Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Hej alla BC-are!
Pratade nyss med en väldigt bra hjälpsam på SAS kundtjänst som bl.a. upplyste om att igår meddelade SAS HQ till kundtjänst att de EBB medlemmar som har kvalificeringsperiod som slutar i september och oktober kommer att få sin status förlängt ett år till !!!!

Fantastiska nyheter till dem som inte gjort några MR men mindre roliga för bl.a. min familj som lagt ut åtskilliga tusenlappar på MR under 4*poäng perioden just då att den här förlängningen dröjde och att september kommer väldigt snart :mad:.. Just nu är vi inte alls nöjda med hur SAS hanterar sina kunder - under all kritik!! De som inte gjort några MR kanske inte heller är några dedikerade SAS-resenärer heller Hade bra mycket hellre spenderat alla dessa pengar på riktiga resor istället :mad::mad::mad:

Mao - kolla upp med SAS innan ni gör några MR och om ni har kvalificeringsperiod som slutar i september eller oktober!!
Bra nyheter om det stämmer (litar inte på kundtjänst). Kanske kommer lite sent och lite kort period som förlängs kan jag personlige tycka. Allt kan ju dock vändas till sin för eller nackdel. Själv hade jag ingen nytta alls av x4 kampanjens då mitt nya år börjar i juli, gick med andra ord miste om extremt billigt Diamond ytterligare ett år.

Man hade väl i princip tre val vilket påtalats flera ggr i tråden.
  1. Utgå ifrån att sas förlänger och sitt lugnt i båten.
  2. Flyg in status under 4x kampanjen
  3. Vänta in i det sista och flyg in status under ordinarie regler om man inte förlängning sker.
Some times you win, some times you lose. Självklar trist om man satsade på alternativ 2 "i onödan" men allt handlar ju om risker man vill ta. Kan tycka det var en bra försäkring för några tusenlappar mot vidare lifetime status.
Pandemin har ju slagit mot oss alla på olika sätt, förhoppningsvis hade ni kul på resorna och fick med er några bra minnen. Och vem vet, om detta nu stämmer så kanske det inte är sista förlängningen heller, kan ju förlängas året ut senare om man har tur (eller otur beroende på hur man ser det).

Finns väl 3 alternativ, vad du bör göra kan du bara själv besluta. Alla alternativen har för och nackdelar.

1. Flyg in poängen innan juni är slut med 4x kampanjen. Då är du garanterad att klara gränsen detta år men det kostar en del.
2. Vänta till efter sommaren, SAS kommer med största sannolikhet förlänga minst 2-4 månader till. (detta är en gissning från min sida)
3. Vänta ut 2, om det inte inträffar så flyger du in poängen i augusti/september på vanligt vis.
Detta skrev jag i mitten på maj och gissade att info om det skulle komma innan midsommar. Nu blev det en vecka efter midsommar istället. Det är ungefär samma framförhållning de haft tidigare, skillnaden nu var att det fanns ett jättebra erbjudande med 4x kampanjen.

Det är inte jätteofta det händer men jag erkänner att jag inte riktigt hänger med i vad det här innebär för mig, och andra som har en kvalificeringsperiod 10-01 – 09-30, om min status förlängs ett år. Har inte följt tråden alls och ögnade igenom trådens första sex sidor utan att bli klokare.
  • Under 2019-10-01 – 2020-09-30 var jag EBS.
  • Har under innevarande period (2020-10-01 – 2021-09-30) kvalificerat till EBG.
Innebär en eventuell förlängning i mitt fall att jag slipper kvalificera 2021-10-01 – 2022-09-30 och behöver göra det först 2022-10-01 – 2023-09-30 och efter den perioden då ha tre år att tillgodoräkna mig till ett framtida LTG?

Det är inte jätteofta det händer men jag erkänner att jag inte riktigt hänger med i vad det här innebär för mig, och andra som har en kvalificeringsperiod 10-01 – 09-30, om min status förlängs ett år. Har inte följt tråden alls och ögnade igenom trådens första sex sidor utan att bli klokare.
Innebär en eventuell förlängning i mitt fall att jag slipper kvalificera 2021-10-01 – 2022-09-30 och behöver göra det först 2022-10-01 – 2023-09-30 och efter den perioden då ha tre år att tillgodoräkna mig till ett framtida LTG?
För dig händer inget då du på egna meriter kvalat in till EBG under nuvarande period. Hade du däremot blivit EBG förra perioden men inte kvalat in i nuvarande period så hade SAS förlängt status ett år i alla fall åt dig. Man får inga extra gratisår senare i livet för att man klarat gränsen under nuvarande kvalår när sas förlänger för de som inte klarar återkval.

Hej,
Håller med er om att det är upp till var och en att göra flera MR och på så sätt kunna sova lugnt om natten. Främst ville jag gm inlägg rädda andra att inte göra MR i onödan utan först kontakta kundtjänst och bekräfta vad som gäller. Vår MR är redan done and dusted.

