Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Fortsatt stängt till Polen för svenskar enligt Expressen idag. Jag trodde att de hade öppnat för alla men tydligen inte?

Visa bifogad bild 109992
Som jag förstått det får svenskar åka till Polen utan några särskilda krav eller karantän sedan den 13 juni, däremot tillåts inte direktflyg från Sverige till Polen. Det är i vart fall vad svenska ambassaden i Warszawa skriver på sin hemsida.

Fast att besöka sitt fritidshus i Finland kan mycket väl falla under en nödvändig resa och det avråder man ju inte ifrån.
Om jag vill åka och semestra i min sommarstuga i Finland så är det enligt UD en "icke nödvändig resa". Om mitt hus behöver någon form av tillsyn som inte kan vänta, visst - då kanske det kan passera som en nödvändig resa men de flesta sommarstugor faller knappast ihop om inte ägaren tittar till den.

Bokade nyss in mig på Silja Lines nya giv, kryssning Stockholm - Visby med 2 dagar i land och 2 n till havs. De erbjuder bl.a Tax Free ombord...mellan två svenska hamnar.... ..?

Njaa de kör faktiskt via Finland (Åland) - Mariehamn. Så Finland tar faktiskt då emot svenska fartyg med passagerare ombord...

Vad gör man inte för sin TaxFree påse...

Helt rätt! Men de lustiga är, att trots det så anses resan gå mellan en icke svensk och en svensk hamn....Annars får man inte köpa sin ”påse”...

Silja Lines Åbo linje går nattetid alltid in till (relativt) nybyggda Långnäs mitt ute i ”nowhwere” och är då tvungen att låta hugande resenärer gå av/på... (även om jag tror att de är ytterst få... ).

Men nu räcker det att man bara lägger till..??

Sehr Lustigt!!!

Kunde inte lyssna på hela presskonferensen. Men var budskapet att man kommer omvärdera icke-EU land kontinuerligt eller är det avrådan till 31a augusti?

Om jag vill åka och semestra i min sommarstuga i Finland så är det enligt UD en "icke nödvändig resa". Om mitt hus behöver någon form av tillsyn som inte kan vänta, visst - då kanske det kan passera som en nödvändig resa men de flesta sommarstugor faller knappast ihop om inte ägaren tittar till den.
Där gör vi olika tolkningar av UD olika nivåer på avrådan. Jag skulle säga att alla resor för att besöka sin egna fastighet går under kategorin nödvändig resa. På samma sätt som alla jobbrelaterade resor också klassas som nödvändig.

Kunde inte lyssna på hela presskonferensen. Men var budskapet att man kommer omvärdera icke-EU land kontinuerligt eller är det avrådan till 31a augusti?

Vet inte exakt vilken presskonferens som avses, men EU-kommissionen säger att EU-länderna ska göra en lista över "godkända" länder utanför EU till slutet av juni. De enda exemplen man offentliggjort är de sex Balkan-länderna jag nämnde, dessa kommer högst troligt få grönt ljus för resor redan från 1 juli. Alltså Serbien, Bosnien, Montenegro, Nordmakedonien, Kosovo och Albanien.

Ab Juli: Einreisestopp in EU soll schrittweise fallen - news.ORF.at

Vet inte exakt vilken presskonferens som avses, men EU-kommissionen säger att EU-länderna ska göra en lista över "godkända" länder utanför EU till slutet av juni. De enda exemplen man offentliggjort är de sex Balkan-länderna jag nämnde, dessa kommer högst troligt få grönt ljus för resor redan från 1 juli. Alltså Serbien, Bosnien, Montenegro, Nordmakedonien, Kosovo och Albanien.

Ab Juli: Einreisestopp in EU soll schrittweise fallen - news.ORF.at

Tänkte på UDs presskonferens.
Ur eget perspektiv är jag intresserad av Kanada (som borde ligga ok till när man tittar på statistik). Hoppas själv på att resor dit skulle kunna funka från 1a augusti.
Pratade med SAS kundtjänst i Tallinn, många lediga awardplatser i business med Lufthansa till Toronto invid 1a augusti.

Tänkte på UDs presskonferens.
Ur eget perspektiv är jag intresserad av Kanada (som borde ligga ok till när man tittar på statistik). Hoppas själv på att resor dit skulle kunna funka från 1a augusti.
Pratade med SAS kundtjänst i Tallinn, många lediga awardplatser i business med Lufthansa till Toronto invid 1a augusti.

Ok, jag såg bara nåt klipp som var 2 minuter, magert.
Det EU-kommisionen har sagt om vilka länder som blir aktuella är:
Länder som har lika låg smittspridning som EU (genomsnitt? vet ej) eller lägre, pålitliga testrutiner, vara öppna för inresande EU-medborgare.

Kanada verkligen svårbedömt, skulle troligen godkännas om det inte låg intill USA...tippar på att några länder som följer efter Balkan blir Israel, Turkiet, Egypten, Tunisien. Starka intressen i resebranschen som jobbar för att de godkänns tidigt på säsongen...
Dålig prognos: USA, Ryssland, Brasilien, Indien...

Toppen