Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Visst, men vad ska du vara medlem i klubben för om du inte flyger tillräckligt för att njuta av förmånerna? Ärlig fråga. Måste vara billigare att köpa till det man vill ha de få gångerna man flyger ifall man inte uppnår guld på egna meriter.
För att man kommer kunna vara "medlem i klubben" helt utan prestation resten av sitt liv, som då förhoppningsvis är pandemifria och går att resa under. LTG är grejen med att förnya SAS EBG även under en period då man inte kan utnyttja förmånerna.
 

Hachans

Medlem
Jag tror du inte riktigt ser den stora bilden här: att flyga in 90 segment under ordinarie villkor var för mig inte ekonomiskt oförsvarbart, men att flyga in 90 status segment på 23 faktiska segment där varje segment kostade mig 432 kr [i biljettpris] ger detta en helt annan förutsättning.
Räkna på att uppgradera till Plus [intra Europe] x1/ x2 eller x4 beroende på vem eller vilka ur familjen som åker med vid resorna så går kalkylen relativt snabbt ihop.

Kortfattat, Diamond i drygt ett år, soft landa till Gold ytterligare 12+3 månader samt att Mrs.GOTBound blir Gold när jag giftar detta till henne vilket förlänger att en i familjen har minst *A Gold tier ytterligare.

Om du är intresserad finns en mer utförlig sammanställning samt reflektion här.

Nej, men visst är det billigare att flyga in på 4x-kampanj än till ordinarie villkor. Men hur många flyg där du har nytta av förmånerna i Diamond vs guld har du planerat framöver?

För att man kommer kunna vara "medlem i klubben" helt utan prestation resten av sitt liv, som då förhoppningsvis är pandemifria och går att resa under. LTG är grejen med att förnya SAS EBG även under en period då man inte kan utnyttja förmånerna.

LTG är ju bra i teorin. Men det finns ju inga som helst garantier att förmåner inte ändras under tiden. Star Alliance Gold-märket kan ju vara borta imorgon om man har otur och bara var kvar på Diamond och då vara lika värdefullt som silvernivån är idag. Då hade åtminstone jag känt mig ganska dum och lurad om jag lagt massor med tid och pengar på att nå nivån. Lifetime avser ju dessutom flygbolagets livstid. SAS kan vara borta om några år. Att ett konkurrerande flygbolag skulle matcha till någon livstidsstatus känns tämligen osannolikt.

Alla som gör som de vill såklart och tur är väl det. Men jag kvarstår vid min synpunkt, jag skulle aldrig jaga status om inte nyttan är väldigt tydlig. För det känns bara som en cash grab för flygbolaget. En uppenbarligen väldigt lyckad sån. Jag kan absolut också jaga status och anstränga mig extra för att nå det, men bara om det känns motiverat för att jag vet att jag har flygningar planerade, att det kommer underlätta mitt resande och merparten av mina poäng ändå kommer in på flygresor som faktiskt fyller ett syfte - semester, jobb etc. Grumliga utsikter på att jag kanske möjligen kommer att ha en resa i framtiden duger inte.

Lojalitet mot flygbolag (och ICA, etc med andra program) är ensidig till att börja med - de kastar mig under bussen vid första chans om det är lönsamt för dem, jag behöver inte tippa vågskålen ännu mer i deras favör genom att köpa grejer jag inte behöver.
 

trekker

Medlem
@Hachans Status är otroligt bra att ha, speciellt om man reser mycket i jobbet, Visst till slut når man väl status då också, men det kan ta tid om man bara flyger ekonomi. Helt ovärderligt när det strular, här är min erfarenhet att till och med SAS brukar vara riktigt bra.
 

Hachans

Medlem
@Hachans Status är otroligt bra att ha, speciellt om man reser mycket i jobbet, Visst till slut når man väl status då också, men det kan ta tid om man bara flyger ekonomi. Helt ovärderligt när det strular, här är min erfarenhet att till och med SAS brukar vara riktigt bra.

