Senaste nytt

Eventuell om-/av-bokningsavgift eller försäkring på Eurobonus-award resor

Vad det handlar om är:

1. SAS behöver pengar, massor av pengar, kontanter snabbt.

2. SAS släpper nästan inga biljetter på de populära rutterna i eftertraktade klasser.

3. SAS försöker ge skenet av att ovanstående beror på att det de egentligen släpper
en massa biljetter men att de bokas upp av lömska typer.

4. Om nr.3 hade varit sant hade de som första steg infört begränsningar
för hur mycket som går att boka med Fly Premium.

5. På goda grunder antar SAS att deras kunder litar på auktoriteter, och SAS är
ju nästan samma som mamma staten.


Ledmotivet till filmen blåsningen...
En av de bästa filmerna genom alla tider.
 
Vad det handlar om är:

1. SAS behöver pengar, massor av pengar, kontanter snabbt.

2. SAS släpper nästan inga biljetter på de populära rutterna i eftertraktade klasser.

3. SAS försöker ge skenet av att ovanstående beror på att det de egentligen släpper
en massa biljetter men att de bokas upp av lömska typer.

4. Om nr.3 hade varit sant hade de som första steg infört begränsningar
för hur mycket som går att boka med Fly Premium.

5. På goda grunder antar SAS att deras kunder litar på auktoriteter, och SAS är
ju nästan samma som mamma staten.


Ledmotivet till filmen blåsningen...

1) Om man behöver pengar snabbt så är ju enkät, utvärdering, bygga en lösning med avgifter eller försäkringslösning för något som ingen av er någonsinn har gjort så extremt långsamt och dyrt. Dessutom verkar SAS ha de sämsta analytikerna. Istället. Sluta köp sprit till guld loungen, sluta svara i telefon i Tallin etc.
Listan kan göras lång om man nu vill ha cash snabbt.

2) Ojdå. Enligt travelhacks finns det 793 säten i business och 1530 i plus till Nordamerika tom april nästa år, det tycker jag vi avrundar till "inga biljetter".

3) Eller så är det kanske renutav sant. I denna tråd har mången person kommit ut ur ombokningsgarderoben och jag tror det är rimligt att antal att bonusplatstilldelningen är en funktion av bonusläget, så en sen avbokning är nog en låg sannolikhet för att den kommer tillbaka i inventoryt. Men vad ve jag.

4) Eller sett till att det lilla fåtalet inte stjälper för den stora massan.

5) Well, som man känner sig själv känner man andra.


Jag vill inte vara sämre, så jag toppar med inte bara musik utan tillhörande utstyrsel och dans ;)
 
Last edited:
1) Om man behöver pengar snabbt så är ju enkät, utvärdering, bygga en lösning med avgifter eller försäkringslösning för något som ingen av er någonsinn har gjort så extremt långsamt och dyrt. Dessutom verkar SAS ha de sämsta analytikerna. Istället. Sluta köp sprit till guld loungen, sluta svara i telefon i Tallin etc.
Listan kan göras lång om man nu vill ha cash snabbt.

2) Ojdå. Enligt travelhacks finns det 793 säten i business och 1530 i plus till Nordamerika tom april nästa år, det tycker jag vi avrundar till "inga biljetter".

3) Eller så är det kanske renutav sant. I denna tråd har mången person kommit ut ur ombokningsgarderoben och jag tror det är rimligt att antal att bonusplatstilldelningen är en funktion av bonusläget, så en sen avbokning är nog en låg sannolikhet för att den kommer tillbaka i inventoryt. Men vad ve jag.

4) Eller sett till att det lilla fåtalet inte stjälper för den stora massan.

5) Well, som man känner sig själv känner man andra.


Jag vill inte vara sämre, så jag toppar med inte bara musik utan tillhörande utstyrsel och dans ;)


2. Vet inte om du har missat vad som är de populära rutterna till USA men det är knappast ORD/EWR/IAD/BOS. Väljer du istället MIA, LAX, SFO så finns totalt 10 biljetter i business dit för tillfället. Något mer på hemresan. Lägg där till att du kanske vill åka BÅDE dit och hem under kanske 3 veckor så sjunker antalet till 4. Så "nästan inga på populära rutter" är väl ganska nära sanningen?
 
