.

Ankomst i Kroatien, igen masker inden døre i lufthavnen. Ved pas kontrollen bad de om at se dokumentation for vaccination (eller negativ test, men begge vi voksne er vaccinerede så ingen test behøves i Kroatien). Det gik helt smidigt og uden problemer at komme ind i landet. Vi anvendte den danske Corona-pas app eftersom vi begge er vaccineret i Danmark - men så flere som havde et udskrevet bevis med, det fungerer også uden problemer.

Uden for lufthavnen er det kun i fødevare butikker jeg har set anvendelse af masker, der er det stort set alle som som bærer maske. Ellers er der intet som minder en om Corona helvedet her lidt uden for Split. Vi bor i privat (AirBNB) feriehus med egen pool som ligger i en lille by. Ejeren tilbød at hun kunne tage maske på hvis vi ville have det da vi tog imod huset.

De sidste 4 dage før vi rejser hjem er vi på Radisson Blu Resort i Split, så får vi se om der er noget dér. Men her "ude på landet" er der ingen forandringer på grund af Corona så vidt jeg kan bedømme.
 

Kimmen00

Medlem
Tycker du verkligen det? Garanterat rött, om inte nästa vecka, så inom kort tid i Stockholm när fler kommit hem. Halva stan är vid medelhavet. :D De flesta i Spanien. Garanterat ny våg snart, 100% säkert! Bara se skräckreportage i media från Cypern.

Nu kom vi nyss hem själva så jag kommer verkligen inte med några moralkakor, vill framhålla detta.

Från FHM:
Enligt myndigheten är det främst deltavarianten som sprider sig i landet.

”Under vecka 28 rapporterades 1 855 bekräftade fall av covid-19 i Sverige, vilket är en ökning med cirka 24 procent jämfört med vecka 27. Incidensen räknat över 14 dagar var 32 fall per 100 000 invånare”, skriver FHM i pressmeddelandet.

Av de nyregistrerade fallen är det många som smittats efter en utlandssemester.

”Andelen fall av covid-19 med koppling till utlandsresor fortsätter att öka och stod förra veckan för minst 23 procent. Smittspridningen har ökat i Europa och i övriga världen vilket innebär en risk även för svenska resenärer. Folkhälsomyndigheten påminner om att hålla avstånd och umgås i en mindre krets på resmålet samt att testa sig vid hemkomst och minimera kontakter den närmaste veckan efter hemkomsten. Ovaccinerade personer rekommenderas att testa sig även utan symptom”.

Men 32/100000? Det är ju egentligen väldigt lågt värde som vi skulle hyllat tidigare.. när vi hade över 500 av 100000 som i våras då kan man blir lite orolig. Som alla säger, vi får väl se om sjukhusinläggningarna ökar, annars spelar ju det ingen roll.
Om 1 har corona och nästa vecka 2 så kan ju pressen köra krigsrubriker "SMITTAN ÖKAR 100%". Man ska nog inte stirra sig blind på sådant. :)

Imorgon bär det av till Kroatien för andra gången denna sommar... Nu är vi båda vuxna fullvaccinerade oxå :)
 
Sitter i en jobbig situation och tar gärna emot tips..

hade flyg bokat ARN-ATH idag 12.05. På plats ser vi att mitt pass gått ut några dagar sen. Hade bara körkort, inget ID. Polisens passtation har extrem kö och jag väntar fortfarande på provisoriskt pass.

Tjejen åkte utan mig så ska väl försöka boka nästa flyg eller imorrn.

Vet ni om jag måste fixa ny PLF om jag flyger idag? Imorrn? Finns det nåt hotell precis vid Arlanda som är bra och prisvärt?

Nått flyg ni kan hitta? Ska kolla själv nu med men är lite desperat.
 

JacobGBG

Medlem
Sitter i en jobbig situation och tar gärna emot tips..

hade flyg bokat ARN-ATH idag 12.05. På plats ser vi att mitt pass gått ut några dagar sen. Hade bara körkort, inget ID. Polisens passtation har extrem kö och jag väntar fortfarande på provisoriskt pass.

Tjejen åkte utan mig så ska väl försöka boka nästa flyg eller imorrn.

Vet ni om jag måste fixa ny PLF om jag flyger idag? Imorrn? Finns det nåt hotell precis vid Arlanda som är bra och prisvärt?

Nått flyg ni kan hitta? Ska kolla själv nu med men är lite desperat.


Pröva att posta i SKARPT LÄGE tråden. Brukar få bra uppmärksamhet fort.

PLF innehåller inget passnummer vad jag kan se, det intressanta är främst ditt corona cert. Vad gäller flyg så finns många alternativ, beroende lite på dina omständigheter. Kostnad osv.
 

NyfikenGrau

Medlem
Sitter i en jobbig situation och tar gärna emot tips..

hade flyg bokat ARN-ATH idag 12.05. På plats ser vi att mitt pass gått ut några dagar sen. Hade bara körkort, inget ID. Polisens passtation har extrem kö och jag väntar fortfarande på provisoriskt pass.

Tjejen åkte utan mig så ska väl försöka boka nästa flyg eller imorrn.

Vet ni om jag måste fixa ny PLF om jag flyger idag? Imorrn? Finns det nåt hotell precis vid Arlanda som är bra och prisvärt?

Nått flyg ni kan hitta? Ska kolla själv nu med men är lite desperat.

Lider med dig även om det ju är reskunskap 1A att aldrig någonsin slarva med pass eller ID, allt annat men inte det.

Enklaste först, Comfort tar bara 837 kr i natt för enkelrum m frukost, givet val i din situation om du inte kommer iväg idag.

Flyg är ju bara hugga första bästa så fort du får provisoriskt pass men innan dess kan du ju inte gärna boka nåt. Lycka till och ta det lugnt.
 

Mr Basic

Medlem
Sitter i en jobbig situation och tar gärna emot tips..

hade flyg bokat ARN-ATH idag 12.05. På plats ser vi att mitt pass gått ut några dagar sen. Hade bara körkort, inget ID. Polisens passtation har extrem kö och jag väntar fortfarande på provisoriskt pass.

Tjejen åkte utan mig så ska väl försöka boka nästa flyg eller imorrn.

Vet ni om jag måste fixa ny PLF om jag flyger idag? Imorrn? Finns det nåt hotell precis vid Arlanda som är bra och prisvärt?

Nått flyg ni kan hitta? Ska kolla själv nu med men är lite desperat.
Om du inte gjort det redan, säkerställ att hemresan inte bokades av i samband med att du uteblev från utresan.
Om så skett får du boka ny ToR.
 
Tack, hemresan är en separat biljett. Är på Arlanda nu och försöker fixa en ny PLF då det måste göras säger de, tror jag får boka nytt flyg senare ikväll eller imorrn tidigt.
 

Rogbjo

Medlem
Som tidigare rapporterats så är det fortfarande munskyddskrav (FFP2 i Bayern) och plasthandskar på frukosten.
Det går däremot bra att packa fullt med folk i kabinbanor, bussar och tåg för att alla bär munskydd. Tror att Tegnells väg med avstånd är den bästa då det inte känns särskilt tryggt att dela en kabinbana med 50 andra sillar som avskyr sina munskydd och fuskar.
 
Toppen