Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Jag har nu lyssnat på Jacob Wallenbergs förklaring flera gånger, mellan ca 02.00 och 03.20 i videon på denna sida:

Upp till kamp mot lågprisjättarna - Nyheter | SVT.se

Å ena sidan säger han att SAS har för lite resurser och för liten marknad för att satsa stort på långdistans och därför måste koncentrera sig på Europa där man kan erbjuda en produkt även för affärsresenärerna (i motsats till Ryanair/Norwegian/Easyjet). So far so good, allt detta låter iaf rimligt när man hör det.

Finnair har väl en ännu mindre egentlig bas för långdistanstrafik och ändå så går deras asiensatsning hyffsat. SAS på ARN borde kunna ta upp konkurrensen med AY från HEL.

Vad gäller SVG-IAH så har väl det diskuterats en narrowbody med enbart business class. Kanske en modifierad A32X eller B738 med extra bränsletankar.

Den varianten har man diskuterat sedan hedenhös men det verkar inte vara riktigt SAS stil. Min tes är att man borde kunna ta in ekonomipax också via en vanlig kärra. SAS körde förr LYS-BRU-CPH och det var ju inte många minuter man behövde sitta på sin plats på för och lasta in/ut folk i BRU. Speciellt om det är nästan bara business på SVG så blir det inte mycket bök i M.

Norska SAS verkar snacka om CPH-SVG-IAH eller OSL-SVG-IAH vilket jag tycker verkar dumt.

Sola kan få Houston-rute - Aftenbladet.no

Finnair har väl en ännu mindre egentlig bas för långdistanstrafik och ändå så går deras asiensatsning hyffsat. SAS på ARN borde kunna ta upp konkurrensen med AY från HEL.

AY har väl också haft vissa lönsamhetsproblem, man har inte hört lika mycket om kris och katastrof. Rätta mig om jag har fel. AY satsning på Japan är ju också logisk om man betänker att dom kan mata från hela Europa vidare mot Japan. SAS kanske skulle fundera på att börja flyga Östeuropéer till USA's västkust, om man har svårt att konkurrera med AY om dom har en etablerad marknadsposition.

mapMXPNRT.jpg MAPARN.jpg

MXP-ARN-NRT har fyra minuters längre flygtid än MXP-HEL-NRT så det borde inte spela så stor roll.... Inarbetade marknader verkar inte vara ett säkert kort i flygbranschen.

Senast jag åkte AY mot NRT så var det mycket svenskar ombord. De hade nog gärna åkt direkt från ARN. Knappast lingon-Kosken som lockade...

ARNs dilemma, man ligger bättre till för Asienflyg än någon annan flygplats i Europa utanför Ryssland - utom just HEL, som redan har lagt beslag på den nischen.

Västerut tror jag inte det finns lika mycket tillväxtpotential och där finns dessutom redan väldigt många etablerade linjer. Mättad marknad kort sagt.

Jag lutar åt att hålla med Hall, här, tror Asienmarknaden är tillräckligt stor för två (eller ännu fler) hubbar i norra Europa, på sikt i alla fall. Om Kina växer till sig ens i närheten av USA är det ju inte orimligt att ett tiotal kinesiska städer har direktflyg även till medelstora flygplatser i Europa på 10-20 års sikt.

Tillägg om man just pratar SAS:
1. OSL iofs mer naturlig hub mot Nordamerika rent geografiskt
2. Men allt det här spelar ju ingen roll när det gäller SAS eftersom de nyss tydligt markerat att de inte har för avsikt att satsa på longhaul :(

Last edited:
Om man hänger kvar i drömmarnas trädgård kunde ju SAS skaffa en A 380 och mata från mellanöstern via ARN till USA'västkust:D

ARNLAX.jpg

Även om det nog är en obetydlig del i sammanhanget tycker jag det är helt rätt gjort. Det skulle sända helt fel signaler om de inte gjorde så.

Vettigt men det står den 5:e november och ändå trumpetas detta som en nyhet. Frågan är väl om SAS har rätt kompetens i styrelsen?

Helt rätt att kommunicera detta nu i samband med att en kolumnist i DI kritiserade styrelseordföranden för att inte ha sänkt sitt arvode.

Hade dom gått ut med detta i det tidigare skedet hade det neggats i samma anda som budskapet om att VD sänkt sin lön med 20%.
Det hade bara riskerat att ta fokus från betydligt viktigare frågor.

Toppen