Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

Förutom en halvtimmes väntetid hade jag också en bra upplevelse i fredags. Fick snacka med någon som hette ABC - han hittade direkt exakt de flyg som jag ville boka. Tyvärr hittade han inga biljetter i Business - de fanns på Air Canada, men inte på United, så jag hade inte för stora förhoppningar. På eget bevåg så sökte han leg-by-leg för att se om de då skulle komma fram, och han prövade även med att förskjuta resan en dag, dock utan framgång. Rätt voucher använd, rätt serviceavgift dragen, tog allt som allt max 10 min. Märkte ingen skillnad alls i servicenivå jämfört med Tallinn faktiskt (förutom att jag kunde snacka svenska såklart).

Och i efterhand så är jag faktiskt inte så ledsen över att det inte fanns i Business. Självklart är Business-resor med poäng bättre värde, men med tanke på hur segt poängintjäningen går nu under corona så hade jag ändå inte haft nog med poäng för att boka Business både med den här vouchern och på den jag har som går ut vid årsslutet. Så jag får bara ta Business-resan då istället :)
Kollat vad samma resa skulle kosta för pengar?

finns det möjlighet att Chatflights ser flyg som SAS inte ser?
Ja, chatflights ser samma sak som vi dödliga som inte kommer åt sas bokningssystem. Dvs de söker på United, Air Canada, ANA, Expertflyer, Awardfares mm, dvs de tjänster som finns publika för alla.
Tolkar de dessa sökningar fel så kan de se saker som inte sas ser sen.

Det är bara sas som kan se vad som går att boka, alla vi andra inklusive chatflights kan bara göra mer eller mindre kvaöificerade gissningar på vad som går att boka.

Ja, chatflights ser samma sak som vi dödliga som inte kommer åt sas bokningssystem. Dvs de söker på United, Air Canada, ANA, Expertflyer, Awardfares mm, dvs de tjänster som finns publika för alla.
Tolkar de dessa sökningar fel så kan de se saker som inte sas ser sen.

Det är bara sas som kan se vad som går att boka, alla vi andra inklusive chatflights kan bara göra mer eller mindre kvaöificerade gissningar på vad som går att boka.
Så dom lägger fram ett förslag åt en som helt enkelt inte går att boka genom EB? :D

Kollat vad samma resa skulle kosta för pengar?

Yes. Exakt samma flyg är inte riktigt bokningsbart (eller 50.000kr+ på Google Flights), men billigaste rimliga flyg skulle kosta cirka 17.000kr för två. Nu blev det 90.000 poäng + 2.200kr (och en voucher). Inte "the deal of a lifetime", men känns ändå som det var värt att göra det med poäng.

Det är CPH-ICN (Seoul) i oktober btw.

Yes. Exakt samma flyg är inte riktigt bokningsbart (eller 50.000kr+ på Google Flights), men billigaste rimliga flyg skulle kosta cirka 17.000kr för två. Nu blev det 90.000 poäng + 2.200kr (och en voucher). Inte "the deal of a lifetime", men känns ändå som det var värt att göra det med poäng.

Det är CPH-ICN (Seoul) i oktober btw.
Smart. Men gör en bevakning av priset på Google flights. Om det dyker upp bra pris kan du ju alltid boka av bonusresan.

Flög WAW-SVO-ICN i business för 4000 kr 2019

Smart. Men gör en bevakning av priset på Google flights. Om det dyker upp bra pris kan du ju alltid boka av bonusresan.

Flög WAW-SVO-ICN i business för 4000 kr 2019

Det jag skulle ha gjort vanligtvis - men nu går min voucher ut i morgon så är lite fast om jag inte vill vaska vouchern. Därav också den kanske inte helt optimala bokningen, annars hade jag nog väntat tills lite närmare resan (både för tillgänglighet och för att veta corona-läge).

Och damn - rätt sinnessjuk deal. Via SVO antar jag att det var Aeroflot? Men kan tänka mig att business är ganska fint hos dem också.

Så ser det ut för min del också från en bokning i helgen. Ska ringa imorgon och kika vilken voucher de har applicerat.
Nehepp. Ringde och kollade och det var tydligen rätt vouchers som hade använts. Av någon anledning har jag tydligen tre vouchers som går ut nu idag. Jag vet inte hur det har gått till eftersom jag bara haft ett Amex Elite hela perioden och nått upp till två vouchers under 2019. För inte har väl någon voucher från ännu tidigare år förlängts? Jag har inte avbokat någon bonusresa under förra året heller.

Vi får väl se om jag kan krysta fram någon användning för den vouchern då eller om jag ska låta den brinna inne och spara poängen till något mer genomtänkt.

Ringde in idag eftersom sas hade använt sig av min nya voucher istället för den gamla, verkar vara ett vanligt problem?

Toppen