Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Inkommande OT. Företaget håller på att boka resa till gruppresa till Spanien i slutet av maj och av någon anledning lutar det åt rödnosen.

Hade ni bokat? Efter att ha läst de sista sidorna i denna tråden vill jag ju bara ringa reseansvarig omedelbums.

Känns som att det finns två mycket sannolika scenarion:
1. Norwegian konkursar.
2. Avbokade p.g.a corona.

Låtet oseriöst av företaget du jobbar på. Vet att flera stora internationella företag, inklusive den jag jobbar för, har ställt in alla non-essential resor i tjänsten ”until further notice”.

Finnair uppdaterar sina ombokningsvillkor, dock ett väldigt begränsat fönster.

RESERVATIONS CHANGES FOR FLIGHTS ON 4-31 MARCH POSSIBLE DUE TO CORONAVIRUS SITUATION
4 March 2020

Due to the current outbreak of coronavirus, we have made changes to our ticket change rules for all our flights between 4-31 March 2020.

If you have a Finnair ticket issued latest on 4 March 2020 for travel on 4-31 March 2020, you can postpone your travel until 30 June 2020 with no extra cost. This doesn’t apply to Finnair Holidays, Aurinkomatkat (Suntours) and other travel agencies’ customers.

You can change your travel dates at Manage booking or contact our customer service. We are at your service also on Twitter @FinnairHelps, in our Facebook pages and via chat on finnair.com. We are sorry that our customer service is currently congested.

We are following the situation closely and will update any new information on this page. We are sorry for any inconvenience this situation causes you.

You can check your passenger rights here.
Önskar BA gör detsamma. Har en flight om två veckor till USA jag inte vill göra nu under rådande omständigheter.

Låtet oseriöst av företaget du jobbar på. Vet att flera stora internationella företag, inklusive den jag jobbar för, har ställt in alla non-essential resor i tjänsten ”until further notice”.
Så det är oseriöst bara för att man inte drabbas av den masshysteri som just nu finns, påeldad av massmedia?

Det är helt ok att ta dessa beslut förstås, att inte resa just nu. Däremot så känns det bara tråkigt att döma andra utifrån de val de gör.

Önskar BA gör detsamma. Har en flight om två veckor till USA jag inte vill göra nu under rådande omständigheter.
Ja, BAs svar var ju lite tandlöst då det bara gäller nya bokningar om jag förstod det rätt.....

Så det är oseriöst bara för att man inte drabbas av den masshysteri som just nu finns, påeldad av massmedia?

Det är helt ok att ta dessa beslut förstås, att inte resa just nu. Däremot så känns det bara tråkigt att döma andra utifrån de val de gör.

Ja, det är oseriöst. Arbetsgivaren har ett ansvar gentemot sina anställda och mot andra stakeholders i stort. Att följa rådande praxis bland andra aktörer på marknaden är klokt, precis som företag och andra institutioner gör på så många andra ställen. Att många företag väljer att ställa in sina resor och konferenser kostar massor, att då aktivt söka att beställa ny resa om bara 2 månader tycker jag är oseriöst.

Vadan denna aversion mot dömande? Jag ser inga problem att ha åsikter mot hur företag agerar i dessa frågor? Ska företaget ta illa upp?

Edit: Väldigt OT så moderator kan säkert flytta min o Golfkillens inlägg till lämplig tråd.

Ja, det är oseriöst. Arbetsgivaren har ett ansvar gentemot sina anställda och mot andra stakeholders i stort. Att följa rådande praxis bland andra aktörer på marknaden är klokt, precis som företag och andra institutioner gör på så många andra ställen. Att många företag väljer att ställa in sina resor och konferenser kostar massor, att då aktivt söka att beställa ny resa om bara 2 månader tycker jag är oseriöst.

Vadan denna aversion mot dömande? Jag ser inga problem att ha åsikter mot hur företag agerar i dessa frågor? Ska företaget ta illa upp?
Fel tråd, @igelkotten . Diskussion kring corona-reserestriktioner kan du ha i en lämpligare tråd; den här handlar om Norwegians aktiekurs (och spekulation kring konkurs).

Det går att hitta billiga flygbiljetter i östasien nu. VietJetAir.com - Enjoy Flying! rear ut Bangkok/Singapore - Vietnam för €4, Tokyo/Osaka för USD27.

7E129C93-D534-4E26-B566-4023985AC8E0.png

Skulle jag få tillbaka allt utom vad @AABack2ARN skriver ovan så är det ju inte så farligt kostsamt faktiskt. Såvida Sofitel också är villiga betala tillbaka.
Återrapportera gärna hur det går med Sofitel, har en non-refundable bokning där också och vad jag sett från andra på t ex Flyertalk så har det varit kalla handen från Sofitel i Singapore.

Har också en resa dit bokad och är inte själv oroad men vore opraktiskt att bli tvungen att jobba hemifrån i 2 veckor efter hemkomst.

Edit: Väldigt OT så moderator kan säkert flytta min o Golfkillens inlägg till lämplig tråd.
Jag tycker personligen att det är löjligt och panikartat att ställa in resor. Att folk gör det ändå får de såklart göra, och jag dömer inte att folk är rädda. Däremot att försöka pracka på sina åsikter på andra och försöka göra deras beslut skamfyllt är enligt mig fel.

Jag tycker personligen att det är löjligt och panikartat att ställa in resor. Att folk gör det ändå får de såklart göra, och jag dömer inte att folk är rädda. Däremot att försöka pracka på sina åsikter på andra och försöka göra deras beslut skamfyllt är enligt mig fel.

Det handlar inte om panik - det handlar om risk. Det handlar om att avvakta och följa utvecklingen, för sin verksamhets skull, sina anställdas skull, och för de samhällen man ska besökas skull, och de samhällen besökare utgår ifråns skull.

Företag som trots detta väljer att ta denna risk (särskilt här när inget har bokats ännu) anser jag oseriöst, ja. Det talar om en företagsledning som inte tar riskerna på allvar. Jag menar alltså risk för att ta kostnader när konferenser osv kan ställas in (hög risk), risk för smittospridning (beaktansvärd risk) och risk för att anställda inte känner någon lust att göra dessa resor och avstår.

Jag förstår inte varför du anser denna åsikt är att jag prackar på något? Jag har svårt att se att ett företag skulle känna skam. Men jag hade som anställd och ägare i sådan situation ha relativt lågt förtroende för beslutsfattarnas omdöme.

Du får gärna bemöta det jag säger i sak än att bli upprörd över det faktum att jag har en åsikt.

Om jag ska försöka tolka in substans i ditt svar så är det att du inte tycker det är oseriöst av ett företag att boka in stora konferenser, och ta den kostnaden, när de flesta andra bolag avstår dessa och fler och fler länder inför reserestriktioner. Jag håller inte med dig - och tycker det är oseriöst sätt att hantera företagets finanser och anseende och personal i denna tid.

Toppen