Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Mycket snack på Nyheterna nu med div representanter om den "svenska modellen" o bla bla - första gången på 80 år som man fått sänka löner osv.. ingen som reflekterar att det alltså aldrig reflekterats över att SAS haft för HÖGA löner? Mycket tack vare att det varit statligt = våra skattepengar = ingen som brytt sig om att bromsa en skenande löneökningskurva och med starka fack som är giriga och strejkar hit o dit för att få igenom sin girighet.

Resultatet och verkligheten kom ikapp dom i veckan som gått!

Jag är inte så säker på att SVG-IAH är en given destination. Nog för det finns behov, men fyller det en A3x0? Det är ganska många platser i M på en sådan kärra...

Det är nog inte rätt slutsats, nej. Det borde finnas underlag för ett antal nya interkontinentala destinationer från alla tre hubbarna men man behöver inte köra alla nya interkontinentala destinationer varje dag från varje hub.

Håller nog med om att det inte är helt rätt slutsats. Ser man på SAS generellt så lär den genomsnittliga betalningsvijlan hos paxen vara högre än hos DY och FR. När det gäller longhaul, så kanske man kunde se vilka veckodagar man har högst beläggning i Y+ och C för att kunna sålla lite. En annan tanke är om man kan kombinera ARN/OSL västerut? Man kanske har testat? Men jag skulle kunna tänka mig att ett stopp i OSL på väg västerut kan vara att föredra jämför med om man första ska till FRA för att byta. ARN-OSL-LAX:confused:

Jag är inte så säker på att SVG-IAH är en given destination. Nog för det finns behov, men fyller det en A3x0? Det är ganska många platser i M på en sådan kärra...

IAH är en jättehub sedan länge för vidare resa inom USA och mellanamerika. Continental hade två hubbar i nordamerika: EWR och IAH. IAH är lika stor som förr om inte större efter mergern (or whatever) med United. Varför inte ARN-SVG-IAH fyra dagar i veckan.. Då kan ju dansken ansluta i SVG.

map.jpg

Last edited:
Jag är väl medveten om att IAH är en jättehub i USA. Jag är mer tveksam till att SVG har ett bättre underlag än ARN. Visst skulle oljebolagen ha en del stående bokningar, men jag undrar om de verkligen fyller upp så pass att det lönar sig mer än att köra från ARN direkt...

Jag är väl medveten om att IAH är en jättehub i USA. Jag är mer tveksam till att SVG har ett bättre underlag än ARN. Visst skulle oljebolagen ha en del stående bokningar, men jag undrar om de verkligen fyller upp så pass att det lönar sig mer än att köra från ARN direkt...

Kundkretsen lär inte åka österut till ARN utan åker isåfall till AMS eller LHR som de gör nu. Stor del av businesskabinen mot IAH från LHR och AMS som fylls av oljefolk från SVG-trakten. Enda anledningen till att KLM har flyg upp mot SVG är ju att kunna knycka businesspaxen via AMS.

Precis, men vad ska du fylla resten av kärran med då? Om jag ska flyga economy till IAH, kan jag likagärna flyga via LHR, AMS eller någon annan hub om jag utgår från ARN, CPH eller liknande. Att då flyga till SVG för att där byta alt fortsätta känns inte alls aktuellt.

Fortsätta lär det handla om och du slipper byta i AMS och LHR mot USA vilket brukar vara en pina med massa extra säkerhetscheckar... men det är klart de har ju inget Concorde room på SVG. :rolleyes:

Toppen