Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kul. Jag har väntat i 2 veckor på charge back via Amex, och fick svaret från kundtjänst igår på telefon att "det kan dröja 3 månader", att "du kanske inte får återbetalning om det inte är en återbetalningsbar biljett".

Det låter som att även Amex kör lite slumpmässigt.
Verkligen trist, jag har alltid haft enkel och snabb hantering via AmEx. Undrar om de börjar få väldigt många sådana här ärenden och börjar oroa sig för vad det kan innebära för dem kostnadsmässigt. Du har dock enligt konsumentkreditlagen (29 §) rätt att ställa samma krav på kreditgivaren (banken där du har kortet) som på säljaren (i detta fall flygbolaget) så om de ej levererat det som de tagit betalt för har du rätt att få tillbaka pengarna.

Lär ju visa sig framöver då jag har ett antal liknande ärenden som sannolikt kommer behöva skickas in.

Enligt uttalande från Lövfen är det troligt att även inrikesresor blir att undvika hela denna sommar. En mer bister syn än den som Folkhälsomyndigheten presenterade för en månad sedan, men det är kanske inte oväntat med tanke på utvecklingen.

Informationen/tesen presenterades i en intervju med DN och som egentligen handlade om Valborg. I.o.m. betalsida på DN så skickar jag det citerat genom SvD Stefan Löfven: Osannolikt med resor i sommar | SvD

Tråkigt för oss resesugna, och de som (även där mig inkluderat) önskar hälsa på familj på annan ort.

Samtidigt verkar EU rätt måna om att rädda åtminstone något av turistsäsongen - vi får väl se om Sverige ändå håller sig på sin kant i så fall.

Tills vidare tror jag fortfarande på min tidigare prognos att begränsad flygtrafik för nödvändiga resor i Europa kommer att återställas i juni.

Egentligen bara på känslan av allt fler länder börjar öppna upp samtidigt som vi lär oss mer om viruset, och att efterfrågan på resor då sannolikt ökar.

Hoppas du har rätt, men jag tvivlar då jag redan har fått flygresor som är inställda så långt fram som till mitten av Juli.

Hoppas du har rätt, men jag tvivlar då jag redan har fått flygresor som är inställda så långt fram som till mitten av Juli.

Ja, jag tror alltså inte på nån slags business as usual i sommar. Tänker mer att Stockholm nog återfår några av de inställda avgångarna till de viktigaste europeiska destinationerna.

Samtidigt verkar EU rätt måna om att rädda åtminstone något av turistsäsongen - vi får väl se om Sverige ändå håller sig på sin kant i så fall.

Tills vidare tror jag fortfarande på min tidigare prognos att begränsad flygtrafik för nödvändiga resor i Europa kommer att återställas i juni.

Du får säkert rätt i sak :)

Mitt inlägg var dock mest relaterat till hur jag själv tänker agera utifrån folkhälsomyndighetens råd. Vill gärna skona mina föräldrar som är i riskgrupp (enkom baserat på ålder).

Tror iofs, som dig, att marknadskrafterna tillslut luckrar upp karantänen och kanske alltför tidigt utifrån ett smittskyddsperspektiv.
Holistiskt, och långsiktigt ekonomiskt, är det säkert ett måste.
Underminerar ju dock trovärdigheten hos de regeringar som började med en stenhård hållning (och hånade andra länder) och senare återöppnar med en ny smittspridning som konsekvens.

Men men...viktigaste är att vi tillslut får ett slut på den här situationen. Vägarna dit, om vi får anta att de flesta regeringar vill sina medborgares bästa, är kanske inte superviktiga.

Nu ska jag inte märka ord, men nödvändiga resor är väl fortfarande tillåtna, UD-avråder från icke-nödvändiga resor, men det lär väl inte finnas så många flighter:) Sedan är ju frågan vad en nödvändig resa är. Men som du skriver så kan nog en del flighter öppnas upp i sommar.

Noterade f.ö. att Air Leap som bl a flyger Arlanda-Jönköping, pausat den linjen fram till 10/8. Idag kom ett mail att kollegans resa den 26/8 var inställd.

Nu ska jag inte märka ord, men nödvändiga resor är väl fortfarande tillåtna, UD-avråder från icke-nödvändiga resor, men det lär väl inte finnas så många flighter:) Sedan är ju frågan vad en nödvändig resa är. Men som du skriver så kan nog en del flighter öppnas upp i sommar.

Noterade f.ö. att Air Leap som bl a flyger Arlanda-Jönköping, pausat den linjen fram till 10/8. Idag kom ett mail att kollegans resa den 26/8 var inställd.

Precis, nödvändiga resor är tillåtna, men det finns inte så många avgångar att välja på. Det är det jag tror kommer börja ändras till sommaren, så att fler nödvändiga resor också blir praktiskt genomförbara :)

Precis, nödvändiga resor är tillåtna, men det finns inte så många avgångar att välja på. Det är det jag tror kommer börja ändras till sommaren, så att fler nödvändiga resor också blir praktiskt genomförbara :)

Jag tittade lite i ExpertFlyer på vad som ligger just nu...

Stockholm - London
SAS har nu öppnat SK531 från den 11:e maj och gradvis lägger upp flera dagliga avgångar
British Airways öppnar först den 1:e juni med BA777 och under hela juni är den som avgår. I juli ligger just nu 5 avgångar men det kan ändras

Stockholm-Amsterdam
KLM kör dagligen en avgång
SAS öppnar en daglig den 1:e juni om det håller

Orkar inte titta så mer noggrant, men nja det ser tunt ut innan juli i alla fall.

Toppen