Senaste nytt

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs"

Det någon expert skulle behöva förklara är om SAS är på obestånd i och med att ledningen ser att de inte kan driva bolaget mer än kanske ett år till? Kan det vara så att rekvisiten för konkurs är uppfyllda redan nu och att de inte behöver vänta tills kassan sinar?

Japp, good point! Har vi ingen revisor, expert på företagsrekonstruktioner eller liknande på forumet som kan kasta ljus över detta åt oss kunskapstörstande?
 
Är det ens meningfullt att försöka boka bonusresor innan söndag, eller åker de puts väck ner 117-dokumenten inte längre har någon ägare?
 
Glöm det. Det vore fullständigt ologiskt att vi skulle ha med oss ett tillgodohavande efter kk.

Jag påpekade i en annan tråd att det är snarare finns glasklar logik i att andra bolag skulle vilja absorbera SAS kundstock. Om EB bara blir damm så kommer kunderna att spridas för vinden och välja själv var de landar. Om ett bolag däremot köper EB så säkrar man de mest lojala kunderna, får deras kontaktuppgifter och ett tydligt incentiv för dom att stanna kvar hos den nya ägaren.

Det är en investering för en ny ägare precis som i vilket annat bolag som helst.
 
Jag har i media hört representanter för SAS säga samma sak och med mitt begränsade antal poäng i företagsekonomi och juridik har jag trots allt svårt att förstå det. Jag tror fortfarande att alla såna kommentarer är vapenskrammel mot facken men jag kan ha missat något så upplys mig gärna isf. Här är mina tankar.
- SAS är inte på obestånd på söndag även om facken inte skriver på. Bolaget har eget kapital på ett par miljarder och ett kassaflöde som kan finansiera verksamheten i månader framåt.
- Lånen, vars förlängningar är beroende av fackliga överenskommelser, förfaller inte förrän i juni vilket gör att det inte heller uppstår en akut brist på finansiering på söndag.
- Givet detta kommer inte företaget att vara på obestånd på söndag och det kommer att kunna betala för sina lån och löpande utgifter. Om inte kriterierna för obestånd är uppfyllda så kan man inte bara "kasta in handduken" och sätta ett företag i konkurs så hur ska det gå till?
Obestånd kommer däremot att uppstå över tid i takt med att lånen förfaller, vilket sätter bolaget i en helt annan situation. Mitt resonemang handlar bara om huruvida SAS "lever" efter måndag utan fackliga överenskommelser eller inte. Jag är övertygad om att dom gör det.

Problemet är att SAS i praktiken inte har flera miljarder i eget kapital då den posten i stort sett består av skulder till pensionssystemet (detta kapital är inte tillgängligt för bolaget). Visst gick SAS med en mindre vinst Q3 men sedan är Q3 det överlägset bästa kvartalet i flygbranschen. Det är därför tveksamt om SAS har kapital att överleva Q4, som om inte annat pga den senaste turbulensen blir ett förlustkvartal. Det verkar inte helt osannolikt att bolaget faktiskt i princip har slut på pengar till nästa vecka om de inte får dessa lån.
 
Japp, good point! Har vi ingen revisor, expert på företagsrekonstruktioner eller liknande på forumet som kan kasta ljus över detta åt oss kunskapstörstande?

Det beror lite på hur krediterna är utformade, om det ligger några slags säkerheter som grund och kreditgivarna anser att dessa säkerheter inte längre finns i tillräcklig omfattning så kan det vara möjligt att säga upp krediterna/lånen omedelbart vilket så vitt jag kan förstå skulle innebära omedelbar kursning för SAS vilket känns rent fördjävligt. Paris resan(bonus) för sambon med dotter 3/1 och 100k på kontot känns inte lika roligt längre :(
Ingen expert på det här men frågade revisorn och han sammanfattade det enligt ovan.
 
Jag påpekade i en annan tråd att det är snarare finns glasklar logik i att andra bolag skulle vilja absorbera SAS kundstock. Om EB bara blir damm så kommer kunderna att spridas för vinden och välja själv var de landar. Om ett bolag däremot köper EB så säkrar man de mest lojala kunderna, får deras kontaktuppgifter och ett tydligt incentiv för dom att stanna kvar hos den nya ägaren.

Det är en investering för en ny ägare precis som i vilket annat bolag som helst.
Frågan är om de nya ägarna anser det nödvändigt att överföra poängskulden från EB? För att behålla de mest lojala kunderna kanske man kommer långt med att enbart överföra status till det nya programmet.
 
Toppen