Om du är lika otydlig i din kommunikation med SAS kan jag ha en viss förståelse för att det blir fel.rsvp skrev:Det är svårt att inte låta bli.Klicka för att utvidga...
Om du är lika otydlig i din kommunikation med SAS kan jag ha en viss förståelse för att det blir fel.rsvp skrev:Det är svårt att inte låta bli.Klicka för att utvidga...
Berglund skrev:Om du är lika otydlig i din kommunikation med SAS kan jag ha en viss förståelse för att det blir fel.Klicka för att utvidga...
Händer ganska ofta både när man är ute och reser och i vanliga livet att man måste HUCA, tex om receptionen på hotellet nekar late check out...bara att vänta några timmar tills dom bytt personal och fråga igen. Eller om det inte går att få hjälp med nån försäkringsfråga...ring igen. Lägg nolle energi på att hetsa upp sig och bli arg på det svar man får. Det gör det inte bättre.rsvp skrev:Jag brukar alltid vara supertydlig när det gäller såna saker. Finns inte en gnutta osäkerhet eller tramsade för det har man inte råd med.Jag råkade troligtvis ut för en person som inte är påläst och tydligen inte läser vad man har för problem. Dessutom är det omöjligt att man skickar sitt ärende fel eftersom man går igenom ett antal moment och i mitt fall ' förlust av bagage' som jag har ersättningsansprak påKlicka för att utvidga...
Cristoffer Cedergren skrev:Händer ganska ofta både när man är ute och reser och i vanliga livet att man måste HUCA, tex om receptionen på hotellet nekar late check out...bara att vänta några timmar tills dom bytt personal och fråga igen. Eller om det inte går att få hjälp med nån försäkringsfråga...ring igen. Lägg nolle energi på att hetsa upp sig och bli arg på det svar man får. Det gör det inte bättre.Klicka för att utvidga...
Varför köper du inte den alternativa biljetten istället för att sitta o vänta? SEK 1048, så du går ändå plus.bankb skrev:Fick precis sms om ett inställt flyg mellan ARN-RNB blev ombokad från 18.00 till 21:40.Hittade ett flyg från Bromma som kunde ta mig hem på ungefär samma tid. Ringde till SAS för att se om de kunde sätta in de 937 EB poängen även om jag bokade av som plåster på såren.Det gick såklart inte. Men han skickade gladeligen ut blanketten som jag ska fylla i för att få 250 EUR som ersättning för förseningen...Hade nöjt mig med 937 EB poäng som komp för att få komma hem hyfsat ikväll. Men nu får jag sitta och vänta och får poängen och 250 EUR.Instruktionen till kundservice måste ju vara, försök att skapa lose/lose situationer för kunderna och företaget...Klicka för att utvidga...
pswe skrev:Varför köper du inte den alternativa biljetten istället för att sitta o vänta? SEK 1048, så du går ändå plus.Klicka för att utvidga...
Jag är inte säker själv på hur det har tolkats men förordningen befriar bolaget från att betala ersättning om de bokar om så du inte blir mer än två timmar sen. I det här fallet har de inte uppfyllt detta. Då tolkar jag det som att du har rätt att kräva avbokning och återbetalning samt ersättning.bankb skrev:Om jag kommer fram i tid med det andra flyget så ersätter väl SAS mig endast för biljetten jag behövt köpa? Eftersom att förseningen då blir obefintlig?Eller tänker jag fel här, inte helt koll på EU förordningenKlicka för att utvidga...
pswe skrev:Jag är inte säker själv på hur det har tolkats men förordningen befriar bolaget från att betala ersättning om de bokar om så du inte blir mer än två timmar sen. I det här fallet har de inte uppfyllt detta. Då tolkar jag det som att du har rätt att kräva avbokning och återbetalning samt ersättning.Klicka för att utvidga...
Hachans skrev:Du kan inte avboka själv och sen kräva ersättning för biljetten. Avbokar du så får du pengarna tillbaka för din originalbiljett men företaget har då slutfört sina åtaganden mot dig, det innebär ingen förseningsersättning. Att boka om på eget bevåg var något som SAS använde sig av när det var strejk, men det är inte normalproceduren.Och självklart får du inte ersättning heller om du inte blir tillräckligt sen genom ombokningen. Det säger sig lite själv.Däremot får man original routing credit men inte förrän resan är genomförd.Klicka för att utvidga...
Hachans skrev:Du kan inte avboka själv och sen kräva ersättning för biljetten. Avbokar du så får du pengarna tillbaka för din originalbiljett men företaget har då slutfört sina åtaganden mot dig, det innebär ingen förseningsersättning. Att boka om på eget bevåg var något som SAS använde sig av när det var strejk, men det är inte normalproceduren.Och självklart får du inte ersättning heller om du inte blir tillräckligt sen genom ombokningen. Det säger sig lite själv.Däremot får man original routing credit men inte förrän resan är genomförd.Klicka för att utvidga...
pswe skrev:Är du säker på detta? Det görs viss skillnad på förseningsersättning och ersättning vid cancellering i förordningen. Ersättningen i det här fallet skulle inte vara för förseningen i sig utan för att bolaget ställde in flighten.Klicka för att utvidga...
