Senaste nytt

SAS piloter i strejk?

Ombokning till Norwegian, jag fick svaret att det inte har några avtal med norsken
så även om det inte finns några andra alternativ kan de inte boka DY, om man väljer
att köpa en biljett själv så ersätter de mellanskillnad på upp till €300.

Återstår frågan om man får Eurobonuspoängen man skulle fått om man flugit med SAS.

(noterade att Norsken har 20kg maxvikt på baggage på shorthaul och tar 1,99% om man betalar med Amex)

Kommit fram än @Homer ? Snart ger jag upp och beger mig till ett steakhouse. Middagsdags. Kanske mer bemanning i morgon bitti?

Edit. Ser att du postade precis innan mig. :)

Ombokning till Norwegian, jag fick svaret att det inte har några avtal med norsken
så även om det inte finns några andra alternativ kan de inte boka DY, om man väljer
Ett problem där är väl säkert att Norwegian inte är med i IATA. (vilket väl är samma som gör att de själva inte kan boka om sina kunder till andra utan att i princip gå in på bolagets hemsida och boka en biljett).

Återstår frågan om man får Eurobonuspoängen man skulle fått om man flugit med SAS.

(noterade att Norsken har 20kg maxvikt på baggage på shorthaul och tar 1,99% om man betalar med Amex)
Hur funkar detta?
Säg att man bokat SAS ARN-OSL-LYR ToR för 3500kr. Den blir inställd (pengar tillbaka). Därefter bokar man själv om till Norwegian (samma sträcka) för 5500kr, täcker SAS de 2000kr som blev skillnaden?
Ngn som nyttjat detta? :rolleyes:

Ja det lär ju inte hjälpa piloterna om de får igenom 13%. Jag gissar att de allra flesta NEO flaggas ut då i framtiden. Piloternas val och de kan säkert få jobb på SAIL senare om detta inträffar. Med bättre schedule och ingångslöner som huvudkrav hade de säkert fått mer sympati både från bolaget och allmänheten. Snart tre timmar i telefonkö nu....

På Pprune kan man läsa att grundlönen för en kapten hos SAIL är £6800/månad. Inte heller det speciellt lågbetalt och då med mer förutsägbart schema.

£4300 for F/O and £6800 for Cpt I believe.

This is basic without block pay, per diem, overnight allowance, stby allowance etc..

Hur funkar detta?
Säg att man bokat SAS ARN-OSL-LYR ToR för 3500kr. Den blir inställd (pengar tillbaka). Därefter bokar man själv om till Norwegian (samma sträcka) för 5500kr, täcker SAS de 2000kr som blev skillnaden?
Ngn som nyttjat detta? :rolleyes:

så här står det på SAS sida,( står inget här men €300 som kompensations har nämnts någonstans? )

Om vi inte kan boka om dig till ett nytt flyg med avgångstid inom 24 timmar från din ursprungliga avgångstid, kan du köpa en annan flyg-, tåg- eller bussbiljett, alternativt hyra en bil. Vi ersätter prisskillnaden mellan den oanvända SAS-biljetten och kostnaden för din nya transport under jämförbara transportvillkor, mot uppvisande av kvitto.

• Om du väljer att boka ett annat transportmedel måste du avboka din biljett med SAS för att få återbetalning för den oanvända biljetten. Observera att detta ska göras först när du har avslutat din resa. Var uppmärksam på att kostnaden för din alternativa transport måste vara i samma prisklass som din ursprungliga biljett. Om du väljer att köpa en ny flygbiljett, ersätter vi dig bara för en resa i samma serviceklass som din ursprungliga SAS-biljett.
  • Kom ihåg att kontrollera med ditt försäkringsbolag om de kan täcka ytterligare kostnader.
Om din flygning är inställd | SAS

Toppen