Senaste nytt

US Airways tillbaka med sin 100% bonus kampanj!

Hej,
Tack för alla tips i denna tråden! Ovärdeligt! Jag och min sambo fick just bekräftat vår Asienresa som vi gör Januari. Det var "intressant" att försöka förklara för henne att vi skulle köpa poäng av ett amerikanskt flygbolag som vi sedan skulle använda för att åka med en hel driva olika flygbolag på den mest konstiga routingen för att till slut hamna på Bali :)

Vi köpte 2*50k Dividend Miles och fick lika mycket i bonus. Sedan kompletterade vi med 2*10k extra för att åka F. Tot 110k var. Blev riktigt positivt överaskad av de låga skatterna, tot ca 1400 kr för båda oss. Att jämföras med ca 2500 kr var som vi degade för LHR-LAX med NZ i C och JFK-FRA med LH i C som vi bokade med EB-poäng förra året.

Efter ett gäng timmar framför ANA-verktyget och vad jag tyckte var den perfekta resan ringde jag till US 08-nummer för att boka. Vår plan var att åka med LH(C) till MUC, vidare med LH(C) till HKG, stanna där 3 nätter, sedan vidare med SQ(C) till SIN. På hemvägen lyckades jag hitta routing från SIN till BKK i TG(C) och sedan vidare till LHR med TG i F(!) för att avsluta till ARN med SK(C). Ganska nöjd att jag lyckats hitta 2 st lediga F-awards från Asien till Europa i Januari. På telefon med US-agenten (ringde 2-3 ggr med bara ett par minuters väntetid) gick allt som en dans med bokningarna och döm om min totala förvåning när agenten frågade om vi ville åka F mellan MUC och HKG också! YOU BET I WILL! Han kunde tydligen se lediga platser i F på LH som inte var synliga via ANA. Jag hade ingen aning om att det var så, kan ju bli lite jobbigt att leta F på ANA om inte alla syns...
Chokladshjulsglad räcker inte till att beskriva lyckan! First både till och från Asien var en snygg icing on the cake!

Nu har jag ett par frågor om denna resa och dessa biljetter. Finns det någon fördel att lägga in mitt LH SEN nummer i bokningen? Just nu ligger mitt US Basic-nummer där. Eftersom det är en award kanske det inte spelar någon roll. Eller blir man "bättre" behandlad hos LH (FC lounge och ombord) om dom ser att man är SEN?
Vi skall vara i SIN ett par dagar för att sedan åka vidare till DPS med KL. Tydligen så är reglerna för US awards att dom bara tillåter en stopover eller en openjaw på hela biljetten. Eftersom vi ville hänga i HKG ett par dagar så blev det lättast att boka en skunkbillig M på KL det korta hoppet mellan SIN och DPS. Jag är FB Gold men har ingen erfarenhet av att åka IC eller widebodies med dom. FInns det någon chans att man kan få en op-up?

Tack för ett väldigt bra forum, jag imponeras av kunskapen hos medlemmar och redaktion!

Hej abacklund

Vad roligt att kunde boka er drömresa med US Airways miles!

Ett tips.
Du kan ringa till US Airways och be om alla opererande flygbolags egna bokningsnummer.
Sedan kan du gå in till Singapore Airlines och Lufthansas webbsidor och förboka sittplatser.
På SAS och THAI flygningar kan man tyvärr inte boka sittplatser i förväg på deras webbsidor. Du kan dock ringa till dem och boka sittplattser.
Om du har tur, kan du boka era sittplatser även på SAS & THAI flygningar från Lufthansas webbsida.

"T ex, totala skatter för Stockholm-Nya Zealand T/R blev det ca 580 SEK. Medans med poäng från bmi Diamond Club blev skatter&avgifter för samma resväg ca 5.300 SEK."[/QUOTE]`

AHO,

Varifrån får du informationen för att kunna beräkna totala skatter (i detta fall för Dividend Miles resp Diamond Club)?

Vet du hur länge Diamond Clubs destination miles är giltiga - jag har inte hittat någon info någonstans - och går det att förlänga dess gilthetstid på något sätt?

Vet du hur länge Diamond Clubs destination miles är giltiga - jag har inte hittat någon info någonstans - och går det att förlänga dess gilthetstid på något sätt?

Så länge du har någon form av aktivitet på ditt konto var 12e månad så kommer Diamond Club miles aldrig bli ogiltiga. Så fort du får en mile eller spenderar en mile så förlänger du livslängden på dina miles med 12 månader

Varifrån får du informationen för att kunna beräkna totala skatter (i detta fall för Dividend Miles resp Diamond Club)?

Du kan söka din resväg med ITA Softwares webbsida.
Från resultatet kan du se detaljerad prisuppgifter. Där kan du också se specificerade skatter och bränsletillägg.

Om du drar bort alla YR och YQ, blir det bara "riktiga" skatter kvar.

På det viset kan du räkna möjliga skatter(och bränsletillägg).

En annan fråga. Om jag skulle vilja utnyttja antingen Miles&More, Dividend Miles eller Diamond Club miles för att flyga i business eller first class till Mauritius, kan jag göra det? Helst skulle jag vilja flyga T/R från ZRH eventuellt med stop-over i Capetown. Jag har svårt att hitta något när jag letar själv - antagligen är jag för oerfaren för dessa sökningar, men med er hjälp så lär jag mig förhoppningsvis raskt. Vilket av de tre bonusprogrammen erbjuder det mest prisvärda alternativet (antal miles som behövs och skatter+avgifter)?

Jag antar att du skulle kunna boka ZRH-JNB-MRU-JNB-CPT-FRA-ZRH. När du söker på ANA se till att du endast söker på en sträcka i taget, dvs inte ZRH-MRU utan ZRH-JNB och sedan JNB-MUR.

Toppen