Senaste nytt

Ett mail till SAS VD Rickard Gustafson om att vara Pandion

Jag har hamnat i det rummet också, men det är inget speciellt med det! Roligare var det när hela familjen fick ett "eget kryp in" med stängd dörr för att slippa störa de andra i loungen!

Han måste ju ha varit undantaget. De flesta som är pandions verkar göra så lite väsen av sig som möjligt. Man får titta rätt noga för att se dem tycker jag.

Det ligger väl något i att frequent fliers är de som står ut minst, just därför att de dels vill att boarding ska ske så friktionsfritt som möjligt, men också har kunskapen om hur detta sker (boarding pass i handen, väska som får plats, snabbt kommer till rätta i kabinen etc)

Ett brev/mail där det öppet anges att det sprids för kännedom till större kretsar kallas för ett Öppet brev, inte ett personligt.
Syftet med dessa är just att skapa debatt/opinion kring någonting, i samband med att man vänder sig till en ansvarig person.

Dett är inget nytt fenomen, utan en vedertagen kommunikationsform som har existerat i hundratals år.
Man kan naturligtvis ha synpunkter på innehållet, men att kalla själva förfarandet eller vidarespridning av ett Öppet brev för omdömeslöst är helt fel.

Var och en är ju salig i sin tro och jag delar inte din uppfattning om vad som är ett öppet brev. Man brukar i typfallet öppet brev inleda med just den ingressen "Öppet brev till...."

Jag tycker att den här soppan har varit till mer skada än nytta och det är MIN åsikt och den kan varken du eller någon annan rubba. Det är ju bara att läsa tidningsrubrikerna typ "SAS lyxklubb rasar....." Vad har SAS Pandions gjort för fel för att hängas ut i tidningar?

Jag funderar lite grann på om det här ärendet tillhör forumets "affärsidé" som i min värld är något helt annat än vad vi håller på med. Om syftet med denna tråd är att ge SAS ett sämre rykte och smutskasta de som tillbringar flera hundratals timmar per år på ett flygplan så känner jag att vi är en bit på väg. Omdömeslöst eller inte, det får var och en ha en uppfattning om, min uppfattning är klar. Jag ämnar nu ta en paus från fortsatt medverkan i detta forum då jag inte riktigt kan känna igen mig mot den idé som detta forum har som ledstjärna.

Tack för mig på ett tag!

Var och en är ju salig i sin tro och jag delar inte din uppfattning om vad som är ett öppet brev. Man brukar i typfallet öppet brev inleda med just den ingressen "Öppet brev till...."

Jag tycker att den här soppan har varit till mer skada än nytta och det är MIN åsikt och den kan varken du eller någon annan rubba. Det är ju bara att läsa tidningsrubrikerna typ "SAS lyxklubb rasar....." Vad har SAS Pandions gjort för fel för att hängas ut i tidningar?

Jag funderar lite grann på om det här ärendet tillhör forumets "affärsidé" som i min värld är något helt annat än vad vi håller på med. Om syftet med denna tråd är att ge SAS ett sämre rykte och smutskasta de som tillbringar flera hundratals timmar per år på ett flygplan så känner jag att vi är en bit på väg. Omdömeslöst eller inte, det får var och en ha en uppfattning om, min uppfattning är klar. Jag ämnar nu ta en paus från fortsatt medverkan i detta forum då jag inte riktigt kan känna igen mig mot den idé som detta forum har som ledstjärna.

Tack för mig på ett tag!
Att hävda att ett Öppet brev måste inledas med orden Öppet brev till... för att kunna diskuteras offentligt är ungefär lika begåvat som att hävda att ett brev måste inledas med Personligt brev till... för att klassas som just personligt.
Det avgörande är inte rubriceringen utan att avsändaren klargör att han avser att sprida brevet till en större krets.
Redan många av Paulus brev i Nya Testamentet för snart 2000 år sen klassades som Öppna brev.

Om du sen hävdar att vi på ett nätforum om flyg med inriktning "För den medvetne resenären" år 2012 ska självcensurera vår egen eller andras kritik av SAS servicenivå för att inte riskera att skada bolaget, då blir jag riktigt bekymrad...
Det skadar nog SAS avsevärt mer om folk röstar med fötterna istället för att torgföra sin kritik. SAS har själva antytt just detta i sina uttalanden i frågorna.

Och menar du på allvar att vi ska försöka förutse mindre seriösa journalisters reaktioner och anpassa debatten här till dessa???

Jag funderar lite grann på om det här ärendet tillhör forumets "affärsidé" som i min värld är något helt annat än vad vi håller på med.

Ett forum har väl sällan någon idé om vad som ska diskuteras så länge det mer eller mindre handlar om (i detta fall) flyg, det bestämmer ju var och en. Jag tror ärligt talat en majoritet av medlemmarna helst hoppar över den här tråden.

Och i kvällspressen är detta redan glömt och man har gått vidare till nästa klatschrubrik, inget nytt där...

Som jag skrev tidigare, ta brevet inte som Jan Carlzons, utan möjligen från en av Pandions.
Vänligen skilja innehåll och vem som skrev.
Jag säger en gång till. Ta brevet inte som Jan Carlzons, utan möjligen från en av Pandions.
Vänligen skilja innehåll och vem som skrev. Diskutera innehåll, men fastna inte på vem som skrev så att det blir konstruktiv diskussion.
Nu är det så här. Ni är inte direkt tonåringar (även om vi har tonårsmedlemmar) som inte fattar vad andra säger eller inte förstår reglerna.
Jag skrev två gånger att inte diskutera om vem som skrev, utan diskutera brevets innehåll.
Kan ni inte diskutera om vad man kan göra för att SAS (eller andra flygbolag) blir bättre i stället?

Om ni inte förstår, blir jag tvungen att stänga den här tråden. :(
Jag är inte helt pigg på att hålla på med att stänga trådar...

Men, detta är ju bara ett sätt för en dålig journalist att skapa rubriker och lösnummerförsäljning. Tänk till och läs vad de skriver, sen tänk till och läs vad de inte skriver. Lyxresenärer... Sänkt komfort.. Minskat värde..
Är det inte dags att lägga ner denna fjolltråden??

Toppen