Om du är lika otydlig i din kommunikation med SAS kan jag ha en viss förståelse för att det blir fel.Det är svårt att inte låta bli.
Om du är lika otydlig i din kommunikation med SAS kan jag ha en viss förståelse för att det blir fel.Det är svårt att inte låta bli.
Om du är lika otydlig i din kommunikation med SAS kan jag ha en viss förståelse för att det blir fel.
Händer ganska ofta både när man är ute och reser och i vanliga livet att man måste HUCA, tex om receptionen på hotellet nekar late check out...bara att vänta några timmar tills dom bytt personal och fråga igen. Eller om det inte går att få hjälp med nån försäkringsfråga...ring igen. Lägg nolle energi på att hetsa upp sig och bli arg på det svar man får. Det gör det inte bättre.Jag brukar alltid vara supertydlig när det gäller såna saker. Finns inte en gnutta osäkerhet eller tramsade för det har man inte råd med.
Jag råkade troligtvis ut för en person som inte är påläst och tydligen inte läser vad man har för problem. Dessutom är det omöjligt att man skickar sitt ärende fel eftersom man går igenom ett antal moment och i mitt fall ' förlust av bagage' som jag har ersättningsansprak på
Händer ganska ofta både när man är ute och reser och i vanliga livet att man måste HUCA, tex om receptionen på hotellet nekar late check out...bara att vänta några timmar tills dom bytt personal och fråga igen. Eller om det inte går att få hjälp med nån försäkringsfråga...ring igen. Lägg nolle energi på att hetsa upp sig och bli arg på det svar man får. Det gör det inte bättre.
Varför köper du inte den alternativa biljetten istället för att sitta o vänta? SEK 1048, så du går ändå plus.Fick precis sms om ett inställt flyg mellan ARN-RNB blev ombokad från 18.00 till 21:40.
Hittade ett flyg från Bromma som kunde ta mig hem på ungefär samma tid. Ringde till SAS för att se om de kunde sätta in de 937 EB poängen även om jag bokade av som plåster på såren.
Det gick såklart inte. Men han skickade gladeligen ut blanketten som jag ska fylla i för att få 250 EUR som ersättning för förseningen...
Hade nöjt mig med 937 EB poäng som komp för att få komma hem hyfsat ikväll. Men nu får jag sitta och vänta och får poängen och 250 EUR.
Instruktionen till kundservice måste ju vara, försök att skapa lose/lose situationer för kunderna och företaget...
Varför köper du inte den alternativa biljetten istället för att sitta o vänta? SEK 1048, så du går ändå plus.
Jag är inte säker själv på hur det har tolkats men förordningen befriar bolaget från att betala ersättning om de bokar om så du inte blir mer än två timmar sen. I det här fallet har de inte uppfyllt detta. Då tolkar jag det som att du har rätt att kräva avbokning och återbetalning samt ersättning.Om jag kommer fram i tid med det andra flyget så ersätter väl SAS mig endast för biljetten jag behövt köpa? Eftersom att förseningen då blir obefintlig?
Eller tänker jag fel här, inte helt koll på EU förordningen
Jag är inte säker själv på hur det har tolkats men förordningen befriar bolaget från att betala ersättning om de bokar om så du inte blir mer än två timmar sen. I det här fallet har de inte uppfyllt detta. Då tolkar jag det som att du har rätt att kräva avbokning och återbetalning samt ersättning.
Du kan inte avboka själv och sen kräva ersättning för biljetten. Avbokar du så får du pengarna tillbaka för din originalbiljett men företaget har då slutfört sina åtaganden mot dig, det innebär ingen förseningsersättning. Att boka om på eget bevåg var något som SAS använde sig av när det var strejk, men det är inte normalproceduren.
Och självklart får du inte ersättning heller om du inte blir tillräckligt sen genom ombokningen. Det säger sig lite själv.
Däremot får man original routing credit men inte förrän resan är genomförd.