Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Vad gäller SVG-IAH så har väl det diskuterats en narrowbody med enbart business class. Kanske en modifierad A32X eller B738 med extra bränsletankar.

Jag höll på att spruta mitt morgonte över laptopen genom näsan när jag surfade in på SAS hemsida precis denna morgon och fick se följande bild:

sas.jpg

Det tog hela 20 sekunder innan jag nyktrade till och undrade vem tusan Jim är... och märkte att det var sas.com jag var inne på.

Attachments

• phantomclick.gif
    phantomclick.gif
    43 bytes · Visningar: 500
Peter Ravert på Rapport sågar SAS och deras "krisplan" rätt friskt precis i Rapport! Men han har ju inte fel i sak dock, snarare klarsynt!

Jacob Wallenberg uttalade sig såhär tidigare vid presskonferensen idag "vi kommer aldrig tjäna pengar på långdistans pga för liten kundskara...vi ska konkurrera på Europamarknaden där lågprisbolag som Ryan och Norwegian figurerar..."

Tack och godnatt!

Ska säga först att jag inte håller med om Raverts sågning, han utgår ifrån att SAS ska ner till Ryanairs personalkostnader (möjligen hade Wallenberg sagt det tidigare?) vilket i sig blir orimligt bara genom målsättningen att ha mycket bättre service, enligt Wallenberg nedan.

Jag har nu lyssnat på Jacob Wallenbergs förklaring flera gånger, mellan ca 02.00 och 03.20 i videon på denna sida:

Upp till kamp mot lågprisjättarna - Nyheter | SVT.se

Å ena sidan säger han att SAS har för lite resurser och för liten marknad för att satsa stort på långdistans och därför måste koncentrera sig på Europa där man kan erbjuda en produkt även för affärsresenärerna (i motsats till Ryanair/Norwegian/Easyjet). So far so good, allt detta låter iaf rimligt när man hör det.

Å andra sidan säger han 20 sekunder senare att de stora jättarna (LH, BA, AF/KL) tjänar pengar på sin långdistanstrafik och att denna "sponsrar" deras förlustbringande Europa-trafik. Så SAS måste spara om man vill konkurrera inom Europa.

Det är här jag inte hänger med längre. Står SAS inför en kraftig upphottning av inomeuropeisk C-kabin, den produkt som kanske fått ta mest stryk på senare år (i alla fall i media)? Eller hur ska SAS tjäna pengar (som Wallenberg helt riktigt nämner som övergripande mål) inom Europa när det dels finns konkurrenter det går bra för men som satsar på lågbudget (FR, DY etc.) och dels konkurrenter det går dåligt för inomeuropeiskt TROTS (eller hemska tanke, på grund av?) att de till och med har bättre kabiner än SAS (BA?). Ok, kabiner är inte allt, men ändå.

Jag ser inte riktigt var det finns en nisch för SAS här?

Vad gäller SVG-IAH så har väl det diskuterats en narrowbody med enbart business class. Kanske en modifierad A32X eller B738 med extra bränsletankar.

Det kan jag tänka mig skulle funka. Men då är det ju en väldigt specifik linje. Börjar man med sådant kanske GOT-RAL vore något också (eller var är det volvo har sin bas i USA?)?

Toppen