Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

lite info från en anställd på SAS om veckan som gått..

SAS-anställd berättar inifrån om krisveckan | Nyheter | Expressen | Senaste nytt - Nyheter Sport Nöje TV

Söndag 18/11

Ödesdagen är kommen. All media handlar om SAS. Det känns fullständigt overkligt. Vet ju att vi har fullbokade flyg hela dagen i morgon. Om något inte fungerar i SAS så kan det inte vara flygdelen. Våra passagerare ger oss toppbetyg vad gäller service och punktlighet. Vi får ofta rosbrev om vårt trevliga bemötande. Ska allt detta bara sluta? Och ska ansvaret för det, på något märkligt sätt, läggas på oss som sliter i kabinen fler timmar per vecka än de flesta och på arbetstider som få skulle acceptera?

På våra olika personalgrupper på Facebook skriver kollegor som har jämfört våra löner och arbetstider med Norwegians skandinaviska personal. Det visar sig att de har både högre ingångslön och mer ledighet än vi skulle få i det nya avtalet. Vad menar då ledningen med att våra avtal inte är konkurrensmässiga?

Får sms från SAS klockan 15.59:

”Kära kollega! Det massiva medieintresset är intensifierat - och det är nu på söndag eftermiddag många journalister vid SAS-huset ingång. Vi uppmanar er att använda ingången vid Terminal 2. Mvh, basledningen"

Ännu ett försök att få oss att avstå från att uttala oss i media?

Börjar förbereda mig för nästa arbetsdag. Ska den komma? Sätter väckarklockan tidigt. Bäst att lämna mobilen på, ifall det skulle komma något sms om att jag inte ska till jobbet i morgon...
 
Jacob Wallenberg uttalade sig såhär tidigare vid presskonferensen idag "vi kommer aldrig tjäna pengar på långdistans pga för liten kundskara...vi ska konkurrera på Europamarknaden där lågprisbolag som Ryan och Norwegian figurerar..."

Tack och godnatt!
 
Nu står pilotföreningens ordförande o vräker ur sig massa skit mot SAS på Aktuellt.. sjukt bitter osv klagar på ledningen osv osv osv.. ingen självkritik överhuvudtaget - "vi har tagit vårt ansvar".. ok?
 
Det är ju iofs lite intressant att de kommit fram till att Norwegian har bättre villkor än de får nu, men hur ser det ut i absoluta termer? Vad är ingångslönerna hos respektive bolag och hur mycket semester får man?
 
Jacob Wallenberg uttalade sig såhär tidigare vid presskonferensen idag "vi kommer aldrig tjäna pengar på långdistans pga för liten kundskara...vi ska konkurrera på Europamarknaden där lågprisbolag som Ryan och Norwegian figurerar..."

Tack och godnatt!

Det är nog inte rätt slutsats, nej. Det borde finnas underlag för ett antal nya interkontinentala destinationer från alla tre hubbarna men man behöver inte köra alla nya interkontinentala destinationer varje dag från varje hub.
 
På våra olika personalgrupper på Facebook skriver kollegor som har jämfört våra löner och arbetstider med Norwegians skandinaviska personal. Det visar sig att de har både högre ingångslön och mer ledighet än vi skulle få i det nya avtalet. Vad menar då ledningen med att våra avtal inte är konkurrensmässiga?

Det här stämmer inte iaf i Sverige. Ingångslönen på DY ARN är 17.500kr / månad och det nya ingångslönen på SAS är runt 21.000kr / månad. Alltså dessa belopp är för ny anställda i respektive bolag.
 
Länge lever SAS! Jag tok gillar den här nya slogan på sas.se första sidan. :)

2012-11-19 21-59-03.png
 
Toppen