Exakt, då får du din status ändå eftersom du flyger så mycket. Jag får också status genom jobbresorna. Fördelarna för den frekventa resenären är det inga tvivel om. Fördelarna för den infrekvente resenären är nog desto färre.
 
Jag vill bara ha en EBB till så blir jag GFL.
Då jag planerar att dra ned på arbetet så är det mer för att få lite flärd på nöjjesresorna med frun.
Alltid en bra start med GT i loungen vid semesterresor.
MR har jag kollat på men så mycket är inte det värt.
Missar jag GFL så flyger jag ändå in EBD Rel snabbt den dagen jag får börja resa igen.
Jag har brytpunkt sista sept så man får väl hoppas att SAS kundtjänst har rätt om inte så - jag var nära.
:)
 
Nej, men visst är det billigare att flyga in på 4x-kampanj än till ordinarie villkor. Men hur många flyg där du har nytta av förmånerna i Diamond vs guld har du planerat framöver?



LTG är ju bra i teorin. Men det finns ju inga som helst garantier att förmåner inte ändras under tiden. Star Alliance Gold-märket kan ju vara borta imorgon om man har otur och bara var kvar på Diamond och då vara lika värdefullt som silvernivån är idag. Då hade åtminstone jag känt mig ganska dum och lurad om jag lagt massor med tid och pengar på att nå nivån. Lifetime avser ju dessutom flygbolagets livstid. SAS kan vara borta om några år. Att ett konkurrerande flygbolag skulle matcha till någon livstidsstatus känns tämligen osannolikt.

Alla som gör som de vill såklart och tur är väl det. Men jag kvarstår vid min synpunkt, jag skulle aldrig jaga status om inte nyttan är väldigt tydlig. För det känns bara som en cash grab för flygbolaget. En uppenbarligen väldigt lyckad sån. Jag kan absolut också jaga status och anstränga mig extra för att nå det, men bara om det känns motiverat för att jag vet att jag har flygningar planerade, att det kommer underlätta mitt resande och merparten av mina poäng ändå kommer in på flygresor som faktiskt fyller ett syfte - semester, jobb etc. Grumliga utsikter på att jag kanske möjligen kommer att ha en resa i framtiden duger inte.

Lojalitet mot flygbolag (och ICA, etc med andra program) är ensidig till att börja med - de kastar mig under bussen vid första chans om det är lönsamt för dem, jag behöver inte tippa vågskålen ännu mer i deras favör genom att köpa grejer jag inte behöver.
Intressant tanke om LTG. Räcker ju med att SAS kursar eller går ur *A för att det ska bli värdelöst.

Själv gör jag inga rena MR med vändande flyg utan kombinerar alltid med övernattningar och upplevelser. Kul på vägen till EBG alltså :)
 
Nej, men visst är det billigare att flyga in på 4x-kampanj än till ordinarie villkor. Men hur många flyg där du har nytta av förmånerna i Diamond vs guld har du planerat framöver?



LTG är ju bra i teorin. Men det finns ju inga som helst garantier att förmåner inte ändras under tiden. Star Alliance Gold-märket kan ju vara borta imorgon om man har otur och bara var kvar på Diamond och då vara lika värdefullt som silvernivån är idag. Då hade åtminstone jag känt mig ganska dum och lurad om jag lagt massor med tid och pengar på att nå nivån. Lifetime avser ju dessutom flygbolagets livstid. SAS kan vara borta om några år. Att ett konkurrerande flygbolag skulle matcha till någon livstidsstatus känns tämligen osannolikt.

Alla som gör som de vill såklart och tur är väl det. Men jag kvarstår vid min synpunkt, jag skulle aldrig jaga status om inte nyttan är väldigt tydlig. För det känns bara som en cash grab för flygbolaget. En uppenbarligen väldigt lyckad sån. Jag kan absolut också jaga status och anstränga mig extra för att nå det, men bara om det känns motiverat för att jag vet att jag har flygningar planerade, att det kommer underlätta mitt resande och merparten av mina poäng ändå kommer in på flygresor som faktiskt fyller ett syfte - semester, jobb etc. Grumliga utsikter på att jag kanske möjligen kommer att ha en resa i framtiden duger inte.

