Senaste nytt

US Airways tillbaka med sin 100% bonus kampanj!

Nu har jag ett par frågor om denna resa och dessa biljetter. Finns det någon fördel att lägga in mitt LH SEN nummer i bokningen? Just nu ligger mitt US Basic-nummer där. Eftersom det är en award kanske det inte spelar någon roll. Eller blir man "bättre" behandlad hos LH (FC lounge och ombord) om dom ser att man är SEN?
Vi skall vara i SIN ett par dagar för att sedan åka vidare till DPS med KL. Tydligen så är reglerna för US awards att dom bara tillåter en stopover eller en openjaw på hela biljetten. Eftersom vi ville hänga i HKG ett par dagar så blev det lättast att boka en skunkbillig M på KL det korta hoppet mellan SIN och DPS. Jag är FB Gold men har ingen erfarenhet av att åka IC eller widebodies med dom. FInns det någon chans att man kan få en op-up?

Tack för ett väldigt bra forum, jag imponeras av kunskapen hos medlemmar och redaktion!
Grattis till resan! Även om du redan reser i högsta klassen skadar det verkligen inte att lägga till ditt guldkort i bokningen. Skulle något gå fel finns det en liten chans att kortet kan ge bättre service och blir du ombokad på flygplatsen kan det hända att de bokar om dig i en poängintjänande klass.

Tänk på att mellan SIN och DPS är prisskillnaden mellan ekonomi och affärsklass på KLM rätt liten.

Jag antar att du skulle kunna boka ZRH-JNB-MRU-JNB-CPT-FRA-ZRH. När du söker på ANA se till att du endast söker på en sträcka i taget, dvs inte ZRH-MRU utan ZRH-JNB och sedan JNB-MUR.

Tack för tippset Magino!

Om jag har förstått dig riktigt så börjar du med en hypotetisk reserutt och arbetar dig fram sträcka för sträcka och om du stöter på patrull, så är du flexible vad beträffar den vidare rutten och datumen, men målet kvarstår att komma till slutdestinationen, men ev via en annan rutt än den man tänkte på från början.

En annan fråga, eftersom vissa bolag endast tillåter en stop-over. Vilken är definitionen på en stop-over? Är det om man flyger vidare efter tidigast 24 timmar har förlutit sedan man landade? Om man då ser till så att man har ett upphåll som uppgår till mindre än 24 timmar, då borde det inte räknas som en stop-over - korrekt eller?

För US Airways Dividens Miles award, du kan endast ha stopover i Star Alliance flygbolags hub.
För ditt fall är det Capetown. Capetown räknas som South African Airways hub tillsammns med Johennesburg.

Däremot en stopver t ex i Nairobi(NBO) är inte tillåten, för det inte är Star Alliance hub.

US Airways | Dividend Miles membership guide
US Airways Dividend Miles membership guide skrev:
Stopovers
  1. For travel within the continental U.S., Canada and Alaska, a stopover is defined as a stay of more than 4 hours between connections (if there is a connecting flight available within 4 hours). If you’re traveling outside the continental U.S. and Alaska, a stopover is defined as a stay of more than 24 hours between connections.
  2. Stopovers are not permitted when travel is within one award region or for multi-city travel.
  3. For travel outside the continental U.S., Canada and Alaska, you’re allowed one stopover per US Airways itinerary at a US Airways gateway or international destination (or in a partner hub city if you’re traveling on an award partner). US Airways hub/international gateway cities include Charlotte, Philadelphia and Phoenix. Please call Reservations for additional US Airways international gateways and partner hub cities.
  4. Stopovers are allowed only for the most direct route of travel.
  5. Stopovers must be included in the reservation when you book. You may not add a stopover once an award has been ticketed.
  6. With Star Alliance Round-the-World awards, you’re allowed five stopovers in a forward direction toward the original departure city.

Om jag har förstått dig riktigt så börjar du med en hypotetisk reserutt och arbetar dig fram sträcka för sträcka och om du stöter på patrull, så är du flexible vad beträffar den vidare rutten och datumen, men målet kvarstår att komma till slutdestinationen, men ev via en annan rutt än den man tänkte på från början.

