Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ok, jag såg bara nåt klipp som var 2 minuter, magert.
Det EU-kommisionen har sagt om vilka länder som blir aktuella är:
Länder som har lika låg smittspridning som EU (genomsnitt? vet ej) eller lägre, pålitliga testrutiner, vara öppna för inresande EU-medborgare.

Kanada verkligen svårbedömt, skulle troligen godkännas om det inte låg intill USA...tippar på att några länder som följer efter Balkan blir Israel, Turkiet, Egypten, Tunisien. Starka intressen i resebranschen som jobbar för att de godkänns tidigt på säsongen...
Dålig prognos: USA, Ryssland, Brasilien, Indien...

Sålänge gränsen till USA är stängd från Kanada borde det vara ok. Men håller med om att läget är mycket oklart.

Mail från ANA idag:

Dear Ubbe,

[Important Information]

━━━━━━━━━━━━━━━━━

Boarding process change for measures against the infection spread of the Novel Coronavirus ━━━━━━━━━━━━━━━━━

Thank you very much for using the ANA Group.

In order to prevent the infection spread of the Novel Coronavirus, we will change our boarding process for all ANA operated international and Japan domestic flights.

To avoid close contact and congestion in the cabin and aisles, beginning from June 19(JST), we will give boarding priority to those passengers seated in the rear end of the cabin, and then to those seated in the front of the plane.

Although the priority boarding will be temporarily suspended accordingly, dedicated boarding lane(*) for Star Alliance Gold members will be served by your boarding group.

* Subject to airport and aircraft

The boarding order is as follows.

【Group1】Passengers with rear window seats

【Group2】Passengers with rear middle seats

【Group3】Passengers with rear aisle seats

【Group4】Passengers with front window seats

【Group5】Passengers with front middle seats

【Group6】Passengers with front aisle seats

We kindly ask for your understanding in this matter and thank you for your cooperation.

Hoppas ingen lynchar mig nu men tycker det är så rörigt alltihop med rekommendationer, regler beroende på land, karantän obligatorisk eller ej med mera...

Jag vill åka till Grekland i Juli. Kommer detta funka? Med SAS eller Aegean, från ARN.
Även en helg i Amsterdam eller Frankfurt i Juli / Augusti.

Läste nått att olika delstater i Tyskland har olika regler t.ex.

Hoppas ingen lynchar mig nu men tycker det är så rörigt alltihop med rekommendationer, regler beroende på land, karantän obligatorisk eller ej med mera...

Jag vill åka till Grekland i Juli. Kommer detta funka? Med SAS eller Aegean, från ARN.

Nu vill jag inte lyncha dig - men... ;)

Gå in här och läs: UD förlänger avrådan till 31 augusti för länder utanför EU, EES och Schengen, samt häver avrådan för ett antal länder inom EU, EES och Schengen från och med den 30 juni - Regeringen.se

Ställ dig sedan följande frågor:
  • Från vilket datum gäller nya rekommendationerna?
  • Hur länge gäller de nya rekommendationerna?
  • UD avråder från icke nödvändiga resor till ALLA länder förutom de som nämns i artikeln. Nämns Grekland?
  • UD avråder från icke nödvändiga resor till ALLA länder förutom de som nämns i artikeln. Nämns Nederländerna (Amsterdam) eller Tyskland (Frankfurt)?

Det beror väl på var du flyger ifrån om jag förstått rätt. Grekland tillåter väl inte resande från Stockholm utan karantän, däremot tillåter de andra delar av landet.

Frankfurt åker du på karantän i om du åker idag - ingen som kan säga hur det ser ut senare i sommar.

Amsterdam blir det också karantän I. Men samma sak där, ingen vet hur det ser ut om ett par månader.

UD avråder också fortsatt från resor både till Tyskland och Nederländerna (men inte Grekland).

Jag funderar också på det här med att resa till någon av dom länder i Europa som avrådan tas bort för. Det kan ju bli svårt i och med att tex LHR, AMS, FRA och CPH som är vanliga transferflygplatser ligger i länder som det avråds ifrån. Samtidig verkar många bolag ställa in avgångar med kort varsel. Så vill man inte riskera att bli fast airside nånstans där man inte blir insläppt i landet är det ju bara direktflyg som gäller nu.

Vi har nu booket et lækkert feriehus (AirBNB) i Italien - Umbrien i sidste halvdel af Juli og kører derned fra Malmö. Planen var oprindelig 3 uger i USA med SAS Business til Los Angeles de sidste to uger i Juli og første uge i August. Det udskyder vi til næste år. Til min delvis store forbløffelse var der ingen diskussion for de enkelte bookinger vi havde som var non-refundable om at annullere med hensigten om at komme tilbage i 2021, ganske fin service fra de amerikanske hoteller må man sige!

Toppen