SK989 skrev:Du har fel. För det första kan Skatteverket inte skönsbeskatta någon genom att hitta på uppgifter, utan Skatteverket måste ha en objektiv grund för att skönsbeskatta någon. De uppgifter som Skatteverket fått ut från SAS säger ingenting om 1) vem som betalat för poängen eller 2) vad poängen använts för. Det finns således ingen objektiv grund för Skatteverket att anta att poängen 1) härrör från saker som arbetsgivaren betalat för
och 2) att poängen använts för privata resor och inte tjänsteresor eller uppgraderingar på tjänsteresor. Om Skatteverket trots detta helt enkelt hittar på att 1 och 2 är för handen (mycket osannolikt enligt min bedömning) och därmed beslutar om skönstaxering och skattetillägg så är det i så fall Skatteverket som har bevisbördan för detta om beslutet överklagas till domstol. Och Skatteverket har ju ingen bevisning, om det enda de grundat sitt beslut på är uppgifterna som Skatteverket fått ut från SAS eftersom de uppgifterna inte säger
någonting om vem som "betalat" för poängen eller vad poängen använts till.Jag har arbetat som jurist i många år och suttit i Kammarrätten och dömt i skattemål - jag vill påstå att jag har hyfsad koll på bevisbördans placering i mål som gäller skönstaxering och skattetillägg.Klicka för att utvidga...