Om man ska till en viss destination och ska boka med miles är det viktigt att du kan vara lite flexibel med resväg, restid och resdagar. Till destinationer som jag inte vet vilka flygbolag reser till eller om jag inte får fram några vettiga rutter på ANA eller Aeroplan så brukar jag använda mig av Openflights. Finns kanske bättre alternativ, men här skriver jag in flygplatsen sedan kan man lista alla direktflyg därifrån. På så sätt kan man få lite idéer och tips.

En annan fråga, eftersom vissa bolag endast tillåter en stop-over. Vilken är definitionen på en stop-over? Är det om man flyger vidare efter tidigast 24 timmar har förlutit sedan man landade? Om man då ser till så att man har ett upphåll som uppgår till mindre än 24 timmar, då borde det inte räknas som en stop-over - korrekt eller?

Detta svarade AHO bra på ovanför för USDM. Jag har aldrig bokat award-resor med någon av de andra två, så där kan jag inte svara på vad som gäller.

För US Airways Dividens Miles award, du kan endast ha stopover i Star Alliance flygbolags hub.
För ditt fall är det Capetown. Capetown räknas som South African Airways hub tillsammns med Johennesburg.

Däremot en stopver t ex i Nairobi(NBO) är inte tillåten, för det inte är Star Alliance hub.

US Airways | Dividend Miles membership guide

Jag antar att final destination, i detta fall Mauritius, inte räknas som en stopover? Förstår jag det hela rätt att jag förutom ett längre stopp/uppehåll/vistelse i Mauritius även kan stanna mer än 24 timmar i Capetown, men ej någon annanstans?

Jag antar att final destination, i detta fall Mauritius, inte räknas som en stopover? Förstår jag det hela rätt att jag förutom ett längre stopp/uppehåll/vistelse i Mauritius även kan stanna mer än 24 timmar i Capetown, men ej någon annanstans?

Ja, Mahe blir destination och Capetown som stopover(över 24 timmar).

Om din resväg är som Magino föreslog(ZRH-JNB-MRU-JNB-CPT-FRA-ZRH), ser ut så här.

Zurich-Johannesburg
Johannesburg-Mahe

/destination/

Mahe-Johannesburg
Johannesburg-Capetown

/stopover/

Capetown-Frankfurt
Frankfurt-Zurich

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Detta är helt legal routing enligt USDMs definition.

Grattis till resan! Även om du redan reser i högsta klassen skadar det verkligen inte att lägga till ditt guldkort i bokningen. Skulle något gå fel finns det en liten chans att kortet kan ge bättre service och blir du ombokad på flygplatsen kan det hända att de bokar om dig i en poängintjänande klass.

Tänk på att mellan SIN och DPS är prisskillnaden mellan ekonomi och affärsklass på KLM rätt liten.

Tack för input. Jag försökte uppdatera till mitt SEN-nummer under "My bookings" på lufthansa.com men av någon anledning var det fältet låst. Ang KL till DPS så inser jag nu att det inte finns någon ST lounge i SIN. Det verkar vara by invitation till en kontraktslounge om man åker C eller F. Eller blir man inbjuden som FB-gold också om man åker i M? Kanske värt att kolla på C ändå.

Ang. kommentarerna om stop over i Partner Hub city så blev jag lite förvånad att dom tillät HKG i vårt fall. Är HKG en *A hub? Jag trodde det var ett OW näste av rang.

Ang. kommentarerna om stop over i Partner Hub city så blev jag lite förvånad att dom tillät HKG i vårt fall. Är HKG en *A hub? Jag trodde det var ett OW näste av rang.

Tidigare var det så att Hong Kong räknades som Air New Zealands hub.
Men de räknade säkert att Hong Kong som destination och Singapore som stopover. Det fungerar.

Stockholm-Munchen
Munchen-Hong Kong

/destination/

Hong Kong-Singapore

/destination/

Singapore-Bangkok
Bangkok-London
London-Stockholm

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Aaaaa....du tänkte så! Stopover på hemvägen. Smart. Jag blev helt blind när jag sökte och försökte få in DPS på nåt sätt med stop i både Sin och HKG...

Aaaaa....du tänkte så! Stopover på hemvägen. Smart. Jag blev helt blind när jag sökte och försökte få in DPS på nåt sätt med stop i både Sin och HKG...

Ja, 2 stopover går inte hem med USDM miles, ifall du inte blir kopplad till en okunnig agent. ;)
För två stopover i en bonusresa, rekommenderar jag bmi Diamond Club.

Toppen