Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Nu vet jag ju förstås att forumet troligen inte är representativt för genomsnittet av befolkningen, men ändå. Hur resonerar ni kring sommarsemestern? Går på semester 20 juli och kollade lite idag på resa inom Sverige. Skissade på en sydlig respektive nordlig rutt. Drabbades sedan av insikten om att det känns så dystert och tråkigt. I alla fall om man ska vara borta 10-12 dagar. Hur gör ni? Är några dagar i Malaga en dålig idé? Tänker dels på risken för att bli liggande på spanskt sjukhus om oturen träffar en? Dels om semestern väl på plats blir väldigt annorlunda...

Tänker dels på risken för att bli liggande på spanskt sjukhus om oturen träffar en? Dels om semestern väl på plats blir väldigt annorlunda...
Jag vill ha trevligt på min semester, inte behöva gå runt och oroa mig eller följa bestämmelser. Trist om restauranger och attraktioner är stängda, jag vill få ut ”fullt värde” ur min semester. Väljer därför, för egen del, att stanna hemma i år.

@adhoc76 Jag känner detsamma. Sverigesemester känns så tråkigt men ändå klokt med tanke på alla restriktioner och virusproblem, sjukdom inte minst.

Otroligt stora delar av landet jag aldrig har besökt. Det borde finnas något annat intressant längs kusterna utanför Stockholm? Någon här kanske har något tips på trevliga kustorter/hotell/utflyktsmål att besöka utanför våra tre största städer.

Uppskattas isåfall verkligen!

Jag vill ha trevligt på min semester, inte behöva gå runt och oroa mig eller följa bestämmelser. Trist om restauranger och attraktioner är stängda, jag vill få ut ”fullt värde” ur min semester. Väljer därför, för egen del, att stanna hemma i år.

Ja jag tänker i grunden på exakt samma sätt. Fuskade lite på jobbet och la nån timme för att hitta nåt kul inom Sverige, men drabbades av idétorka.

• Gilla
Reactions: M.K
Otroligt stora delar av landet jag aldrig har besökt. Det borde finnas något annat intressant längs kusterna utanför Stockholm? Någon här kanske har något tips på trevliga kustorter/hotell/utflyktsmål att besöka utanför våra tre största städer.

Uppskattas isåfall verkligen!

Jo det finns det ju. Kollade på en nordlig rutt med nattåget till Luleå, sen via Pite Havsbad till Höga Kusten och avsluta med besök hos släkt i Sundsvall...

Tar också gärna emot tips och uppslag!

Har redan haft en vecka och då med värme så än så länge känns det ok. Det kliar dock i bokningsfingret men jag vet mycket väl att alla restriktioner kring vart jag får åka(utan krångel) och alla risker för stämningsdödare på semestern gör att jag håller mig hemma i Sverige. Hade jag hittat hyrbil hade en resa runt Vättern (plus lite till) varit ganska lagom. Se några svenska sevärdheter som Karlsborgs fästning, Vadstena kloster, Göta kanal mm. Sånt som jag ignorerat tidigare år för att det funnits annat utomlands.

Uppskattas isåfall verkligen![/
Vet inte om du varit mycket längs västkusten? Om inte kan jag rekommendera följande. Smögens Havsbad är trevligt, Resö är en liten kustpärla innan Strömstad med en bra restaurang, dock blir det att hyra en stuga för det finns inget hotel. Sen är Strömstad riktigt trevligt. Nu ännu bättre när inte norrmännen är där :). Bara några tips på ställen längs kusten. Önskar du mer så skicka ett pm.

Sverige har vissa fördelar även vädermässigt, är min erfarenhet av besök på sommaren. Jag förutsätter nu att det är sol och värme som efterfrågas. Visst kan man ha otur, men det är ovanligt att t.ex. västkusten OCH ostkusten/Öland/Gotland har pissigt väder samtidigt. Nyckeln är alltså att vara flexibel om man kan och dra iväg med bara nån dags varsel. Återigen bara min erfarenhet, men slutet av juli/början augusti brukar det nästan alltid vara soligt och varmt någonstans i södra halvan av landet. Norrland kan ju också vara varmt men inte lika sannolikt och ligger för långt bort för mig för att köra iväg spontant.

Jag är också sugen på att åka någonstans men har läget att jag måste göra två utlandsresor som är jobbkopplade så tänker kombinera dem med några extra dagar på plats på respektive plats (Barcelona och London). Lutar dock åt att boka extra resor hem tidigare om det inte känns som jag vill stanna pga av läget på plats. Är väldigt billigt med biljetter nu så ser det lite som en extra försäkring om det inte känns kul på plats.

Toppen