Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Har letat men hittar inte exakt, vad är det man har rätt till att få återbetalt på en icke-uvbokningsbar biljett?
Tänker att om Frugan "inte vill ha sin present" och vi cancellerar vår resa som ske om två dagar till Singapore i F med Lufthansa.

Är det skatter och avgifter, dvs alla rader under "fare" så att säga, eller är det endast en eller ett par av de raderna?
Kanske slutar med att man får ta mellanskillnaden som svid-pengar.
Tack för info.

Och till detta, finns det nån specifik tidsgräns inom vilken man isf måste avboka? 24h innan?
Normalt brukar det finnas en rad i stil med YQ eller International Surcharge, dessa får man INTE tillbaka.

Enligt ITA MAtrix ser det ut så här på en resa i F med Lufthansa mellan Stockholm och Singapore:

Germany Passenger Service Charge International Departure (RA)kr583.00
Germany Airport Security Charge (DE)kr212.00
Germany Air Transport Tax (OY)kr630.00
Carrier-imposed surcharge (YQ)kr4,880.00
Sweden Aviation Tax (LJ)kr62.00
Sweden Passenger Charge (YA)kr161.00
Carrier-imposed surcharge (YR)kr170.00
Singapore Airport Development Levy (L7)kr75.00
Singapore Aviation Levy (OP)kr42.00
Singapore Passenger Service And Security Fee Pssf (SG)kr245.00

Du borde få tillbaka alla avgifter utom den rödmarkerade.

Bästa är att ringa och kolla. Jag har en biljett med BA där jag får tillbaka avsevärt mindre än om jag enbart exkluderar det rödmarkerade, tyvärr.

Bästa är att ringa och kolla. Jag har en biljett med BA där jag får tillbaka avsevärt mindre än om jag enbart exkluderar det rödmarkerade, tyvärr.
ska göra det, ringde LH nu men de kunde inte se (eller iaf säga) något alls.
Gjorde bokningen genom byrå för att kunna rutta CPH-FRA-HKG-SIN // SIN-HKG-ZRH-CPH i F med A380 på SIN-HKG i nya suites. Hittade inte pris någonstans direkt hos LH. Så ingen behöver fråga varför jag nyttjat byrå eller häckla över det :)
Först gjorde LH en schedule change så fick byta dag.
sedan gjorde SQ en equipment change till 777 från A380, lyckades få OK på att skita i HKG stoppet nu i och med Corona och politisk oro för nån vecka sedan. Sen nu är det ju som det är med Corona och man går ju inte säker någonstans. Egentligen mer orolig att jag ska få problem pga mellanlandning i Tyskland än att vara i Singapore...

Verkar som att det är menat att denna resa inte ska bli av kanske.

Skulle jag få tillbaka allt utom vad @AABack2ARN skriver ovan så är det ju inte så farligt kostsamt faktiskt.
Såvida Sofitel också är villiga betala tillbaka.

@kexxcream Hur många fall hittar du i Bologna som var min fråga? Missförstå mig inte, jättebra att SAS bryr sig om sina kunder och crew men jag förstår inte att de ställer in avgångar till en stad utan ett enda fall, (som jag hittat vid sökning) vilket också hade underlättat för svenskar att ta sig hem igen. Kanske @anjak har rätt om kostnaderna men jag tror ändå det fortsatt finns viss efterfrågan, speciellt från en icke-drabbad stad.

Då är ju både STHLM och Göteborg mer utsatta.
Bologna har 6 fall, grannstaden Modena har 33 fall.

Enligt @AABack2ARN exempel så får du tillbaka 2180 kr per person, men du har väl betalat drygt 22000 kr per person? Så ung 40000kr vaskar du. Jag sitter också med 2 pers i F med Swiss-biljett CPH-ZRH-HKG-BKK//BKK-FRA-CPH, men har ett par veckor till avresa.
Tankevurpa, tänkte 25.000- det som rödmarkerats men det är klart att det röda kommer att öka och resten vara statiskt :(

@kexxcream Hur många fall hittar du i Bologna som var min fråga? Missförstå mig inte, jättebra att SAS bryr sig om sina kunder och crew men jag förstår inte att de ställer in avgångar till en stad utan ett enda fall, (som jag hittat vid sökning) vilket också hade underlättat för svenskar att ta sig hem igen. Kanske @anjak har rätt om kostnaderna men jag tror ändå det fortsatt finns viss efterfrågan, speciellt från en icke-drabbad stad.

Då är ju både STHLM och Göteborg mer utsatta.

6 st

Coronavirus in Italia: le ultime notizie - la Repubblica

Bläddra ner till "85 nuovi casi positivi in Emilia-Romagna, altri 7 decessi".

Inte enligt kartan jag följer som uppdateras kontinuerligt. Jag trodde denna tjänst fungerade.

35DB9A0F-04DC-45E0-B21D-846FDE6AE9D3.jpeg

Kartor från BNO som verkar korrekta om vi ser på vårt närområde som känt exempel:

D0FF6D9D-160C-4E85-80BE-E563994935A0.jpeg

Last edited:
Ang flyg till USA så skall man deklarera att man inte varit i Kina. Hur fungerar detta vid inkommande flight från ARN till CPH med 45 min till avgång mot LAX ? Är det ett kryss i rutan som säger att allt är ok och signatur eller mer ? 45 min är inte jättemycket tid mellan avgångarna.

Toppen