Senaste nytt

Reservation vid tankning med kort

Har man senaste versionen på mjukvara/kort i sina terminaler etc. så borde de flesta reservationer idag gå bort väldigt snabbt o ersättas med det korrekta beloppet men tyvärr är så inte alltid fallet.
Ingos enkronasreservation sedan den 18:e är fortfarande kvar efter sisådär 48 timmar så där gick det inte snabbt i alla fall.

Ytterst få som har kvar 1 krona då bolaget själv får stå med risken om det görs tankningar där det inte finns täckning etc.
Pratar vi Amex så gissar jag att problemet är litet, alltså att det är få kort som är giltiga men inte klarar runt en tusing till för en tankning. Kan nog vara större problem med "lönekontokopplade" bankkort.

Man kan lägga in kort och på så sätt "fångas" tankningarna upp och man får en del statistik i appen. Man betalar dock som vanligt vid pumpen och inte via appen.

St1 har en app där man kan lägga in valfritt kort som sedan debiteras tankningen. På appen väljer man pump och sedan är det bara att börja tanka. Kvittot skickas också till appen. Rätt skönt att under vintern slippa att fippla med kort. Legitimering sker med BankID i början av sessionen.

Ingos enkronasreservation sedan den 18:e är fortfarande kvar efter sisådär 48 timmar så där gick det inte snabbt i alla fall.

Pratar vi Amex så gissar jag att problemet är litet, alltså att det är få kort som är giltiga men inte klarar runt en tusing till för en tankning. Kan nog vara större problem med "lönekontokopplade" bankkort.

Verkar fortfarande vara en del kedjor som inte uppdaterat sina terminaler vilket är lite segt, sedan kan de som sagt ha att göra med inlösesföretaget, transaktionsmottagaren och eventuell bank också, många spelare inblandade. Kreditkorten i sig brukar ju ta några dagar på sig vid transaktioner så där är det inte konstigt att det ligger kvar men på de rena bankkorten så bör det vara minimalt med problem idag. Risken etc. handlar också en del om skimming och annat fuffens, inte bara att personen i fråga ej har täckning på kortet.

Jag upptäckte också det när jag betalade med Amex på OKQ8 att dem reserverat 1200kr när jag tankade för 300kr.

Det är kortföretaget Mastercard/Visa/Amex etc. som sätter gränserna på vilket belopp som reserveras, bensinbolagen råder inte över detta. På bensinstationer gäller det terminaler utomhus inte i butik.

Det är kortföretaget Mastercard/Visa/Amex etc. som sätter gränserna på vilket belopp som reserveras, bensinbolagen råder inte över detta. På bensinstationer gäller det terminaler utomhus inte i butik.
Skulle påstå att du delvis har fel. Kortbolagen o inlösensbolagen har en del påverkan med minimumgränser etc. men bolagen kan också styra o de som fortfarande tar 1 kr står med risken själv o inte inlösensbolagen. Jag bestämde vilket belopp som skulle sättas där jag arbetade. Normalt sätter man också ett belopp vilket gäller för alla tankningar oavsett vem som är utgivare av kort. Så var de när jag höll på med det men kan självklart också ändrats o kan ju också skilja mellan bolag.

Skulle påstå att du delvis har fel. Kortbolagen o inlösensbolagen har en del påverkan med minimumgränser etc. men bolagen kan också styra o de som fortfarande tar 1 kr står med risken själv o inte inlösensbolagen. Jag bestämde vilket belopp som skulle sättas där jag arbetade. Normalt sätter man också ett belopp vilket gäller för alla tankningar oavsett vem som är utgivare av kort. Så var de när jag höll på med det men kan självklart också ändrats o kan ju också skilja mellan bolag.
Finns säkert undantag men som du skriver förflyttas risken då när det gäller kreditkort och den risken tar inte bolagen därav följer man rekommenderat reservationsbelopp.

Toppen