Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Oj, detta lät nästan som min erfarenhet med SAS diamanttjänst. Ringde dem då jag inte orka ringa Tallinn en dag.
Blev mött av en sjukt dryg tjej som sa att hon inte kunde söka.

När jag sen fick henne att söka på ett datum och leta efter förstaklass så sa hon att hon hitta Turkish med 2 first.
Jag meddela att hon ser fel då Turkish inte har first och jag. Letar efter Singapore airlines som jag sa tidigare. Då sa hon jag citerar:

"turkish har visst first. Du ska inte läxa upp mig på mitt jobb! Men eftersom du inte verkar nöjd så tycker jag vi lägger på här. Hejdå!"

Jag var helt stum...
Jag förstår att du blev stum.

När du säger SAS Diamanttjänst, det enda jag är medveten om är e-post för Diamond och att man kan ringa 24/7, däremot var jag inte medveten om att någon specifik tjänst för Diamonds per telefon utöver prio i telefonkön.
Kan du utveckla?

Jag letar hos sas efter en resa i business till LAX från ARN, jag hittar inga från ARN endast från CPH.
Från ARN hittar jag bara biljetter i Plus.
Finns business mellan ARN-CPH?
Kan man på något sätt boka plus till CPH och business vidare till LAX?
Om jag bokar business CPH-LAX, kan jag då lägga till sträckan ARN-CPH

Ska boka min första 2-4-1 under 2020 tänkte jag, vill helst åka business och drömmen vore ju first men tror inte man kan få ihop det. Förutsättningarna är nedan, jag har 2 vouchers, vi är 2 vuxna o 2 barn. Vi vill åka till USA eller Sydostasien, möjligen Sydamerika. Vi utgår från Göteborg och vill helst ha få och kortare stopp (som de flesta andra)

Skulle behöva generella tips på resmål och flygbolag där det finns rätt bra tillgång till platser. Dels vill jag kunna boka resan relativt tidigt, och dels inte heller fajtas med en massa andra som väntas på att det ska släppas platser till just den flighten.

Ska boka min första 2-4-1 under 2020 tänkte jag, vill helst åka business och drömmen vore ju first men tror inte man kan få ihop det. Förutsättningarna är nedan, jag har 2 vouchers, vi är 2 vuxna o 2 barn. Vi vill åka till USA eller Sydostasien, möjligen Sydamerika. Vi utgår från Göteborg och vill helst ha få och kortare stopp (som de flesta andra)

Skulle behöva generella tips på resmål och flygbolag där det finns rätt bra tillgång till platser. Dels vill jag kunna boka resan relativt tidigt, och dels inte heller fajtas med en massa andra som väntas på att det ska släppas platser till just den flighten.
Vi åker Sydostasien med ett barn nu i december/januari hade från början en bokning med Air China ARN-PEK-Hkg och Turkish IST-ARN som bokades ca 300 dagar i förväg. Båda hade gott om platser i C. För Air Chinas del fanns många alternativ via flera europeiska städer till PEK, bland annat från FRA och LHR.

Tipset är väl att boka upp något helt ok alternativ så tidigt som möjligt och sedan boka om destination och/eller bolag när mer släpps ca 2-3 månader före avresa.

Lycka till!

När du säger SAS Diamanttjänst, det enda jag är medveten om är e-post för Diamond och att man kan ringa 24/7, däremot var jag inte medveten om att någon specifik tjänst för Diamonds per telefon utöver prio i telefonkön.
Kan du utveckla?
Det finns ett "diamond nummer" att ringa, men man kommer till exakt samma ställe som vanliga supporten så inget att bry sig om.

Jag letar hos sas efter en resa i business till LAX från ARN, jag hittar inga från ARN endast från CPH.
Från ARN hittar jag bara biljetter i Plus.
Finns business mellan ARN-CPH?
Kan man på något sätt boka plus till CPH och business vidare till LAX?
Om jag bokar business CPH-LAX, kan jag då lägga till sträckan ARN-CPH
SAS flyttar linjen till LAX till Köpenhamn, därför hittar du nog inget direkt.

Hittar du CPH-LAX i Business land du koppla på go/plus till Stockholm. Problemet är nog att LAX är väldigt populärt och finns väldigt få platser dit tillgängliga som award

Tänkte utnyttja min andra amex voucher för en flygning till HKT om ett par månader. De award resor jag ser verkar ju vara i princip bara turkish airlines, ARN/CPH-IST-HKT atm. Senaste HKT resan gjordes i mars i år och det var GOT(Lufthansa)- MUC(etihad)-ABU(etihad)-HKT och var jäkligt fin. Nu vet jag att Etihad inte är star alliance och man degade den, men vad är oddsen att man hittar något liknande i award stuk inom Star alliance och som man kan baka in i en amex voucher ? För att hitta något sånt är väl att lyfta luren antar jag också(svårt att se på nätet)?

Edit: Ser att inlägget är väldigt otydligt, ska specificera. Det som jag tyckte var nice var att det var 2 mellanlandningar och ffr att man fick 2 rätt långa turer(6 h). Totala restiden var 17:45 h. Så om man kunde hitta något i den kalibern vore fint.

Last edited:

Kan du utveckla?
Menar de numret som du får när du använder appen och trycker "call Diamond service"

Nu vet jag att Etihad inte är star alliance och jag cashade den, men vad är oddsen att man hittar något liknande i award stuk inom Star alliance och som man kan baka in i en amex voucher ? Endera för att hitta något sånt är väl att lyfta luren antar jag också(svårt att se på nätet)?
Menar du att du vill hitta något inom Star Alliance som är i klass med vad Etihad erbjuder i businessclass? Du kan förresten boka Etihad till Abu Dhabi med Eurobonuspoäng ( EuroBonus-partner – Etihad Airways | SAS ) men du kan inte använda din AMEX-voucher.

Menar du att du vill hitta något inom Star Alliance som är i klass med vad Etihad erbjuder i businessclass? Du kan förresten boka Etihad till Abu Dhabi med Eurobonuspoäng ( EuroBonus-partner – Etihad Airways | SAS ) men du kan inte använda din AMEX-voucher.

Vad är i klass med Etihad inom Star Alliance ? Gärna för mig, tyckte de var riktigt bra :).Menar annars med min fråga främst upplägget på rutt, man har två mellanlandningar med kanske 6-7 h åkande mellan stoppen. Så här såg det ex ut mellan MUC-ABU-HKT. Kan man hitta något liknande men med award, star alliance och amex 2 för 1.

MUC - 09:40 pm
Abu Dhabi, United Arab Emirates
AUH - 06:45 am
Thu, Mar 07, 2019

AUH - 09:05 am

Phuket, Thailand
HKT - 06:20 pm
Thu, Mar 07, 2019

Toppen