Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Birdstrike är extraordinärt men det drabbade ju inte ditt flyg utan inkommande flyg. Det finns praxis att omständigheter inte kan gälla nästa flyg.

är på språng så skriver lite snabbt och kan inte utveckla, men då vet du vad du ska leta efter.

Räkna dock med att SAS hävdar "extraordinära omständigheter" om det är birdstrike någonstans i händelseförloppet. Jag har tagit ett fall till ARN där det blev birdstrike vid landning på Arlanda vilket ledde till omplanering och en inställld flight LAX-ARN så småningom (följdförsening av en följdförsening och inte ens samma flygplanstyp). SAS står på sig och ARN avgör vilken dag som helst vem som har rätt...

Räkna dock med att SAS hävdar "extraordinära omständigheter" om det är birdstrike någonstans i händelseförloppet. Jag har tagit ett fall till ARN där det blev birdstrike vid landning på Arlanda vilket ledde till omplanering och en inställld flight LAX-ARN så småningom (följdförsening av en följdförsening och inte ens samma flygplanstyp). SAS står på sig och ARN avgör vilken dag som helst vem som har rätt...
Din argumentation finns i tråden va? Har för mig att jag läst det tidigare. @RickardG sök upp tidigare inlägg så har du lite argument!

Ja, det var aktuellt i mars. Tror dock ej att jag hänvisade till några domar om följdförseningar utan litar på att ARN kan ämnet. @fly4fun var också drabbad av samma inställda flygning, om minnet inte sviker.

För enkelhetens skull tar jag och länkar till inlägget! Det har ändå gått drygt 600 inlägg i denna tråden sedan dess... :)

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 434 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@KED var också involverad, likaså @aldrighemma (iaf hans svärmor). De kanske har några nyheter kring detta?

Birdstrike är extraordinärt men det drabbade ju inte ditt flyg utan inkommande flyg. Det finns praxis att omständigheter inte kan gälla nästa flyg.

är på språng så skriver lite snabbt och kan inte utveckla, men då vet du vad du ska leta efter.

För enkelhetens skull tar jag och länkar till inlägget! Det har ändå gått drygt 600 inlägg i denna tråden sedan dess... :)

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter | Sida 434 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

@KED var också involverad, likaså @aldrighemma (iaf hans svärmor). De kanske har några nyheter kring detta?

Nu har jag med mina lekmannaögon läst C-315/15 och även era resonemang och hantering av ärendena med SAS i mars.
Mitt case skiljer sig från båda dessa.
När det gäller C-315/15 var det birdstrike med samma plan som resenärerna skulle vidare med. Läser jag rätt kommer då fram till att birdstrike är en extraordinär händelse, samt att följdförsening p.g.a. tidigare försening i samband med detta ska räknas bort från den sena ankomsttiden på följande sträcka samma plan skulle flyga (om flygbolaget gjort allt "rätt" för att minimera förseningen).
Ert fall med SAS till LAX är annorlunda då det inte ens är samma plan, och i flera led senare man hävdar att det är en följd av kollision med fågel.

I mitt fall är inkommande plan inte försenat, men verkar ha krävt service eller byte för att kunna flyga vidare. Jag antar att frågan då snarare kommer handla om ifall SAS gjorde allt de rimligen kunnat göra för att förhindra förseningen, t.ex. genom att snabbare lagat planet, bokat om passagerare på andra flyg eller något annat.

Jo @Tonton du har alldeles rätt. Jag drabbades också men blev ombokad via SFO och CPH. Touchdown på slutdestinationen precis innan 4 h försening inträffade, dock öppnades kabindörrar några minuter senare än 4 h försening.
Jag blev dock nedgraderad på LAX-SFO från plus till ekonomi. För det fick jag ersättning med 400 Euro. Tyckte då inte det var värt att försöka bevisa att förseningen var över 4 h, för att möjligtvis få ytterligare 200 euro, utan är nöjd med det jag fick.

Har fortfarande ett öppet case hos flighright från April 2019. Flyget blev över 3h försenat. LH påstod att flyget blev försenat pga dåligt väder (personalen log). Det fanns så vitt vi vet inte en enda störning i norra Europa under perioden. Flightright har alltså fortfarande öppet caset. Kan flygbolaget alltid gå ut med dåligt väder metoden, och på så sätt göra det omöjligt att kräva ersättning? Och vad är chanserna för att jag får ersättning?

Lufthansa påstod att flyget blev försenat pga dåligt väder (personalen log)

Vad menar du med att personalen log? Får inte alls in det i kontexten.

Det fanns så vitt vi vet inte en enda störning i norra Europa under perioden.

Vilka är vi?

Och vad är chanserna för att jag får ersättning?

I och med att du inte har gett oss någon som helst information om någonting egentligen så kan vi inte hjälpa dig i nuläget.
Att flyget blev över 3h försenat betyder inte nödvändigtvis att man har rätt till ersättning enligt EU261/2004. Du måste vara mycket mer detaljerad om vi ska kunna hjälpa dig.

Kan flygbolaget alltid gå ut med dåligt väder metoden, och på så sätt göra det omöjligt att kräva ersättning?

Nej, det kan flygbolagen inte göra. Jag rekommenderar dig att läsa den stora tråden om EU261/2004, som berör allting du undrar över.

Jo @Tonton du har alldeles rätt. Jag drabbades också men blev ombokad via SFO och CPH. Touchdown på slutdestinationen precis innan 4 h försening inträffade, dock öppnades kabindörrar några minuter senare än 4 h försening.
Jag blev dock nedgraderad på LAX-SFO från plus till ekonomi. För det fick jag ersättning med 400 Euro. Tyckte då inte det var värt att försöka bevisa att förseningen var över 4 h, för att möjligtvis få ytterligare 200 euro, utan är nöjd med det jag fick.
Fick du något för själva nedgraderingen till Eco? För 400 Euro är ju för själva förseningen, inte för något annat?

Toppen