Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Svaret finns säkert redan i denna gedigna tråd, men :)
Frugan och jag skulle flyga LHR-BOG igår kväll 21:30 med Avianca men planet fick tekniskt problem och ny planerad tid är istället idag 16:30.
Heder till Avianca som snabbt och bra styrde upp hotell, tansport, mat och information.
Problem nummer två är att planerad ankomst är 23:00 så vi missar anslutande flyg i BOG till SME och måste vänta till 07:30.
Ordnar Avianca fixat hotell och transport vid ankomst i BOG?
Vilken kompensation har vi rätt till? Och hur ansöker vi om kompensation?
Vem betalar för den missade hotellnatten i SMR?
Bokat Business med AMEX 2-for-1 och betalade skatter med mitt AMEX.

Last edited:
De är åtminstone konsekventa då vi båda får avslag vid första försöket... Har du skrivit ovanstående argument i ditt svar till SAS? Jag gjorde det och inväntar svar. Kan man på något sätt få bekräftat via tredje part att flygplansbytet genomfördes efter birdstrike?

EDIT: Fick just svar på mitt svar där jag anförde argumenten ovan men avslag igen. Vore som sagt finfint om det gick att få bekräftelse på flygplansbytet inför nästa steg.
Intressant tycker jag att i svaret på mitt klagomål avseende nedgradering och nekad lounge, inte ett EU261/04-ärende, fick jag mkt noga påtalat att ersättning enligt EU261/04 inte skulle betalas ut pga extraordinär händelse. Fick verkligen en känsla av att de stämmer i bäcken när det gäller detta fall(SK940)
Däremot ersatte de nedgraderingen:)

Hej,

Jag börjar med att be om ursäkt för ett ostrukturerat inlägg då jag är på resande fot och gör detta från mobiltelefon. Sista svarsdag är nära förestående så jag kände att jag måste klarhet i detta.

Jag behöver hjälp med att tolka de dokument som Norwegian har skickat som svar och som bör visa om de har rätt eller fel i det här fallet.

Bakgrunden är en försening Arlanda-Gran canaria som min fru och en bunt väninnor råkade ut för i september. Avgång blev försenad redan vid avgång (och detta har de inte förnekat).

Norsken hävdar dock att flyget endast blev ankomstförsenat 2 tim 3 min, medans hur jag än försöker så får jag det till minst 3 tim. Detta baserar jag på tidsstämplar i chat-konversationer mellan mig och henne (justerat för tidsskillnad). Prick 20.00, svensk tid, fick jag meddelandet "landat" och det var skickat innan planet var vid gaten. Ursprunglig ankomsttid, enligt biljetten, skulle ha varit 16.15 lokal tid.

De hävdade också att "förseningar som sker i luften kan de inte vara ansvariga för"...

Hjälp mig, är det jag som har problem med tiden eller försökte de en rövare som de håller kvar vid?

Bifogar de dokument som Norwegian skickat till oss. (Antar att dessa dokument är "klipp och klistrade" ur något system då ena dokumentet innehåller både muspekare och textmarkör samtidigt vilket borde vara omöjligt)

Attachments

• 2019-03-25 19.12.16.png
    2019-03-25 19.12.16.png
    265,6 KB · Visningar: 315
  • 2019-03-25 19.40.48.png
    2019-03-25 19.40.48.png
    338 KB · Visningar: 291
  • 2019-03-25 19.41.50.png
    2019-03-25 19.41.50.png
    154,5 KB · Visningar: 240
Hej,

Jag börjar med att be om ursäkt för ett ostrukturerat inlägg då jag är på resande fot och gör detta från mobiltelefon. Sista svarsdag är nära förestående så jag kände att jag måste klarhet i detta.

Jag behöver hjälp med att tolka de dokument som Norwegian har skickat som svar och som bör visa om de har rätt eller fel i det här fallet.

Bakgrunden är en försening Arlanda-Gran canaria som min fru och en bunt väninnor råkade ut för i september. Avgång blev försenad redan vid avgång (och detta har de inte förnekat).

Norsken hävdar dock att flyget endast blev ankomstförsenat 2 tim 3 min, medans hur jag än försöker så får jag det till minst 3 tim. Detta baserar jag på tidsstämplar i chat-konversationer mellan mig och henne (justerat för tidsskillnad). Prick 20.00, svensk tid, fick jag meddelandet "landat" och det var skickat innan planet var vid gaten. Ursprunglig ankomsttid, enligt biljetten, skulle ha varit 16.15 lokal tid.

De hävdade också att "förseningar som sker i luften kan de inte vara ansvariga för"...

Hjälp mig, är det jag som har problem med tiden eller försökte de en rövare som de håller kvar vid?

Bifogar de dokument som Norwegian skickat till oss. (Antar att dessa dokument är "klipp och klistrade" ur något system då ena dokumentet innehåller både muspekare och textmarkör samtidigt vilket borde vara omöjligt)
Bilderna blir för små och suddiga att läsa på mobilen så kan inte se vad som står riktigt.
Det är åtminstone 1h tidsskillnad till Kanarieöarna, så om de landar 20:00 svensk tid kan det mycket väl vara under 3h.
Vad din messenger chat säger för tid har du nog inte mycket för skulle jag gissa på.
Frågan är ju varför ni blir försenade från start, är det inte extraordinärt ska ersättning betalas ut om försening är över 3h dvs dörr öppen vid gate senast 1915 lokal tid.

Oj. Ska jag försöka förtydliga någon bild?

Ok, 20.00 (svensk tid) är ju under 3 tim men det jag bygger mitt resonemang på är att de inte hade taxat in till gate ännu då och det definitivt är omöjligtvis kan vara 2.03 i försening. Snarare då 3.03 i slutänden med tidsskillnaden inräknad.

Hade de sagt att förseningen var 2.57 så hade jag antagligen inte tänkt så mycket på det då det är mera rimligt, men 2.03 känns så "felräknat" avs tidszon (medvetet eller omedvetet)

Är du inte försent ute då? Kom väl något prejudikat på att man måste anmäla inom 6-8 veckor eller dylikt för att kunna få ersättning enligt EU 261/2004

Toppen