Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Ingen jättegrej, men ändå lite slappt. Sitter i Plus ALC-ARN och erbjuds dryck innan maten. Sonen önskar Coca Cola. Får då frågan om det går bra med Zero då det är det enda som finns med. Han säger ok, men sen visar det sig att det finns fullt med vanlig Cola i samma vagn fast på andra sidan då andra beställer...

Last edited:
Hej,

Jag blir verkligen så frusterad på Eran kundservice. Jag banne mig kokar inombords nu.. bara jag tänker hur Ni behandlar Era passagerare (så det gäller bara inte mig, det har jag verkligen förstått)
Är vi inte något värda i era ögon, är vi skräp? Är det så Ni ser på oss.

Ni gör allt för inte hjälpa eller rättare gör ALLT för att slippa få kontakt med era kunder när något går fel. Och fel har det gått. Jag åkte med SAS 8 juni och vid ankomst så fick jag inte min väska.

Jag var på väg till ett bröllop. Jag gjorde givetvis en rapport på plats hos eran representant på flygplatsen och fick en sk PIR rapport. Dessutom har jag varit åtskilliga gånger kontakt med bagageservice och frågat om min väska. Som svar är att De inte vet vart den finns.

Jag gjorde en förlustanmälan av borttappat bagage i början av Juli månad och fick ett ärendenummer. Har väntat tålmodigt i över 3 veckor innan jag fick ett svar. Som svar fick jag att Ni inte ersätter mig för förstörd väska.. Men Hallå? Hur kan min väska vara förstörd, den är ju borta.. jag har aldrig fått den.

När jag fick detta meddelande så befann jag mig faktiskt på Arlanda, tog kontakt med SAS Bagageservice och frågade vad det handlade om. Visade mitt mail. De sa att min väska har fortfarande inte lokaliserats mao är borta... De sa att personen ifråga på SAS Kundservice måste ha missuppfattat hela detta ärende och bad mig att jag skulle ringa SAS Kundservice.

Jag ringde dagen efter eftersom Kundtjänst var stängd och berättade vad det handlade om, bad att de tar kontakt med handläggaren och påtalar detta. Jag skickade ett mail till henne och förklarade att det som hon skrev är helt galet och inte handlar om förstört bagage eller försenad utan borttappat mer än 21 dagar.

Jag har inte fått något svar från henne, det har gått över 10 dagar sen jag skickade totalt 3 mail, Noll respons.. Det känns inte alls bra..

Hur fungerar Ni egentligen? Hur löser ni saker när folk får problem eller om era anställda inte alls har något sus och dus vad saken handlar om. Jag är så förvånad att det inte är sant. Vad är det fel på Er som bolag?

Nu har det gått exakt 2 månader sen jag reste med er och fann inte mitt bagage på bagagebandet..

Jag har förstås överseende att det har varit strejk, minns hur nästan hela Kastrup var öde 1 maj då strejken var igång. Fick flyga från Barcelona via Lisbon med TAP Portugal till Köpenhamn och ta tåget från Kastrup direkt till Stockholm. Blev som sagt inte drabbad som tur var. Men lider med andra resenärer som blev strandade eller fick punga ut stora summor med andra flygbolag för att ta sig an nånstans.

Då förstår jag inte varför man inte anställer extra personal på just Kundtjänst som sköter ersättningar för inställda flyg. Mitt ärende handlar om borttappat bagage.. men som sagt.. Lider med alla SAS passagerare när flyg blir inställt. Har råkat ut förra året ett antal gånger mellan Bromma och Bryssel just med Brussels Airlines.. Men de hade iaf en 24H kundtjänst som man kunde ringa till och de ombokade mig snabbt med andra flygbolag utan några problem...

Last edited:
Tyvärr så är jag med i Skyteam då jag gillar Air France och KLM
Samlar poäng endast hos dom.. Tycker det är krångligt ha en massa Bonusprogram..

Hej,

Jag blir verkligen så frusterad på Eran kundservice. Jag banne mig kokar inombords nu.. bara jag tänker hur Ni behandlar Era passagerare (så det gäller bara inte mig, det har jag verkligen förstått)
Är vi inte något värda i era ögon, är vi skräp? Är det så Ni ser på oss.

Ni gör allt för inte hjälpa eller rättare gör ALLT för att slippa få kontakt med era kunder när något går fel. Och fel har det gått. Jag åkte med SAS 8 juni och vid ankomst så fick jag inte min väska.

Jag var på väg till ett bröllop. Jag gjorde givetvis en rapport på plats hos eran representant på flygplatsen och fick en sk PIR rapport. Dessutom har jag varit åtskilliga gånger kontakt med bagageservice och frågat om min väska. Som svar är att De inte vet vart den finns.

