Senaste nytt

Reservation vid tankning med kort

Eftersom jag är lite insatt i det hela delar jag med mig av hur situationen ser ut när det gäller reserveringar.

Tidigare gjordes ofta en förauktorisation på 1kr, sedan tilläts tankning upp till ett visst belopp. Detta belopp var en överenskommelse mellan handlaren och inlösaren och skiljde sig mellan olika kort. Det var ofta 1200kr för nationella kort och 400kr för internationella kort.

Sedan ett drygt år tillbaka används något som kallas AFD, ett krav från VISA och MasterCard, där förauktorisationen görs på 1500kr. Kortutgivare ska då svara med accepterat maxbelopp, som kan vara 1500kr eller mindre (partial approval). Här agerar många kortutgivare så att de reserverar aktuellt belopp och ersätter sedan reservationen med korrekt belopp när själva köptransaktionen kommer in.

I teorin ska det här fungera bra och smärtfritt, sen kom verkligheten in i bilden. Många kortutgivare har problem med att matcha köptransaktioner med tidigare reservationer och snabbt kvitto dessa. Det har orsakat så mycket klagomål från kunder att många bolag har backat tillbaka till tidigare lösningar eller helt enkelt vägrat införa det nya systemet. Till det kommer allas egna tolkningar av regelverket...

Är det detta system som hänger ihop med att kan kommer behöva knappa kod på kontaktlösa betalningar och konstant råkar ut för tvåstegsverifiering när man handlar online?

Är det detta system som hänger ihop med att kan kommer behöva knappa kod på kontaktlösa betalningar och konstant råkar ut för tvåstegsverifiering när man handlar online?
Det här regelverket gäller endast obemannade betalterminaler där beloppet inte är känt på förhand. I princip är det oavsett betaltyp, men just kontaktlösa betalningar får genomföras utan PIN om beloppet är under 200kr. I teorin skulle en betalterminal kunna erbjuda en kund att slippa slå PIN, men måste då stoppa pumpen vid 200kr.

Det här regelverket gäller endast obemannade betalterminaler där beloppet inte är känt på förhand. I princip är det oavsett betaltyp, men just kontaktlösa betalningar får genomföras utan PIN om beloppet är under 200kr. I teorin skulle en betalterminal kunna erbjuda en kund att slippa slå PIN, men måste då stoppa pumpen vid 200kr.

Okej, då är det inte alls kopplat till EUs kortbetalningadirektiv som i princip inte ska tillåta kontaktlöst utan pin längre och gör internetköp lite krångligare.

Okej, då är det inte alls kopplat till EUs kortbetalningadirektiv som i princip inte ska tillåta kontaktlöst utan pin längre och gör internetköp lite krångligare.
Lite offtopic, men jag tycker var och varannat ställe tillåter köp under 200kr utan pin. Är det alltså inte okej längre?

Cirklek tog nog priset för obegriplig reservation idag. De har en jultävling med virtuella skraplotter där man kan vinna lite dryck, godis och liknande:

Circle K - XMAS

Jag var inne på en mack nyss och hämtade två vunna drycker och då ville de ha två kronor för panten. I sann "allt för poängen anda" (och ärligt talat i brist på mynt) betalade jag förstås med Amex. Alltså ett vanligt kassaköp i bemannad kassa i butiken. Ingen tankning var inblandad på något sätt. Kostnaden enligt kvittot var 2 kronor.

Nu spelar det väl ingen roll egentligen men varför behöver de reservera 500 kronor tro?

Cirklek tog nog priset för obegriplig reservation idag. De har en jultävling med virtuella skraplotter där man kan vinna lite dryck, godis och liknande:

Circle K - XMAS

Jag var inne på en mack nyss och hämtade två vunna drycker och då ville de ha två kronor för panten. I sann "allt för poängen anda" (och ärligt talat i brist på mynt) betalade jag förstås med Amex. Alltså ett vanligt kassaköp i bemannad kassa i butiken. Ingen tankning var inblandad på något sätt. Kostnaden enligt kvittot var 2 kronor.

Nu spelar det väl ingen roll egentligen men varför behöver de reservera 500 kronor tro?

Jag har reagerat på det där också på Circle K. När man kör biltvätt reserveras 500kr oavsett program. Det är ju ett på förhand fastställt belopp så varför behövs det reserveras? Märkligt.

Jag har reagerat på det där också på Circle K. När man kör biltvätt reserveras 500kr oavsett program. Det är ju ett på förhand fastställt belopp så varför behövs det reserveras? Märkligt.
Fast det brukar inte vara så om man exempelvis köper korv eller en macka. Kanske kassan var "off-line" på något sätt och ett "random" belopp reserverades.

Att en tankning kan generera nedanstående reservationer?

Heja Cirkel K!

D9408B35-4FAF-496A-ABE2-CAA7A7E1BDF5.jpeg

• Gilla
Reactions: hco
Toppen