Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Taggen

Medlem
Reste hem från Sardinien via Zurich den 15:e Juli och det som behövdes var att fylla i Schweiz egna online formulär så man fick en Q R-kod. Denna kontrollerades när vi skulle checka in. Vid in-checkning var det lite gnissel om kraven men en supervisor fanns tillgänglig så det blev en smärtfri in-checkning. Det behövs alltså inte test för transitering via Schweiz vilket underlättar då man inte behöver jaga test på Sardinien. Givetvis så slapp vi kravet då vi också är svenska medborgare. En person i den vanliga kön hade inte fyllt i formuläret och gnällde att det var så svårt att veta reglerna men blev resolut instruerad att ingen Q R-kod, ingen in-checkning.
 

toer00

Medlem
Är i Cannes och här i Frankrike är det obligatorisk med mask inomhus (undantag när du sitter till bords). Frukostbuffén har ändrats så att du pekar och personalen lägger upp en tallrik som de sedan ger dig. Rent generellt upplever jag det som att folk relativt väl håller avstånd (vi gör det i alla fall - trots att vi är fullt vaccinerade).

Dock så de flesta återanvänder hela tiden munskydden. Ner på hakan, upp för mun och näsa, ner igen när man går ut och upp igen vid nästa inomhusbesök (affärer odyl).

Så Ander Tegnell har väl rätt i sak att man bli smittad om man använder munskydd fel, men som andra kända läkare säger, om alla bär munskydd så skyddar vi varandra i all fall när de är på…

Slutsatsen är att vi känner oss nästan säkrare än hemma i Sverige…
 

henrik l

Medlem
Och där ställde British in vår hemresa Palermo - Göteborg, via London. SAS har bra priser dagen därpå så det är ingen panik. Men frågan är om det överhuvudtaget är lönt att försöka begära någon ersättning från BA? Det är en poängresa och enda merkostnaden som skulle gå att hävda är att vi måste ta en övernattning i Stockholm.
 

Senator

Moderator
Och där ställde British in vår hemresa Palermo - Göteborg, via London. SAS har bra priser dagen därpå så det är ingen panik. Men frågan är om det överhuvudtaget är lönt att försöka begära någon ersättning från BA? Det är en poängresa och enda merkostnaden som skulle gå att hävda är att vi måste ta en övernattning i Stockholm.

Hur många dagar innan avresa ställde British in?
 

Senator

Moderator
Lite förväntad läge i Stockholm. Oroande.

Källa SVT.se kl. 12:59 idag.

Smittökning i Stockholm – var tredje från utlandsresenärer

Under vecka 26 så rapporterades 374 fall av covid-19 i Stockholm. Vecka 27 hade den siffran stigit till 440 konstaterade fall. Det är tredje veckan i rad som smittotalen ökar.

Det är främst i gruppen 18-29 år som ökningen sker. Flera av dessa har blivit smittade under en resa utomlands. I Länstyrelsens rapport bedöms resande från Spanien stå för en stor andel.

SVT · Jonas Ekman
 

Migato

Medlem
Ska till Italien imorgon med familj. Vi är totalt 6 vuxna pax. Jag har varit i Tyskland inom de senaste14 dagarna (lista C) och en annan har varit i Turkiet (osäker på vilken lista men fullvaccinerad).

Jag har fyllt i och skickat iväg min EUdPLF och där fyllde jag i samtliga resenärer som mina familjemedlemmar, jag kunde dock bara fylla i att jag varit i Tyskland. Behöver jag fylla i ett nytt formulär för varje person? Eller räcker det att jag lagt till resterande 5 som familjemedlemmar? Det framkommer ju inte att en pax varit i Turkiet inom de senaste 14 dagarna.
 

Fredrik

Medlem
Lite förväntad läge i Stockholm. Oroande.

Källa SVT.se kl. 12:59 idag.

Smittökning i Stockholm – var tredje från utlandsresenärer

Under vecka 26 så rapporterades 374 fall av covid-19 i Stockholm. Vecka 27 hade den siffran stigit till 440 konstaterade fall. Det är tredje veckan i rad som smittotalen ökar.

Det är främst i gruppen 18-29 år som ökningen sker. Flera av dessa har blivit smittade under en resa utomlands. I Länstyrelsens rapport bedöms resande från Spanien stå för en stor andel.

SVT · Jonas Ekman

Det är väl ärligt talat helt enligt plan. Det har synts ett tag på kartorna att turistorterna har haft högre smittspridning. Förhoppningsvis hjälper det till att det är mestadels yngre som är sjuka så att inte så många behöver sjukhusvård.
 

Senator

Moderator
Det är väl ärligt talat helt enligt plan. Det har synts ett tag på kartorna att turistorterna har haft högre smittspridning. Förhoppningsvis hjälper det till att det är mestadels yngre som är sjuka så att inte så många behöver sjukhusvård.

Jag vill gärna se den planen där man eftersträvar att öka smittan ;) Men att det är en naturlig konsekvens av öppnade håller jag med om. Min poäng var väl mer kopplingen till resor. Min åsikt är att det är, och har varit naivt att tro att resande inte är en stor bidragande orsak till om inte samhällssmitta, i så i fall klustersmitta. 1/3 är ganska mycket kan jag tycka på en ganska kort tid.
 

Mr Planning

Medlem
Absolut höga siffror, utlandsresande, men dom flesta blir trots allt fortfarande smittade hemma.

Och antalet smittade totalt i hela landet är knappast höga, hoppas myndigheterna kan nå ut bättre till 18-25 gruppen bara.

Det är trots allt knappt halva befolkningen som är fullt vaccinerad, och siffrorna är ju markant bättre mot vad det en gång var.

Så, det gäller att se "nyktert" på det hela :)


Stor variation hur man ser på det hela utomlands, var en dag i Istanbul, där var man hårda med munskydd överallt.
Georgien samma sak, med temperaturmätning på många restauranger & butiker.

I Armenien, var det raka motsatsen, inga munskydd någonstans, dom få som använde, var personal i lite finare butiker endast.

Ombord LOT på vägen hem, så var det många med nedhasade munskydd, samt några som helt enkelt vägrade munskydd, trots diskussion med CC, så slapp dom det...o_O

F.Ö, så läste jag i någon tråd för ett tag sedan om cirkusen när LOT landar, exakt så var det på WAW, planet taxar fortfarande i relativ hög hastighet, och folk börja ställa sig upp i gången, för att till slut när vi nåde gate, så stod halva planet upp med sina väskor!

Hur kan detta få fortsätta trots uppmaning i högtalarna?

Och hur kan CC på LOT låta vissa bara vägra munskydd för att dom helt enkelt inte vill?

Märkligt beteende!
 
  • Gilla
Reactions: hco
Toppen