Lojalitet mot flygbolag (och ICA, etc med andra program) är ensidig till att börja med - de kastar mig under bussen vid första chans om det är lönsamt för dem, jag behöver inte tippa vågskålen ännu mer i deras favör genom att köpa grejer jag inte behöver.
Vissa köper ett år skor för 4000 andra gör en MR. Vad är skillnaden? Hobby som hobby.

Själv betalade jag 818 kr och några poäng (som jag fått gratis via en värvning) för att erhålla 15,000 baspoäng och en rolig dag med 4 flygningar, 2 loungebesök, varav den ena inkluderade Kalventrecote, samt nya trevliga kontakter med personer med samma hobby som mig.

Är jag unik? Knappast :)
 
Last edited:

mackan33

Medlem
Vi får se vad som händer... har helår som period, har 0 flygningar så länge och ser ingen ljusning i sikte.
Har både amex och mastercard så det tickar in lite poäng men det är ändå 13k kvar till Guldet och 58k till Diamond som jag normalt brukar klara.
Sista kvalet för lifetime så "Failure is not an option..." men det ordnar sig på nått sätt.
I värsta fall får det bli ett antal legs i SAS Plus inrikes, 4 legs A klass finns för dryga 3000SEK. Det konceptet är ju beprövat av folk på detta forum. :cool:
Ev i kombo med att köpa några baspoäng.

I ett bättre senario drar resandet igång och då bär det av till staterna så fort det går, i Sas C eller LH F

Hade liknade förutsättningar som dig, fast några fler år kvar till LTG. Tog en helg i Visby, betalade några kr extra för biljetter i plus så var guld säkrat tack vare x4.
 

GOTBound

Medlem
Nej, men visst är det billigare att flyga in på 4x-kampanj än till ordinarie villkor. Men hur många flyg där du har nytta av förmånerna i Diamond vs guld har du planerat framöver?





LTG är ju bra i teorin. Men det finns ju inga som helst garantier att förmåner inte ändras under tiden. Star Alliance Gold-märket kan ju vara borta imorgon om man har otur och bara var kvar på Diamond och då vara lika värdefullt som silvernivån är idag. Då hade åtminstone jag känt mig ganska dum och lurad om jag lagt massor med tid och pengar på att nå nivån. Lifetime avser ju dessutom flygbolagets livstid. SAS kan vara borta om några år. Att ett konkurrerande flygbolag skulle matcha till någon livstidsstatus känns tämligen osannolikt.

Alla som gör som de vill såklart och tur är väl det. Men jag kvarstår vid min synpunkt, jag skulle aldrig jaga status om inte nyttan är väldigt tydlig. För det känns bara som en cash grab för flygbolaget. En uppenbarligen väldigt lyckad sån. Jag kan absolut också jaga status och anstränga mig extra för att nå det, men bara om det känns motiverat för att jag vet att jag har flygningar planerade, att det kommer underlätta mitt resande och merparten av mina poäng ändå kommer in på flygresor som faktiskt fyller ett syfte - semester, jobb etc. Grumliga utsikter på att jag kanske möjligen kommer att ha en resa i framtiden duger inte.

Lojalitet mot flygbolag (och ICA, etc med andra program) är ensidig till att börja med - de kastar mig under bussen vid första chans om det är lönsamt för dem, jag behöver inte tippa vågskålen ännu mer i deras favör genom att köpa grejer jag inte behöver.

Exakt, då får du din status ändå eftersom du flyger så mycket. Jag får också status genom jobbresorna. Fördelarna för den frekventa resenären är det inga tvivel om. Fördelarna för den infrekvente resenären är nog desto färre.

Q4 i år eller Q1 2022 förutsatt att Europa inte stänger ned igen är investeringen betald map. resor. Öppnar UK snart så blir det den tidigare av de två.

Jag är en ganska ”tråkig” och pragmatisk människa när det kommer till investeringar, väldigt få ekonomiska beslut som tas på magkänsla och inte har ett underliggande Excel sheet. Totalkostnad och bang for the bucks är mina ledord.
 
Toppen