Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Intressant blandning länder. Det verkar ju knappast ha med covid läget i länderna att göra, ser ju mer ut som en lista på vilka länder som släpper in svenskar... Det blir intressant att se motiveringen när det blir officiellt.

• Gilla
Reactions: Gus
UD har aldrig sagt att deras avrådan har med själva smittspridningen i länderna att göra utan snarare att länderna har stängt gränser, olika regler för karantän osv. Så jag skulle säga att detta är en väldigt logisk lista. Jag förstår att man avråder från ett land om dom inte släpper in svenskar i landet.

Vad som kanske är mer intressant än den korta listan på länder de slutar avråda från den sista juni så är det att den generella avrådan flyttas fram till den sista augusti från den 15e juli.

Man får hoppas att det bara är rykten...

Fortsatt stängt till Polen för svenskar enligt Expressen idag. Jag trodde att de hade öppnat för alla men tydligen inte?

550DA816-6B26-49C7-94C6-B48E8B4215FC.jpeg

Vad som kanske är mer intressant än den korta listan på länder de slutar avråda från den sista juni så är det att den generella avrådan flyttas fram till den sista augusti från den 15e juli.

Man får hoppas att det bara är rykten...

I Tyskland gäller 31 augusti för länder utanför EU, så förmodligen är det en EU-rekommendation.
Dock ska man börja släppa på det där efterhand nu, allt efter hur smittspridningen ser ut. Till exempel öppnas EU/Schengen för inresa från de sex icke-EU-länderna på västra Balkan redan 1 juli. En fullständig lista över "undantagsländerna" ska vara klar i slutet av juni.

Schrittweise Öffnung: EU will Einreisestopp ab Juli lockern | tagesschau.de (tyska)

Visserligen inget beslutat än men låter mycket rimligt, låg smittspridning och "omringade" av EU. Oklart hur det kommer bli åt andra hållet, men jag tar för givet att samtliga sex öppnar för EU direkt, de är nog ganska sugna på den här öppningen..

UD har aldrig sagt att deras avrådan har med själva smittspridningen i länderna att göra utan snarare att länderna har stängt gränser, olika regler för karantän osv. Så jag skulle säga att detta är en väldigt logisk lista. Jag förstår att man avråder från ett land om dom inte släpper in svenskar i landet.
Men så enkelt är det inte heller. Finland tillåter t.ex. inresa för svenskar om de har en fritidsbostad i landet - och det är det ganska många svenskar med finskt påbrå som har. Dvs. Finland tillåter en hel del svenskar att åka dit för fritidsresor men UD avråder ändå?

Däremot så avråder inte UD - om Expressens lista stämmer - för resor till Grekland, trots att Grekland har sagt att svenskar som flyger dit från Stockholm (men inte andra orter i Sverige) kan komma att testas och sättas i karantän en natt, varefter testet (positivt/negativt) avgör huruvida karantänen ska bestå.

Och Polen släpper sedan den 13 juni in svenskar i landet - liksom alla andra EU-medborgare - utan några krav eller någon karantän men UD avråder ändå från resor dit.

Inte logiskt i min bok.

Last edited:
Men så enkelt är det inte heller. Finland tillåter t.ex. inresa för svenskar om de har en fritidsbostad i landet - och det är det ganska många svenskar med finskt påbrå som har. Dvs. Finland tillåter en hel del svenskar att åka dit för fritidsresor men UD avråder ändå?

Däremot så avråder inte UD - om Expressens lista stämmer - för resor till Grekland, trots att Grekland har sagt att svenskar som flyger dit från Stockholm (men inte andra orter i Sverige) kan komma att testas och sättas i karantän en natt, varefter testet (positivt/negativt) avgör huruvida karantänen ska bestå.

Inte logiskt i min bok.
Fast att besöka sitt fritidshus i Finland kan mycket väl falla under en nödvändig resa och det avråder man ju inte ifrån.

Fortsatt stängt till Polen för svenskar enligt Expressen idag. Jag trodde att de hade öppnat för alla men tydligen inte?

Visa bifogad bild 109992

Första utrikesflygen från Polen skulle ha gått kl 06.00 imorse. Igår kväll kl. 22 meddelade dock Polens regering att dom stoppar flygen till 6 länder, bl.a. Sverige fram till 30 juni. Det går dock utmärkt att åka färja eller bila till Polen (för tillfället iaf).

• Gilla
Reactions: M.K
Toppen