Senaste nytt

SAS krav på lönesänkningar - tror du det går igenom ?

Kommer SAS lönesänkningar gå igenom?

• Ja

Votes: 63 64,9%
  • Nej

Votes: 34 35,1%

• Total voters
    97
  • Poll closed .
Har tröttnat på sparpaketen - Ekonomi - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt

Som sagt:
Det är inte bara reduserad lön, pension och traktamente det rör sig om...
Ved langrute produktion: 20 timers tjeneste inden, ned til 15 timers stop på udestation
Ø Planlagt tjeneste på 47,5 timer, afvikling 60 timer
Ændrede regler for weekendfri, som betyder at der kan gå op til 7 uger mellem weekendfri
Ingen hvilemoduler på langruter
Ingen begrænsning på udenlandsk crew

Som sagt finns det mer krav och detta liknar mer ett "slavkontrakt".....(finns inte en chans att någon kan vara mamma eller pappa och arbeta under dessa krav)

Om SAS skulle gå i konkurs förlorar jag flera hundratusen i poäng och över hundratusen kronor i aktier...Men detta tar jag, då kraven från SAS är helt fel ställda dvs man jagar "myggen och släpper elefanterna" gällande flygande personalen.....
Kanske borde det vara bra om SAS ledningen vore mer tydlig vad som orsakat de stora förlusterna de sista åren i koncernen.
(Som te x kartell affärer och Spanair dvs de stora "en gångsposterna")

Om jag inte missminer mig helt fel så har produktionen på SAS airline gått med plus ett antal år, men fått stora overhedkostnader på sig pga att SAS är helt felkonstruerat för vår nutid!
Att centralisera admin är helt rätt (synd att det bara är 10år försent) och jag tror det finns mer att göra där...

SGH anställda har exakt samma grundlön som anställda på Menzies, Nordic Aero & Havas Handling...det är inte aktuellt med lönesänkningar för dem. Målet är att sälja SGH.

Normala krav och anställningsvillkor i branschen eftersom det är ett bra och kul genomgångsyrke att vara flygvärd/flygvärdinna för att se världen/i väntan på/whatever. SAS enorma misstag var att de gick med på villkor som gjorde det till ett möjligt slutyrke.

Jag skulle gärna se den personen som är glad och service minded efter att arbetat 6 helger i rad och arbetar 7:e helgen med en longhaul XX timmar över natten utan en någon vila. För att få 15 timmars "block on /block off tid och flyga tillbaka hem igen......
Jag är en av den som tyckt att SAS haft lite av "Jurrasic park" stämpel över sig.....men detta kommer inte att sluta bra....

Jag skulle gärna se den personen som är glad och service minded efter att arbetat 6 helger i rad och arbetar 7:e helgen med en longhaul XX timmar över natten utan en någon vila. För att få 15 timmars "block on /block off tid och flyga tillbaka hem igen......
Jag är en av den som tyckt att SAS haft lite av "Jurrasic park" stämpel över sig.....men detta kommer inte att sluta bra....

Det finns många yrkesgrupper som jobbar helger och kvällar med långt, långt sämre villkor än vad som föreslagits. Du vrider till det så att det verkar som de skall jobba 7 dagar i veckan 7 veckor i sträck.. Jag förstår att dina CAU-kompisar i kabinen är förbannade att få pruta lite på riktigt bra arbetsvillkor men sorry...

Det finns många yrkesgrupper som jobbar helger och kvällar med långt, långt sämre villkor än vad som föreslagits. Du vrider till det så att det verkar som de skall jobba 7 dagar i veckan 7 veckor i sträck.. Jag förstår att dina CAU-kompisar i kabinen är förbannade att få pruta lite på riktigt bra arbetsvillkor men sorry...

Det finns säkert arbetsgrupper som har det värre.....men jag tror inte det finns någon i Norden som har det dvs med "nordiskanställning"...
Efter detta avtal får du 24,5k SEK i lön, arbeta 7 helger i sträck 47,5tim i vecka planerad (undrar hur det funkar med svensklag...) och om du har otur är dessa helger också nattarbete (Oj glömde det att personen i fråga har 10års erfarenhet också...)

Många av Norwegians nyanställda piloter och kabinpersonal har mycket sämre villkår än vad SAS vill införa.
Vad sägs om: ingen sjuklön, ingen betald semester, ingen pension, riskerar avsked efter 10 sjukdagar/år, inga försäkringar, ingen betald föräldraledighet och möjlig schemaläggning med upp till 60h per vecka. Ändå vill massor av unga människor jobba för Norwegian och Bolaget hyllas i skandinavisk media.

Last edited:
Många av Norwegians nyanställda piloter och kabinpersonal har mycket sämre villkår än vad SAS vill införa.
Vad sägs om: ingen sjuklön, ingen betald semester, ingen pension, riskerar avsked efter 10 sjukdagar/år, inga försäkringar, ingen betald föräldraledighet och möjlig schemaläggning med upp till 60h per vecka. Ändå vill massor av unga människor jobba för Norwegian och Bolaget hyllas i skandinavisk media.

Verkligen dåliga villkor, och för att det är så betyder ju inte att det är något bra eller något som ska eftersträvas. Vill man flyga med en pilot som kanske inte tagit semester på länge och jobbar 60 timmars veckor? Klart tveksam hur alert hon/han är...

Behövs sådana villkor för att flygbolag ska gå runt?

Det finns säkert arbetsgrupper som har det värre.....men jag tror inte det finns någon i Norden som har det dvs med "nordiskanställning"...
Efter detta avtal får du 24,5k SEK i lön,

Grundlön möjligtvis givet de lönesatser som läckt ut. Betänk att yrket inte kräver högskoleutbildning med tillhörande studielån.

arbeta 7 helger i sträck 47,5tim i vecka planerad (undrar hur det funkar med svensklag...) och om du har otur är dessa helger också nattarbete (Oj glömde det att personen i fråga har 10års erfarenhet också...)

Tio år är för lång tid... det är ett genomgångsyrke. Talar snarare till personens nackdel: mindre ork samt en oförmåga att gå vidare.

Tydligen går det åt det hållet...i en rasande fart.
Björn Kjos hyllas som hjälte överallt i media med sina nya miljövänliga flygplan, motiverade flexibla personal etc SAS framställs som en dinusarie med gammal arrogant kabinpersonal som inte klarat att anpassa sig till verkligheten.
SAS konkurrerar främst mot Norwegian på både intra norden och europa trafiken.

Toppen