Jag gjorde en förlustanmälan av borttappat bagage i början av Juli månad och fick ett ärendenummer. Har väntat tålmodigt i över 3 veckor innan jag fick ett svar. Som svar fick jag att Ni inte ersätter mig för förstörd väska.. Men Hallå? Hur kan min väska vara förstörd, den är ju borta.. jag har aldrig fått den.

När jag fick detta meddelande så befann jag mig faktiskt på Arlanda, tog kontakt med SAS Bagageservice och frågade vad det handlade om. Visade mitt mail. De sa att min väska har fortfarande inte lokaliserats mao är borta... De sa att personen ifråga på SAS Kundservice måste ha missuppfattat hela detta ärende och bad mig att jag skulle ringa SAS Kundservice.

Jag ringde dagen efter eftersom Kundtjänst var stängd och berättade vad det handlade om, bad att de tar kontakt med handläggaren och påtalar detta. Jag skickade ett mail till henne och förklarade att det som hon skrev är helt galet och inte handlar om förstört bagage eller försenad utan borttappat mer än 21 dagar.

Jag har inte fått något svar från henne, det har gått över 10 dagar sen jag skickade totalt 3 mail, Noll respons.. Det känns inte alls bra..

Hur fungerar Ni egentligen? Hur löser ni saker när folk får problem eller om era anställda inte alls har något sus och dus vad saken handlar om. Jag är så förvånad att det inte är sant. Vad är det fel på Er som bolag?

Nu har det gått exakt 2 månader sen jag reste med er och fann inte mitt bagage på bagagebandet..
Jag hoppas du är medveten om att detta inte är sas och att de inte svarar här inne. Redigerade bort lite känslig info också som du inte bör sprida öppet.

/Moderator

förstår jag inte varför man inte anställer extra personal på just Kundtjänst som sköter ersättningar för inställda flyg.
Det gjorde man faktiskt, men när alla ens resenärer kräver någon form av hantering går det inte få in hur mycket folk som helst.
Många flygvärdinnor gick hjälpa till på customer support och andra ställen då de inte fick jobba ombord.

Vet själv hur irriterande detta är och väldigt jobbigt att väskan helt försvinner och någon på kundtjänst som sedan Inte har koll. Jag fick själv vänta 3 månader som eurobonus diamond på min ersättning från strejken.

Det värsta i det fallet är ju att man får ett helt konstigt svar via mailen som inte handlar om "damaged luggage" eller "delayed".. Vet inte hur denna person på Customer Care lyckades få till det.. det är liksom en gåta för mig.. utan jag gör anspråk på borttappad bagage helt och hållet. Sen att man inte får respons på de 3 mailen jag skickade till henne är oförlåtligt dålig stil.

Så skrev denna person till mig (känns att hon har sysslat med copy & paste) ::

""""""""""""""""" Thank you for getting in contact with SAS Customer Care.

I am sorry that your bag was damaged when you traveled with us. We understand your disappointment.

From the 1st of March 2018 SAS has processed liability claims for destruction, loss, damage or delay of baggage strictly in line with the statutory limitations set in the Montreal Convention Article 31.

For you as a customer this means that SAS only handles claims filed by you and received by SAS within the statutory limitation periods.

Claims for delayed baggage must be submitted in writing, no later than 21 days from the date at which the baggage was made available to you.

Since your claim was sent to us outside the time limit stated above, I will unfortunately not be able to meet your request for compensation this time.
I recommend that you contact your insurance company for possible compensation.

I do hope to have the pleasure of welcoming you onboard SAS again soon. """""""""""""""""

Last edited:
När du gjorde din förlustanmälan refererade du då till PR-rapporten? Annars så är ju hennes svar inte så konstigt. Då skulle jag också tolka det som att du flög för mer än tre veckor sedan, och sen så skickar du in att ditt bagage är borttappat över tre veckor efter flygningen. Kundtjänst svar säger att de inte accepterar förlustanmälan som sker mer än 21 dagar efter flygningen. Så det tyder på att antingen har du inte bifogat PIR eller så har de missat det. Oavsett ett misstag som låter ganska lätt att rätta till.

Ett tips, gissar att de på kundtjänst kan anse att stora bokstäver vid personligt pronomen är nedsättande, framförallt när man inte är konsekvent. Då det historiskt har använts nedsättande för en person som är underordnad. Det borde kanske inte spela roll, men de som jobbar på kundtjänst är också människor och kan reagera på det.

Toppen