2. Vet inte om du har missat vad som är de populära rutterna till USA men det är knappast ORD/EWR/IAD/BOS. Väljer du istället MIA, LAX, SFO så finns totalt 10 biljetter i business dit för tillfället. Något mer på hemresan. Lägg där till att du kanske vill åka BÅDE dit och hem under kanske 3 veckor så sjunker antalet till 4. Så "nästan inga på populära rutter" är väl ganska nära sanningen?

Smaka är som röva, klöva. NB detta var lediga platser, vem vet hur många platser som redan är bokade...
Om det nu är så viktigt att man åker just till Miami så får man kanske offra sig på en inrikesflygning med United för knappt några pengar eller några poäng. Vill minnas att jag flög ORD-SFO för 28 spänn i avgifter och några tiotusentals poäng.

Sett till det faktum att din kostnad är kanske 500+ kr per person för en resa i business till ett värde av 40-50000 kr så får man kanske acceptera att SAS inte bara slumpar ut alla säten som bonusplatser på just din favoritdestination, på din favoritdag, i din önskade mängd.
 
Smaka är som röva, klöva. NB detta var lediga platser, vem vet hur många platser som redan är bokade...
Om det nu är så viktigt att man åker just till Miami så får man kanske offra sig på en inrikesflygning med United för knappt några pengar eller några poäng. Vill minnas att jag flög ORD-SFO för 28 spänn i avgifter och några tiotusentals poäng.

Sett till det faktum att din kostnad är kanske 500+ kr per person för en resa i business till ett värde av 40-50000 kr så får man kanske acceptera att SAS inte bara slumpar ut alla säten som bonusplatser på just din favoritdestination, på din favoritdag, i din önskade mängd.

Tja, ORD-SFO inrikes i First (som motsvarar business) kostar 70 000 poäng plus skatter. Detta när man redan lagt 100 000 poäng per biljett plus skatt för att komma till ORD med SAS. Totalt 170 000 plus en tusenlapp i skatt. Jag tycker i alla fall inte att 70 000 poäng till är "knappt några poäng".
 
Tja, ORD-SFO inrikes i First (som motsvarar business) kostar 70 000 poäng plus skatter. Detta när man redan lagt 100 000 poäng per biljett plus skatt för att komma till ORD med SAS. Totalt 170 000 plus en tusenlapp i skatt. Jag tycker i alla fall inte att 70 000 poäng till är "knappt några poäng".
Tja.. Det kostar 100k poäng att flyga till+från Nordamerika med SAS award. För 130k poäng kan du flyga Star Alliance award till nordamerika, dvs med SAS eller valfri annan medlem plus United inrikes i USA. Tidigare var skillnaden 10k poäng, nu lite mer.
 
Tja, ORD-SFO inrikes i First (som motsvarar business) kostar 70 000 poäng plus skatter. Detta när man redan lagt 100 000 poäng per biljett plus skatt för att komma till ORD med SAS. Totalt 170 000 plus en tusenlapp i skatt. Jag tycker i alla fall inte att 70 000 poäng till är "knappt några poäng".
Biz inrikes kostar väl ändå 50k?
 
Tja.. Det kostar 100k poäng att flyga till+från Nordamerika med SAS award. För 130k poäng kan du flyga Star Alliance award till nordamerika, dvs med SAS eller valfri annan medlem plus United inrikes i USA. Tidigare var skillnaden 10k poäng, nu lite mer.

Det är sant. Då åker man dock på bokningsavgifter. De
Biz inrikes kostar väl ändå 50k?

Finns bara economy och first inrikes i USA. First, som motsvarar business, får man sikta på om man vill ha bagage med utan att betala 20-200 dollar per väska.
 
Det är sant. Då åker man dock på bokningsavgifter. De


Finns bara economy och first inrikes i USA. First, som motsvarar business, får man sikta på om man vill ha bagage med utan att betala 20-200 dollar per väska.
Ja men räknas det som First, alltså bokningsklass O? Jag trodde det heter First men bokas som business, men jag kanske har fel?
 
Toppen