Senaste nytt

Ryanair FR4978 beordrat att landa i Minsk

Jönsson

Medlem
Dags att börja nu då. Det är precis vad det innebär att kalla Vitryssland för Belarus på svenska(tvinga användande av det lokala språkets namn på alla andra språk). Côte d'Ivoire gör samma sak fast där är det landets officiella hållning att landet heter så på alla språk. Jag kommer inte längre ihåg vilket ställningstagande jag gör om jag använder Burma eller Myanmar men jag vet att något av dem är "fult".

Så: Minsk ligger i Vitryssland.
Dagen då den vitryska regimen kallar Sverige för Sverige istället för Šviecyja så kan jag tänka mig att övergå till Belarus. Den vitryske ambassadören grät ju annars ut när vi så förnedrande kallade landet för Vitryssland.
 

Fredrik

Medlem
Det gör väl jag med?
Telefonen är på svenska men appen tror jag är engelska?! Settings, weather mm där nere

Kolla under inställningar och Misc. Där finns ett språkval och eventuellt står det att du har samma språk som din telefon. Varför det står på engelska ändå på de menyerna är inget jag förstår.
 

Fredrik

Medlem
Dagen då den vitryska regimen kallar Sverige för Sverige istället för Šviecyja så kan jag tänka mig att övergå till Belarus. Den vitryske ambassadören grät ju annars ut när vi så förnedrande kallade landet för Vitryssland.

Jag tror vi har samma syn på saken...
 

Bryant

Medlem

Mr Planning

Medlem
Tja,
a) Gå på planet till Minsk (och bli fast där)
b) Försöka få annan biljett från Belavia (som kommer hävda force majeure)
c) Köpa ny biljett med Austrian eller Qatar
Inget svårt val för mig i alla fall.

(Edit: alt a är nog riktigt dåligt. Att komma in i Litauen landvägen från Minsk kan nog vara svårt)

Har skickat vidare till honom, blir spännande och se hur det kommer att lösa sig.

Bättre att förbereda sig på strul innan man åker till flygplatsen, listan med pax fylls ju på för varje dag.
 

Senator

Moderator
En vänlig påminnelse till alla våra kära medlemmar att samma regler gäller idag som när forumet öppnade 2011. Vi lämnar politiken till lämpliga forum och talar om praktiska konsekvenser för resor för sådana situationer.

MVH,
Senator i rollen som moderator
 
Toppen