Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Hur långt är ett snöre?
Jag har kraftig abstinens och har hittat bra priser med BA i CE till LHR i slutet på september samt bra priser på random Hilton hotell, en London weekend med loungehäng lockar, vågar jag hoppas på någon form av new normal reden då?

EK
 

danielhog

Medlem
Hur långt är ett snöre?
Jag har kraftig abstinens och har hittat bra priser med BA i CE till LHR i slutet på september samt bra priser på random Hilton hotell, en London weekend med loungehäng lockar, vågar jag hoppas på någon form av new normal reden då?

EK
Nej, vi ska nog vara extremt lyckliga om det är lounger och allt är normalt i slutet av september. Blir väl dock moment 22 om alla väntar på öppning...
 
Last edited:

tidyverse

Medlem
Inte sedan 2012 har det gått så länge mellan två flygningar för mig (drygt 180 dagar nu). Jag saknar flygandet, men så länge munskyddskravet gäller kommer jag inte att flyga. Känns inte kul att dricka Champagne med munskydd...
 

stopover

Medlem
Fast att besöka sitt fritidshus i Finland kan mycket väl falla under en nödvändig resa och det avråder man ju inte ifrån.

Det kan man väl göra, men pga reseavrådan så gäller inga reseförsäkringar :)

Att UD och/eller regeringen blir förbannade över att våra grannländer "bojkottar" oss bör inte påverka deras förmåga att fatta rationella beslut.
 

stopover

Medlem
@Samosaguas - helt rätt, skrev lite för snabbt där.

Givetvis finns det några reseförsäkringar som gäller trots avrådan.

Men skulle ändå våga påstå att de flesta ej gäller vid det här läget, vilket såklart är väldigt trist.

Mvh,

Ägare av en finsk sommarstuga :)
 

Ubbe

Medlem
Nya inreseregler till Kambodja från 11 juni

Från och med den 11 juni har kambodjanska myndigheter infört olika serviceavgifter för provtagning av covid-19 och uppföljning vid ankomst till Kambodja. Vid ankomst utförs obligatoriskt covid-19 test till en kostnad av 165 USD per person. Om annan passagerare från samma flight uppvisar positivt test följer 14 dagars karantän på anvisat hotell, kostnad för detta belastar resenären, totalt ca 1300 USD. Om man själv testas positivt sker karantän på anvisat sjukhus, även dessa avgifter ska betalas av resenären. Ytterligare avgifter tillkommer. Det finns uppgifter om att alla resenärer vid inresan måste erlägga en deposition om 3000 USD som myndigheterna kan använda för de avgifter som resenären ska betala. För mer information kontakta kambodjanska myndigheter. Om samtliga passagerare på ett flyg påvisar negativt test gäller 14 dagars självisolering i bostad eller på hotell. Reglerna gäller tills vidare.

Text knyckt från Ambassadens reseinformation - Sweden Abroad
 
Läste denna artikeln på GP.se precis.
Från artikeln:

När Amelie Christenson från Göteborg i lördags skulle flyga med SAS till Nice, med mellanlandning på Gardermoen i Oslo, blev hon tillsammans med andra svenskar stoppad av den norska gränspolisen. Detta trots tidigare besked från tre håll om att det inte skulle finnas några hinder.

Konstigt att de från tre håll lämnat tydliga besked att transit skall fungera så går det inte ändå.

Amelie nekades mellanlanda i Oslo – tvingades lämna landet | Göteborgs-Posten - Ekonomi
 

mha321

Medlem
Det är väl tyvärr just sådant som ligger bakom UDs avrådan i dagsläget -- inte smittan i sig, utan att alla rutiner inte har satt sig, och att regler ändras (och fritolkas!) med ojämna mellanrum...
 
Toppen