Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Visa bifogad bild 119914

Som alla anat och som kommit fram i andra sammanhang går det åt fel håll på många platser. Men det är som sagt smittspridningen som ökar, medan det åtminstone för mig är högst oklart om det påverkar sjukvården i någon större utsträckning eller om den delen ligger kvar på låg nivå.

Min killgissning är att vi kommer få några intressanta veckor framför oss där antal fall ökar, men sjukhusvård/IVA/dödsfall fortsatt är låga och kommer sätta politiker på prov kring hur de då ska agera.

Verkligen intressant att följa hur politiker kommer agera. Frankrikes premiärminister Castex gick t ex ut offentligt i går och sa att 96% av alla nya bekräftat smittade var ovaccinerade och man sätter allt hårdare press genom t ex införande av hälsopass för att få invånarna att vaccinera sig. Än så länge verkar vaccinationsviljan vara hög i Sverige i alla fall.

Visa bifogad bild 119914

Som alla anat och som kommit fram i andra sammanhang går det åt fel håll på många platser. Men det är som sagt smittspridningen som ökar, medan det åtminstone för mig är högst oklart om det påverkar sjukvården i någon större utsträckning eller om den delen ligger kvar på låg nivå.

Min killgissning är att vi kommer få några intressanta veckor framför oss där antal fall ökar, men sjukhusvård/IVA/dödsfall fortsatt är låga och kommer sätta politiker på prov kring hur de då ska agera.

Som Trump sa.. Bara sluta testa, så blir det inga smittfall!

Visa bifogad bild 119914

Det tråkiga är att det tar några veckor innan vi vet om sambandet mellan smittspridning och sjukvård brutits då det tar en stund mellan smitta och vårdbehov. Jag håller därmed med om att de närmaste veckorna blir intressanta.

Verkligen intressant att följa hur politiker kommer agera. Frankrikes premiärminister Castex gick t ex ut offentligt i går och sa att 96% av alla nya bekräftat smittade var ovaccinerade och man sätter allt hårdare press genom t ex införande av hälsopass för att få invånarna att vaccinera sig. Än så länge verkar vaccinationsviljan vara hög i Sverige i alla fall.

Håller inte med om viljan. Östergötland just nu. Ynglarna ”skiter it”.

finns obegränSat med tider och drop in.
2BE7CF98-1387-4004-8A69-FFDE632F6A30.png

Den där statistiken är missvisande. Större delen av 18-25 i Östergötland är ju studenter, som nu har sommarlov och inte befinner sig i länet. Förhoppningsvis har dessa ungdomar vaccinerat sig på den ort de befinner sig på under sommaren.
Fast är dessa studenter med i statistiken? De allra flesta studenter verkar inte skriva sig på studieorten utan bo kvar hos föräldrarna.

Toppen