Senaste nytt

Ett mail till SAS VD Rickard Gustafson om att vara Pandion

Ett mail har en avsändare och en eller flera mottagare. Läser man mailet så var det riktat till SAS VD (=mottagare). Sedan fanns det ca 2000 till "för kännedom" som jag förstått det. Jag gör fortfarande tolkningen att det är ett personligt brev men att avsändaren hade vissa svårigheter med att hantera sitt omdöme genom att sätta 2000 till i C/C-raden

Ett brev/mail där det öppet anges att det sprids för kännedom till större kretsar kallas för ett Öppet brev, inte ett personligt.
Syftet med dessa är just att skapa debatt/opinion kring någonting, i samband med att man vänder sig till en ansvarig person.

Dett är inget nytt fenomen, utan en vedertagen kommunikationsform som har existerat i hundratals år.
Man kan naturligtvis ha synpunkter på innehållet, men att kalla själva förfarandet eller vidarespridning av ett Öppet brev för omdömeslöst är helt fel.

Last edited:
Ett brev/mail där det öppet anges att det sprids för kännedom till större kretsar kallas för ett Öppet brev, inte ett personligt.
Syftet med dessa är just att skapa debatt/opinion kring någonting, i samband med att man vänder sig till en ansvarig person.

Dett är inget nytt fenomen, utan en vedertagen kommunikationsform som har existerat i hundratals år.
Man kan naturligtvis ha synpunkter på innehållet, men att kalla själva förfarandet eller vidarespridning av ett Öppet brev för omdömeslöst är helt fel.

Debatt inom gruppen ja men inte med världen.

Kan berätta för dig vart en av dessa ”speciella lounger” finns. Den ligger på Suvarnabhumi flygplatsen i Bangkok. Bakom receptionen i en av de ”vanliga” royal orchid loungerna finns ett ”private room” dit Pandion passagerare med sällskap blir eskorterade.

Man lär sig något nytt varje dag :)

Men detta är ingen"unik" Pandionlounge det är en executive men inte specific EBP. Det finns inga EBP specifika.

Då vet du tydligen inte vad ett öppet brev är.

TWIGGS, läs definitionen nedan,

Öppet Brev , definition av öppet brev , innebörden av öppet brev - öppet brev , ett för publicering avsett brev , ofta av politisk karaktär , som vanligtvis vändersig till myndigheter eller offentliga personer .

Källa: http://www.definition-of.net/definition-av-öppet+brev

Twiggs, då vet DU tydligen inte definitionen av öppet brev!

Brev inom sluten grupp räknas inte till "öppet brev".

TWIGGS, läs definitionen nedan,

Öppet Brev , definition av öppet brev , innebörden av öppet brev - öppet brev , ett för publicering avsett brev , ofta av politisk karaktär , som vanligtvis vändersig till myndigheter eller offentliga personer .

Källa: http://www.definition-of.net/definition-av-öppet+brev

Twiggs, då vet DU tydligen inte definitionen av öppet brev!

Brev inom sluten grupp räknas inte till "öppet brev".

Skriver man ett brev med x antal tusen mottagare så blir det per definition ett öppet brev. Det finns nämligen ingen brevtyp som heter "öppet brev inom en sluten grupp". Att kalla en Pandion-maillista för en "sluten grupp" tycker jag låter som idioti. Det är knappast så att man känner alla, att alla känner en själv eller att det är något slutet med gruppen i övrigt. Det enda man har gemensamt är att man är Pandionmedlem hos Eurobonus.

Skriver man ett brev med x antal tusen mottagare så blir det per definition ett öppet brev. Det finns nämligen ingen brevtyp som heter "öppet brev inom en sluten grupp". Att kalla en Pandion-maillista för en "sluten grupp" tycker jag låter som idioti. Det är knappast så att man känner alla, att alla känner en själv eller att det är något slutet med gruppen i övrigt. Det enda man har gemensamt är att man är Pandionmedlem hos Eurobonus.

Just det, precis som inom ett stort företag, vi på Businessclass eller t.ex Lions. Definition av grupp är vid men det som sänds till en grupp addressater inom förening/företag/organisation/medlemmar är inte ett öppet brev. Om det är det så inleds sådant brev med "Öppet brev till...." Definitioner på nätet styrker ej din tes. Nåväl, det är ju inte det som skall diskuteras här.

Kan berätta för dig vart en av dessa ”speciella lounger” finns. Den ligger på Suvarnabhumi flygplatsen i Bangkok. Bakom receptionen i en av de ”vanliga” royal orchid loungerna finns ett ”private room” dit Pandion passagerare med sällskap blir eskorterade.

Man lär sig något nytt varje dag :)

Vad jag vet så kommer VIP in där också, och eventuellt någon annan. Eller är detta faktiskt enbart för Pandion? Artikeln skrev ju att endast Pandion har tillgång... ;)

Vad jag vet så kommer VIP in där också, och eventuellt någon annan. Eller är detta faktiskt enbart för Pandion? Artikeln skrev ju att endast Pandion har tillgång... ;)

Jag har blivit hämtad vid min gate vid ankomst några gånger meninte amnat i något rum. Jag ar dock blivit förd till en lounge där det fanns tillgång till massage, dusch, mat osv

Toppen