Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Det sista kravet har jag inte sett nämnas tidigare

Bland piloternas krav finns schemaändringar, högre löner och ett stopp på utflaggningen av flighter till Irland.

/Från Aftonblaskan)

Jag har sett det nämnas även innan strejken bröt ut, då nämndes det:
- Lön
- Schemaläggning
- Stoppad utflaggning

Sitter mobilt nu så kan inte länka, men borde gå att googla fram (även om en del kan vara bakom betalväggar, har själv SvD, DI och DN så var nog där)

Jag har sett det nämnas även innan strejken bröt ut, då nämndes det:
- Lön
- Schemaläggning
- Stoppad utflaggning

Sitter mobilt nu så kan inte länka, men borde gå att googla fram (även om en del kan vara bakom betalväggar, har själv SvD, DI och DN så var nog där)
Utifrån någon av tv intervjuerna tyckte jag man ganska tydligt kunde läsa mellan raderna att de vill ha stopp för sas Ireland. Däremot att lägga ut trafiken med småplan till cityjet osv verkar de vara ok med - det är ju ingen direkt konkurrent om jobben.

Ur det kan man läsa att sas Ireland numera verkar fungera, kanske lite för bra.

Osvuret är väl bäst, men känns som strejkrisken är klart lägre där. Åker till London i veckan och är väldigt tacksam att flygningarna genomförs av SAIL.
Det är den nog definitivt, och delvis för att de var klivit in i marknaden vid ett senare tillfälle.

Sedan är det naturligtvis en fördel för bolaget om produktionen är *utspridd* mellan olika bolag. Så får man möjlighet att göra det som facket klagat på ("spela ut länderna mot varandra"). Det håller fram tills de gör det som de gjort nu (och där arbetsgivarna nu kan klaga på att de "gaddar ihop sig mot arbetsgivaren"). Men det är helt klart fördel för arbetsgivaren i en konflikt situation att ha så många som möjligt. Däremot kostar det mer i koordination när det inte är konflikt.

Såhär lät det i somras när SAS hade sålt biljetter till flighter som man inte hade kapacitet för och väljer då att ställa in flighterna:

Det är onekligen svårt att inte ha sympati för vad "original"piloterna gjorde då, och det kan hända att de är "värda" löneökningen de efterfrågar, men problemet är att jag är övertygad om att SAS helt enkelt inte har råd att gå dem till mötes om man har tänkt att fortsätta driva ett framgångsrikt bolag. Det är ingen vild gissning att dessa låglönelösningar är en stor del i SAS senaste framgångar, tyvärr.

Det sista kravet har jag inte sett nämnas tidigare

Bland piloternas krav finns schemaändringar, högre löner och ett stopp på utflaggningen av flighter till Irland.
TV4)
På nyheterna igår TV4, pratade piloterna om deras oro att bli av med arbete på grund av utflaggning och nya entreprenörer.

Jag tycker synd om alla som drabbats av strejken negativt och vill därför försöka bidra med en positiv sak. Jag fick efter 5 års längtan (ända sen @simon_says91 flög med United business) testa Uniteds berömda sundae när jag blev ombokad till United på sträckan fra-ord! Den var makalöst god, bättre än i mina drömmar! Filmen Johnny English gjorde inte upplevelsen sämre! :D Tack bc.se för stöttning/information och tack SAS för smidig ombokning (efter 3 försök).

20190427_151554.jpg

Ja det lär ju inte hjälpa piloterna om de får igenom 13%. Jag gissar att de allra flesta NEO flaggas ut då i framtiden. Piloternas val och de kan säkert få jobb på SAIL senare om detta inträffar. Med bättre schedule och ingångslöner som huvudkrav hade de säkert fått mer sympati både från bolaget och allmänheten. Snart tre timmar i telefonkö nu....

Toppen