Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Mycket mysko för Sveriges del. FHM:s siffror blir för Sverige som helhet 45 per 100 000 under v 24-25, för Stockholms län 31 per 100 000, så betydligt fler regioner borde vara gröna. I och för sig har rapporteringen varit "hackig" de senaste veckorna med många 0-dagar då databasen varit stängd. Har inte koll på aktuell test-positivitet, men för några veckor sedan (när smittsiffrorna var högre) låg den på 2-3%, så den kan definitivt inte vara över 4%.

En del skillnader, det känns ju inte så bra att gula områdena ökar nu..

Nix, väldigt obra. WHO larmar nu dessutom om att fotbolls-EM verkar bli en superspridarevent. Det var ju hemvändande supportrar som drog upp siffrorna i Helsingfors i Finland, det är otroligt att samma sker även i Sverige.

Mycket mysko för Sveriges del. FHM:s siffror blir för Sverige som helhet 45 per 100 000 under v 24-25, för Stockholms län 31 per 100 000, så betydligt fler regioner borde vara gröna. I och för sig har rapporteringen varit "hackig" de senaste veckorna med många 0-dagar då databasen varit stängd. Har inte koll på aktuell test-positivitet, men för några veckor sedan (när smittsiffrorna var högre) låg den på 2-3%, så den kan definitivt inte vara över 4%.

Vet inte om det är någon cache men när jag laddar om Maps in support of the Council Recommendation on a coordinated approach to travel measures in the EU så ser jag inte längre kartorna från 1/7 utan 24/6. Kan det ha blivit fel på kartorna och de dragits tillbaka? (låter osannolikt)

Sammanfattning resa ARN-MUC-CAG. Våra test kontrollerades på ARN i kön till check-in och sedan aldrig mer på hela resan. EU PLF kontrollerades heller aldrig varken vid boarding i MUC eller vid ankomst till Cagliari. Kort sagt inte så illa som befarat förutom sightseeingtur på MUC då planet till CAG var parkerat så långt bort man kan komma.

Vet inte om det är någon cache men när jag laddar om Maps in support of the Council Recommendation on a coordinated approach to travel measures in the EU så ser jag inte längre kartorna från 1/7 utan 24/6. Kan det ha blivit fel på kartorna och de dragits tillbaka? (låter osannolikt)

Verkar ha blivit något knas. För på kartan nu så är några fler regioner gröna i Sverige, Frankrike är inte längre helt gult heller. Portugal är kvar som gult och inte rött, men ett gäng röda har tillkommit i Spanien.

Nu finns de, och ser klart bättre och mer sannolika ut vad gäller Sverige.
2021w25_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic_0.png

Är det någon som är insatt vad som gäller hos Swiss

Har en bokning imorgon, men då covidpasset är ett fiasko så behöver jag boka om (vilket man kan) ,dock så står det hos Swiss att minimum tiden att göra så är olika beroende på flygplats (ZRH är 3h ex)

Så frågan äro, vad är minimum tiden att göra det om man flyger ut från ARN? :)

Kommer testa mig av omsorg till mina medpassagerare. Kroatien har ingen egen lista utan följer EU:s:

"Passengers coming directly from the countries and / or regions of the European Union, i.e. countries and / or regions of the Schengen Area and Schengen associated countries, and who are currently in the so-called green list of the European Centre for Disease Prevention and Control"

https://www.koronavirus.hr/recommendations-and-instructions-for-crossing-the-state-border/736

Väldigt Nice här i Kroatien. Väldigt få fall av corona. Enda restriktioner som stör är ju mask inomhus. Men det följs ju så dåligt av alla. 90% av alla har mask inomhus men 90% av dessa har ju masken antingen nedanför näsan eller som hakblöja. Många ryska turister här i Dubrovnik som inte har mask alls inomhus. Folk bryr sig inte så jättemkt så varför ha kvar det kravet när ingen bryr sig direkt.
Utomhus inga restriktioner. Och inga håller avstånd alls, kanske för de varit vana med mask och därför inte tycker de behöver hålla avstånd.
Barer o resturanger stänger vid 0000.
Inte alls så mkt turister. Snarare som en semester för 25 år sen. Mao riktigt härligt! Suveränt väder och god mat/dryck. Varmt i adriatiska havet oxå.

Väldigt Nice här i Kroatien. Väldigt få fall av corona. Enda restriktioner som stör är ju mask inomhus. Men det följs ju så dåligt av alla. 90% av alla har mask inomhus men 90% av dessa har ju masken antingen nedanför näsan eller som hakblöja. Många ryska turister här i Dubrovnik som inte har mask alls inomhus. Folk bryr sig inte så jättemkt så varför ha kvar det kravet när ingen bryr sig direkt.
Utomhus inga restriktioner. Och inga håller avstånd alls, kanske för de varit vana med mask och därför inte tycker de behöver hålla avstånd.
Barer o resturanger stänger vid 0000.
Inte alls så mkt turister. Snarare som en semester för 25 år sen. Mao riktigt härligt! Suveränt väder och god mat/dryck. Varmt i adriatiska havet oxå.
Nice rapport

Nästa "spännande" händelse den här veckan efter att covidbevis.se öppnat är ju om hela Sverige eller några fler regioner kommer bli grönmarkerade på den här kartan kl 23.59 ikväll.

Maps in support of the Council Recommendation on a coordinated approach to travel measures in the EU

Det kommer ju i så fall öppna upp för oss att besöka ännu fler länder utan covid-tester. I mitt fall Kroatien på lördag. Har ändå ett test bokat imorn som kommer vara försent att avboka när kartan uppdateras. Chansa eller inte?

Och NU ändrade Kroatien texten på sin webbsida så att det inte står nånting alls om grönt. Tur att jag har testet bokat. Tack @ssh9721 som uppmärksammade detta.

Toppen