Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

ny tråd måste skapas...vem är wallenberg på forumet :) skämt åt sido så har jag fått nöjet att prata med Herr Jacob om bland annat risken att åka på bakhjulet med hoj vid danderyd mellan bilarna :) plus att han flinade och sa att om han varit 10 år yngre hade han gjort likadant...jag svarade att du har i alla fall råd att krasha hojen..:)

Avtalet i sin "helhet"..el åtminstonde några fackföreningars..

Unionens avtal börjar gälla den 1 december. Avtalet innebär inte någon sänkning av de fasta lönerna, däremot stoppas lönerevisionerna för 2013 och 2014. Den maximala schemalagda arbetstiden höjs från 42 till 47,5 timmar per vecka (räknat över 7 dagar).

Traktamenten och tilläggsersättningar sänks. Pensionsåldern höjs från 60 till 65 år men med övergångsregler för anställda över 55 år.

De som har fyllt 58 får gå vid 60, medan de som har fyllt 56 får gå vid 62.

Sommarsemestern sänks till maximalt tre veckor.

För timanställda kommer lönen motsvara timersättningen för en fast anställd med grundlön, vilket innebär omkring 140 kronor i timmen mot i dag drygt 150 kronor.

Svensk Pilotförening har gått med på sänkta löner med 12 procent, ökad arbetstid från 42 timmar per vecka till 47,5 timmar, och premiebaserad pension i stället för förmånsbaserad. Traktamentena sänks med 20 procent.

Pensionsåldern blir även i fortsättningen 60 år.

Samtliga SAS-avtal klara | Näringsliv | SvD

Skitsnacket om 80kr/h var som väntat inte mer än skitsnack!

Detta måste väl komma att bli en klassisk BC.se-tråd. När jag gick och la mig runt 22.45 var det ca 30 sidor, när jag går upp och sedan kollar 04.50 är det dryga 40 sidor. Alltså drygt 10 sidor har tillkommit under sen kväll och natt. Och sedan rasslar det på. dryga 43 000 visningar sådan trådstart måste väl vara rekord? På ett sätt var det ju skönt att det löste sig, men andra sidan finns väl en hel del strukturella problem kvar. Nu måste dom bevisa de närmaste 4 kvartalen att det här har fått effekt.

Shit vad trötta dom är, TV4 Nyheterna har ett pågående inslag precis där dom intervjuat CAUs förhandlare som tyckte dom hade gjort stora uppoffringar (vilka då?) samt säkrat (??) jobben i 2 år framåt. Inget som säger att dagens avtal gör att SAS finns kvar om 2 år ju..kommer det ytterligare en recession i flygbranschen är bolaget borta - likaså om dom tappar ytterligare yields!

Peter Ravert på Rapport sågar SAS och deras "krisplan" rätt friskt precis i Rapport! Men han har ju inte fel i sak dock, snarare klarsynt!

Detta måste väl komma att bli en klassisk BC.se-tråd. När jag gick och la mig runt 22.45 var det ca 30 sidor, när jag går upp och sedan kollar 04.50 är det dryga 40 sidor. Alltså drygt 10 sidor har tillkommit under sen kväll och natt. Och sedan rasslar det på. dryga 43 000 visningar sådan trådstart måste väl vara rekord?

Fast den här tråden kan ALDRIG slå "Very cheap C class tickets to China" tråden på FT 2005, oj oj oj, vilken spänning det var! 2300+ svar och nästan 160000 visningar :D
Very Cheap C class ticket to China!! - FlyerTalk Forums

Jag tycker ändå denna tråd ligger rätt bra till. VI får ställa det hela i förhållande till hur många besökare FT har och vilken marknad man riktar sig till (engelskspråkig vs svensk)..

Toppen