Vidare, det jag ställer mig frågande till är själva förfarandet kring att först förlängs status för alla med brytpunkt fram till sista augusti, detta görs i februari eller så. Sedan uppmuntrar SAS alla övriga (om än generöst) att upprätthålla sin status (dvs de med brytpunkt sep-dec) genom att flyga så mycket som möjligt mellan ca april - juni och precis när det är slut så förlänger de ändå för de som har brytpunkt i sep - okt och inte har gjort några MR. Rent planeringsmässigt kommer sommersemestrar emellan etc så om man har brytpunkt i september så blev det extra angeläget att göra en MR under juni.

Så ja - absolut frivilligt att göra MR och ibland blir rönnbären extra sura men trots allt lämnas ändå en del funderingar kvar, ur ett konsumentperspektiv. Men som sagt, det är ju frivilligt att nyttja kampanjer :)

Nej, förlägningen hade gällt dig om du ej hade uppnått statusen på egen hand under ditt nuvarande år.

Hej,
Håller med er om att det är upp till var och en att göra flera MR och på så sätt kunna sova lugnt om natten. Främst ville jag gm inlägg rädda andra att inte göra MR i onödan utan först kontakta kundtjänst och bekräfta vad som gäller. Vår MR är redan done and dusted.

Vidare, det jag ställer mig frågande till är själva förfarandet kring att först förlängs status för alla med brytpunkt fram till sista augusti, detta görs i februari eller så. Sedan uppmuntrar SAS alla övriga (om än generöst) att upprätthålla sin status (dvs de med brytpunkt sep-dec) genom att flyga så mycket som möjligt mellan ca april - juni och precis när det är slut så förlänger de ändå för de som har brytpunkt i sep - okt och inte har gjort några MR. Rent planeringsmässigt kommer sommersemestrar emellan etc så om man har brytpunkt i september så blev det extra angeläget att göra en MR under juni.

Så ja - absolut frivilligt att göra MR och ibland blir rönnbären extra sura men trots allt lämnas ändå en del funderingar kvar, ur ett konsumentperspektiv. Men som sagt, det är ju frivilligt att nyttja kampanjer :)

Jag ser det ungefär som kött på livsmedelsbutiken som sänks med 30-50% på utgångsdatumet. Jag känner mig inte lurad för att jag köper det till ordinarie pris veckan innan. Butikerna annonserar aldrig om att jag ska vänta emd att köpa köttet till sista dagen, och om jag gör det vet jag inte om det finns något kött kvar. Om butiken hade sagt till alla konsumenter att dom får köttet till halva priset om nårga dagar, så hade dom itne fått sälja något kött till ordinarie pris. Lite likadant ser jag på denna situation. SAS behöver få in kapital genom att vi bokar flighter. As simple as that.

Last edited:
För dig händer inget då du på egna meriter kvalat in till EBG under nuvarande period. Hade du däremot blivit EBG förra perioden men inte kvalat in i nuvarande period så hade SAS förlängt status ett år i alla fall åt dig. Man får inga extra gratisår senare i livet för att man klarat gränsen under nuvarande kvalår när sas förlänger för de som inte klarar återkval.

Nej, förlägningen hade gällt dig om du ej hade uppnått statusen på egen hand under ditt nuvarande år.

Jag hade det på känn eftersom det lät för bra för att vara sant. Tack för snabbt svar och för att ha rett ut saken!

Hej,

Det där stämmer inte. Förlängningen för oss som har bryt nu under sommaren kom i april/maj någon gång, dvs ca 2 månader innan utgången status för egen del.

4x kampanjen ska nog inte ses som att uppmuntra till MR. SAS sa själva att det var ett sätt att visa tacksamhet till de som faktiskt flög med dom nu under pandemin. Att vi på detta och diverse andra forum såg en möjlighet att göra 11 tur och retur ARN-GOT för att blu diamond var knappast avsikten med kampanjen men vi nyttjar det självklara till max om vi man dra nytta av det. Andelen resenärer som okynnesåkt nu för en status under pandemin får i det stora hela ses som väldigt få personer.

Att kontakta kundtjänst och fråga vad som gäller ska man vara väldigt försiktig med. Kommer mer felaktiga påståendena där ifrån än korrekta. Bättre att fråga här inne på forumet vad som gäller så är chansen mycket större att man får ett korrekt svar.

Många som har kvalificeringsår juni-maj (eller månaderna innan) drog extremt bra nytta av denna 4x kampanj då de redan efter 1-3 månader är klara med statusen för 2 år framåt.

Bara lägga detta på shit happens kontot och gå vidare och vara glad att man åtminstone fått minst ett grarisår (förlängdes ju förra året också). Så mycket pengar jag sparat pga detta har jag aldrig gjort innan :D

Får hoppas de tar i och inkluderar även de med bryt 31DEC. Borde dock bli nån resa under hösten så åtminstone EBG ska väl gå att få hem, men trist att tappa EBD.

Toppen