Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Ang flyg till USA så skall man deklarera att man inte varit i Kina. Hur fungerar detta vid inkommande flight från ARN till CPH med 45 min till avgång mot LAX ? Är det ett kryss i rutan som säger att allt är ok och signatur eller mer ? 45 min är inte jättemycket tid mellan avgångarna.
De ställer frågan i samband med att du passerar boarding disken i cph. Tar max en minut (om du inte faktiskt varit i Kina).

De frågar även i Stockholm om du checkar in vid disk, men om du gör det i automat så ställs inte frågan förrän du är i Köpenhamn.

Inte enligt kartan jag följer som uppdateras kontinuerligt. Jag trodde denna tjänst fungerade.

Visa bifogad bild 107117

Kartor från BNO som verkar korrekta om vi ser på vårt närområde som känt exempel:

Visa bifogad bild 107118
Jag följer denna, som bygger på uppgifterna publicerade av italienska hälsoministeriet:
Coronavirus in Italia, i dati e la mappa del contagio - Corriere.it

Underliggande data från myndigheten här:
Covid-19 - Situazione in Italia

45 min är väl kort oavsett????
Nej det är precis lagom med tid då MCT är just 45 minuter för den connection.
Släpar man inte fötterna efter sig tar det max 15 minuter att göra det bytet (om det nu inte skulle vara stopp i passkontrollen). SAS håller även planet lite om det skulle behövas då de oftast utan problem kan flyga in tid på sträckan,
Det blir dock ingen tid att sätta sig och ta en fika eller bc-fika på vägen, det får man lösa ombord på någon av flighterna.

Ja, de borde tidigarelägga flighten ARN-CPH eller att LAX ändras till en lite senare avgångstid.
Eller så tar man en tidigare flight från Stockholm vilket också är en möjlighet om man är orolig för att missa planet. Kan bli svårt att flytta slot tid på LAX.

@RickardG Tack!

@Abbs bnonews.com med timeline sedan start. En mycket bra sida att följa för daglig rapportering med källhävisningar till alla nya fall i denna pandemi.

Finnair uppdaterar sina ombokningsvillkor, dock ett väldigt begränsat fönster.

RESERVATIONS CHANGES FOR FLIGHTS ON 4-31 MARCH POSSIBLE DUE TO CORONAVIRUS SITUATION
4 March 2020

Due to the current outbreak of coronavirus, we have made changes to our ticket change rules for all our flights between 4-31 March 2020.

If you have a Finnair ticket issued latest on 4 March 2020 for travel on 4-31 March 2020, you can postpone your travel until 30 June 2020 with no extra cost. This doesn’t apply to Finnair Holidays, Aurinkomatkat (Suntours) and other travel agencies’ customers.

You can change your travel dates at Manage booking or contact our customer service. We are at your service also on Twitter @FinnairHelps, in our Facebook pages and via chat on finnair.com. We are sorry that our customer service is currently congested.

We are following the situation closely and will update any new information on this page. We are sorry for any inconvenience this situation causes you.

You can check your passenger rights here.

Toppen