Senaste nytt

US Airways tillbaka med sin 100% bonus kampanj!

En fråga här kring detta fina erbjudande som jag inte sett diskuterats i denna tråd.

Hur är det med upgrades inom Star Alliance?

Tittar man här så får man ju loss och upp en economy till C för 30k poäng:
http://www.usairways.com/pv_obj_cac...D5E4BAEBA00000/filename/SAUA_MileageRates.pdf

Får ju anses vara ganska OK med tanke på att man då får ca 3 upgrades för runt 9000-10 000 SEK.

Undrar nu, stämmer detta antagande?

Jo, men då måste du ha köpt riktig dyr biljett i Y eller B klass. De bokningsklasserna är vid många tillfälle dyrare än discount Business class.
Så teoretiskt ja, men inte i verkligheten.
(Om arbetsgivaren är dumsnål och tillåter dig resa bara på riktig dyt ekonomiklass biljett, men inte på billig Business class biljett. Då har du chansen.;))

Finns det något sätt att kontrollera möjligheterna för upgrades likt man kan hitta awards-biljetter med ANA Tool?
Jag tror, om det finns ledig Business/First class award stol som du kan hitta på ANAs webbsida, det är sannolikt att går uppgradera med miles också.

Mao. så är egentligen hela upgrade-för-poäng-man-köpt grejen ganska kass, rent generellt?

Det kan man säga.
Undantag är Singapore Airlines biljett från Asien. Många IIT biljett(flygbiljett som är tänkt för paketresa, men säljs enbart som flygbiljett) har Y eller B klass.
Även Singapore Airlines pubilcerade Y/B klass priser är inte så fanatiskt dyra i de länderna.

T ex billigaste Japan-Europa T/R biljett med Singapore Airlines kostar ca 8.800 SEK + skatter i E klass.
B klass biljett för samma resa kostar 10.500 SEK + skatter. Så det är inte så stor skillnad.

Finns det något sätt att kontrollera möjligheterna för upgrades likt man kan hitta awards-biljetter med ANA Tool?

Om du laddar ned KVS Availability Tool KVS Availability Tool: Global Flight Availability, Award Availability, Fares, Timetables, Seat Maps så finns det en funktion där man kan kolla både tillgången på awards och uppgrades hos bolagen. Jag har ännu inte stämt av den mot t ex BA's sökmotor för deras award stolar, för stämma av tillgången. Vidare är det ett bra verktyg för att kolla IATA-biljetter. Den är inte gratis, jag har betalat 15$ för att testa 2 mån, men just nu har de en kampanj där man betalar 35$ för ett år.

Det finns säkert andra här på forumet som vet mer och vilka fuktioner KVS har som man inte hittar hos t ex ITA-Matrix och som kan vara värt att betala för, om man nu är "hard core FF":cool:

Har kört KVS som Diamondmedlem i snart 2 år, grymt verktyg, den nyttjar massor av fria sökfunktioner ute på Internet (bl.a ANA) och kombinerar det i ett lättanvänt gränssnitt. Värt pengarna, om man flyger mycket och jagar biljetter och rutter regelbundet.

Ska man kanske slå till på nu innan deadline...!
Fråga, hur länge kan man sitta på 100k miles innan man måste utnyttja?
Eftersom man är en rookie på detta (har ju alltid ringt SAS tidigare men det känns ju som att bli rånad varje gång..)
- Köp US air miles
- Regga ANA milage club och kolla ANA tool för partner award flights
- När man hittat en bra trip, ring US air agent för bokning.

Har sett div guider om hur man mer i detalj går till väga ang ovan men är detta i huvudsak rätt väg att gå?

Ska man kanske slå till på nu innan deadline...!
Fråga, hur länge kan man sitta på 100k miles innan man måste utnyttja?
Alla miles på konto förlängs 18 månader från sista aktivitet(intjäning/användning).
Så om du köper 50.000 + 50.000 miles idag 14 sep 2011, gäller hela dina miles till 13 mar 2013.

- Köp US air miles
- Regga ANA milage club och kolla ANA tool för partner award flights
- När man hittat en bra trip, ring US air agent för bokning.

Har sett div guider om hur man mer i detalj går till väga ang ovan men är detta i huvudsak rätt väg att gå?
Ja, det är korrekt procedur.

[QUOTEAHO;10477]=Alla miles på konto förlängs 18 månader från sista aktivitet(intjäning/användning).
Så om du köper 50.000 + 50.000 miles idag 14 sep 2011, gäller hela dina miles till 13 mar 2013.
Kanske också ska lägg till att om man av någon anledning inte vill köpa mera miles i nästa kampanj för att förlänga livstiden ytterligare 18 månader, så räcker det att man som AHO skriver har en aktivitet som t ex kan var en hotellövernattning. Jag har hållit liv i miles från American Airlines sedan 1996, genom att ibland köpa mera miles, ibland ha en hotellövernattning för att förlänga livet ytterligare 18 månader på milen.

Bra att du påminde mig om det AHO. jag har ju väntat med att köpa så jag skulle få en enkel hit. Jag skulle ju ha köpt miles i vilket fall. trist bara att dollar har stigit med 40öre och gjort det hela runt 600kr dyrare, men fortfarande en grym deal.

Toppen