Cancellation1. In case of cancellation of a flight, the passengers concerned shalla) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 8; and(b) be offered assistance by the operating air carrier in accordance with Article 9(1)(a) and 9(2), as well as, in event of re-routing when the reasonably expected time of departure of the new flight is at least the day after the departure as it was planned for the cancelled flight, the assistance specified in Article 9(1)(b) and 9(1)(c); and(c) have the right to compensation by the operating air carrier in accordance with Article 7, unless:Klicka för att utvidga...
(iii) they are informed of the cancellation less than seven days before the scheduled time of departure and are offered re-routing, allowing them to depart no more than one hour before the scheduled time of departure and to reach their final destination less than two hours after the scheduled time of arrival.Klicka för att utvidga...
bankb skrev:Var det jag misstänkte, nu sitter jag i loungen iallafall, så ändå inte aktuellt med färd från Bromma. Men ändå märkligt att de inte agerar mer klokt för att hålla nere kostnader OCH få en nöjd kund.Klicka för att utvidga...
Hachans skrev:De har sina rutiner, det är garanterat enklare för dem att hantera på samma vis.Klicka för att utvidga...
Men det är just det dom gör, tar vilka beslut dom vill vilket leder till inkonsekvens. Inte hållbart om du frågar mig!bankb skrev:Förstår att det är det de beror på. Men förstår inte varför bolag inte är bättre på att bygga kundservice team som kan hantera kunder bättre.En stor del av mitt arbete handlar om kundservice, vi har en väldigt enkel och tydlig instruktion till alla som jobbar med kundservice hos oss - Du får ta vilka beslut du vill för att ge kunden världens bästa service!Ibland blir det lite stök, men i 99% av fallen så går det smidigt. SAS hanterar såklart en större volym och i hela världen, men flexibla instruktioner ger oftast nöjdare kunder OCH lägre kostnader.Klicka för att utvidga...
Det där håller ju inte, med tanke på hetsen om att få ersättning för precis allt så kommer folk kräva sjuka summor poäng för att bli nöjda. Om policyn då är att göra kunden nöjd kommer antalet personer med konton över miljonen skjuta i höjden.bankb skrev:Förstår att det är det de beror på. Men förstår inte varför bolag inte är bättre på att bygga kundservice team som kan hantera kunder bättre.En stor del av mitt arbete handlar om kundservice, vi har en väldigt enkel och tydlig instruktion till alla som jobbar med kundservice hos oss - Du får ta vilka beslut du vill för att ge kunden världens bästa service!Ibland blir det lite stök, men i 99% av fallen så går det smidigt. SAS hanterar såklart en större volym och i hela världen, men flexibla instruktioner ger oftast nöjdare kunder OCH lägre kostnader.Klicka för att utvidga...
bankb skrev:Fick precis sms om ett inställt flyg mellan ARN-RNB blev ombokad från 18.00 till 21:40.Hittade ett flyg från Bromma som kunde ta mig hem på ungefär samma tid. Ringde till SAS för att se om de kunde sätta in de 937 EB poängen även om jag bokade av som plåster på såren.Det gick såklart inte. Men han skickade gladeligen ut blanketten som jag ska fylla i för att få 250 EUR som ersättning för förseningen...Hade nöjt mig med 937 EB poäng som komp för att få komma hem hyfsat ikväll. Men nu får jag sitta och vänta och får poängen och 250 EUR.Instruktionen till kundservice måste ju vara, försök att skapa lose/lose situationer för kunderna och företaget...Klicka för att utvidga...
Det är två helt separata claims.Hachans skrev:Du kan inte avboka själv och sen kräva ersättning för biljetten.Klicka för att utvidga...
Hachans skrev:Japp! Hundra. Läs texten:Utelämnade de icke relevanta undantagen där förutom det som gäller i detta fall:Så mindre än två timmar sen ingen kompensation.I artikel 8 står det att du har rätt att få tillbaka pengarna för din biljett om ditt flyg blir inställt. Men sedan är du avbokad och duty of care upphör. Det är ju detta Norwegian gör konstant och hamnar i blåsväder för. De erbjuder avbokning och sen står folk ändå och vill ha hjälp.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Det är två helt separata claims.Det ena rör återbetalning enligt artikel 8.1(a). Det är en absolut rättighet vid inställd flygning.Det andra rör kompensation enligt artikel 5.1(c). Det framgår tydligt med ordet "and"/"och" i artikel 5.1 att det ena inte utesluter det andra. Det förutsätter naturligtvis att SAS i det här fallet inte erbjuder ombokning så att rätten till ersättning enligt artikel 5.1.(c)(iii) faller. Det förefaller de inte ha gjort i detta fall eftersom den alternativa rutt de erbjudit innebär avgång 3h40 minuter senare och det svårligen kan flygas in så att postaren landar högst två timmar sent.Denna tolkning tycks också vinna stöd hos en av Flyertalks mest förordningskunnige postare. Och i aktuell tråd har LOT även godkänt ett sådant krav.EU Cancelled Flight Compensation? - FlyerTalk ForumsKlicka för att utvidga...