Senaste nytt

Reservation vid tankning med kort

Reservationer hit och reservationer dit. Cirkle K, ST1, OKQ8... Bla bla bla.

Det enda som betyder något är detta.
Preem. Poängen. Ska. In. Punkt!

e38ff11cff40283a0c6a1276d7af5c01.jpg

@Brandten katten vad du tankar! 50-60 liter var ~ 10 dag. Hur mycket kör du egentligen eller har du flera fordon?

Hm, jadu. Har Preem gjort om så man inte får en klump varje månad? Gick tillbaka till förra året då jag körde jättemånga hästars bensin istället för nuvarande 163hk Diesel och då låg Preem poängen på 4-500 / mnd. Upplever att jag tankade var 5e dag då men den kalkylen borde ju inte gå ihop iom att det ser ut att vara ungefär samma nu.

FruBrandten tankar sin skuta 1 gång i månaden ungefär och oklart om vi har kopplade konton där (på Preem).

Edit: Kör minst 6 mil / dag (t/r kontoret) så tillkommer säkert 4 mil i snitt på övrig körning / dag. Huvva! Blir en laddhybrid snart. :)

Eftersom jag är lite insatt i det hela delar jag med mig av hur situationen ser ut när det gäller reserveringar.

Tidigare gjordes ofta en förauktorisation på 1kr, sedan tilläts tankning upp till ett visst belopp. Detta belopp var en överenskommelse mellan handlaren och inlösaren och skiljde sig mellan olika kort. Det var ofta 1200kr för nationella kort och 400kr för internationella kort.

Sedan ett drygt år tillbaka används något som kallas AFD, ett krav från VISA och MasterCard, där förauktorisationen görs på 1500kr. Kortutgivare ska då svara med accepterat maxbelopp, som kan vara 1500kr eller mindre (partial approval). Här agerar många kortutgivare så att de reserverar aktuellt belopp och ersätter sedan reservationen med korrekt belopp när själva köptransaktionen kommer in.

I teorin ska det här fungera bra och smärtfritt, sen kom verkligheten in i bilden. Många kortutgivare har problem med att matcha köptransaktioner med tidigare reservationer och snabbt kvitto dessa. Det har orsakat så mycket klagomål från kunder att många bolag har backat tillbaka till tidigare lösningar eller helt enkelt vägrat införa det nya systemet. Till det kommer allas egna tolkningar av regelverket...

Toppen