Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Det här är väldigt intressant

Pilotavtalet på SAS kritiseras internt - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Det visar ju att det kanske inte var SAS som var problemet i förhandlingarna utan Teknikföretagen.
Tja, för teknikföretagen kanske det inte spelar någon roll om sas går under. Hade de varit villiga att pröjsa det det kostade att strejken pågick i några veckor till? Knappast. Men det var ju inte de som stod under utpressning...

All respekt för det. Personligen, och som jag tidigare skrivit i den här tråden, anser jag dock att det är viktigt att detta kostar rejält med pengar så att de ansvariga för detta kaos - såväl bolaget som den grupp som nu valt att strejka - får konsekvenserna svart på vitt
Det är väl i så fall den så kallade svenska modellen man ska skylla på, som legaliserar strejker, men detta är nog fel forum för den diskussionen ;)

Du tror inte detta har kostat SAS rejält med pengar redan?!

Driv ersättning mot piloterna & deras fack istället, där kan det få kosta rejält med pengar
Nu är det ju iofs inte en framkomlig väg att driva krav mot piloter och fack. Och nej, det har givetvis inte kostat tillräckligt med pengar. Detta kommer naturligtvis att återupprepas igen och igen och igen. Kostnadsmassan ska ned, inte upp. Svårare än så är det inte.

Det är väl i så fall den så kallade svenska modellen man ska skylla på, som legaliserar strejker, men detta är nog fel forum för den diskussionen ;)
Absolut. Och den danska och norska modellen. Men avtalet är inte bra, och vi kommer få återuppleva en ny liknande tråd inom kort. Det är besvärande.

När har det kostat tillräckligt med pengar då, enligt dig? När SAS gått i konkurs? När piloterna har en månadslön på 300.000:-? 400.000:-? 500.000:- ? När har det kostat tillräckligt? När är du nöjd?
Du skriver att det kommer att återupprepas igen och igen och igen. Vad tycker du att SAS ska göra? Vad är lösningen? Ska dom ge med sig och höja piloternas lön med 25% varje gång dom varslar om strejk? Nu kommande när CC ska ha 25 % ökning?
Hur ska SAS har råd med det? Gud förbjude att dom höjer biljettpriserna för då gör dom ju fel också...

- Kan du hjälpa mig att förstå hur dom ska agera?

Nu är det ju iofs inte en framkomlig väg att driva krav mot piloter och fack. Och nej, det har givetvis inte kostat tillräckligt med pengar. Detta kommer naturligtvis att återupprepas igen och igen och igen. Kostnadsmassan ska ned, inte upp. Svårare än så är det inte.

När har det kostat tillräckligt med pengar då, enligt dig? När SAS gått i konkurs? När piloterna har en månadslön på 300.000:-? 400.000:-? 500.000:- ? När har det kostat tillräckligt? När är du nöjd?
Du skriver att det kommer att återupprepas igen och igen och igen. Vad tycker du att SAS ska göra? Vad är lösningen? Ska dom ge med sig och höja piloternas lön med 25% varje gång dom varslar om strejk? Nu kommande när CC ska ha 25 % ökning?
Hur ska SAS har råd med det? Gud förbjude att dom höjer biljettpriserna för då gör dom ju fel också...

- Kan du hjälpa mig att förstå hur dom ska agera?
Ett gott exempel finns i denna tråd. Skriv på eller dö. Men det är klart, det kanske är bättre att lida långsamt.

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs" | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Den enda långsiktiga räddningen jag kan se för SAS är om (när) Norwegian konkar.

Frågan är hur mycket det hjälper. Tar nog inte många dagar innan Ryan då kliver in och plockar en del russin ur kakan där Norwegian ändå håller dem borta i dagsläget. Och på de linjerna blir det ännu värre.

Men det är klart, på lite mindre attraktiva linjer kan man då rejält höja priserna. Folk kommer skrika, men har man inget annat val så kommer man väl fortsätta flyga SAS.

Ett gott exempel finns i denna tråd. Skriv på eller dö. Men det är klart, det kanske är bättre att lida långsamt.

SAS - "Åtta underskrifter eller konkurs" | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

I praktiken säger du att det inte finns någon framtid för SAS eller för att driva flygbolag i Skandinavien alls. Tyvärr har du nog rätt. Framtiden ligger i att bli ett "bokningsbolag" där alla flygningar utförs av bolag registrerade utanför Skandinavien och med besättningar som arbetar på utländska marknader. Frågan är bara om man kan ta sig över till en sådan situation utan fullständig konkurs på vägen - som det ser ut nu ser inte det så troligt ut heller.

I praktiken säger du att det inte finns någon framtid för SAS eller för att driva flygbolag i Skandinavien alls. Tyvärr har du nog rätt. Framtiden ligger i att bli ett "bokningsbolag" där alla flygningar utförs av bolag registrerade utanför Skandinavien och med besättningar som arbetar på utländska marknader. Frågan är bara om man kan ta sig över till en sådan situation utan fullständig konkurs på vägen - som det ser ut nu ser inte det så troligt ut heller.
Ja, det är ju mycket svårt att tro att priser för flygbiljetter hux-flux skulle öka, ingenting talar för det. Efter överenskommelsen 2012 har man ju (med lite god hjälp av t.ex. bränslepriset) varit på väg åt rätt håll. Nu låter man ånyo en grupp medarbetare ta styrspakarna och sätta en - i mina ögon - farlig norm för andra medarbetare. Som Jørgen Lindegaard sa en gång i tiden om strejken 2006, "Det er fuldstændig absurd. Ingen ledelse vil nogen sinde opgive sin ret til at lede firmaet. Det er fuldstændig umuligt for mig at forstå".

History repeats itself.

Toppen