Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Flög mixed Fleet själv i många år. Växling mellan kort och långflygningar tex A320/330 och dessutom fler simulatorkontroller.
Inte bra alls, det blir mer trötthet och fler misstag. Tur att passagerare inte vet hur nära det kan vara ibland med trötta piloter.
Bättre framförhållande i schema, den här fighten vann SAS.
Tur att jag aldrig jobbade i SAS där management och pengar verkar styra allt.
Nära vad?

Jag som passagerare förväntar mig att ni (?) piloter - precis som vi lokförare - är skyldiga att ta er själva ur tjänst om ni anser er vara för trötta och ofokuserade.
Allt annat vore skandal.

Tycker annars att det faller lite platt (no pun intended) när man först säger sig vara värd si och så mycket i lön, med motiveringen att man ansvarar för X antal människor, för att sedan rycka på axlarna åt att man inte är i form när man utför sitt arbete. Det är iaf. så jag tolkar det när man säger sig ha flugit omkring trött flera gånger.

Jag gissar bara, men kanske det har att göra med att det inte finns någon besättning på utestationerna som kan flyga hem planet igen? Dvs. besättningen kanske flygs dit med andra bolag idag, så att de kan flyga hem imorgon?
Stämmer, såg idag på Instagram, en flygvärdinna från Danmark jag följer, med kollegor, som idag åkte via Frankfurt till Shanghai med Air China för att möta ankommande, första, SAS plan.

Nära vad?

Jag som passagerare förväntar mig att ni (?) piloter - precis som vi lokförare - är skyldiga att ta er själva ur tjänst om ni anser er vara för trötta och ofokuserade.
Allt annat vore skandal.

Tycker annars att det faller lite platt (no pun intended) när man först säger sig vara värd si och så mycket i lön, med motiveringen att man ansvarar för X antal människor, för att sedan rycka på axlarna åt att man inte är i form när man utför sitt arbete. Det är iaf. så jag tolkar det när man säger sig ha flugit omkring trött flera gånger.
Det där var väldigt bra. Du har fullständigt rätt. Är man inte i form att utföra sitt jobb (flyga) så ska man sjukskriva sig. Annats tar man absolut inte sitt ansvar.

Last edited:
Nu postades redan poängen för gårdagens nedgraderade flygningar med Lufthansa. Jag måste säga att 1250 poäng per segment var bra intjäning utan någon statusbonus i economy. Jag skulle dessutom få ersättning för nedgraderingen enligt agenten. :)

Ingen här förresten som sitter på mer info om pilotavtalet och vill dela med sig? Det har ju förhandlats om så mycket mer än den kraftiga löneökning de fick. T ex upp till 125 000 danska kronor över tre år.

45990FB5-6C24-487C-8666-BD5139D4BEBA.jpeg

Last edited:
Toppen