Alltså min tanke om ICN bygger ju givetvis på som jag skrev att 330/340 frigörs från destinationer som skulle kunna få 321LR, ex.vis CPH-IAD under vintersäsongen.A321LR max range = 4000 nm
ARN-ICN = 4008 nm
CPH-ICN = 4290 nm
Källa: A321neo samt Great Circle Mapper
Det gör att vi kanske måste räkna bort ICN som en potentiell ny destination - iaf för A321LR som denna tråd handlar om. Inte omöjligt att det blir en linje med A330/A340/A350 dock.
Med det avklarat så har vi här lite inspiration på potentiella destinationer som ryms inom maxavståndet för A321LR
Visa bifogad bild 87342
Källa: Great Circle Mapper
Jag ser inte en ferryflygning CPH - AAR som något oöverstigligt hinder för att få in den på exempelvis en slinga AAR - EWR - GOT - EWR - AARHandlar ju om var planen är baserade också, särskilt när man har så få I början. Det talar ju för att man antingen baserar dem i Köpenhamn och kör tex BOS, IAD och möjligen något Indien eller så. Och frigör 340. Alternativt att man sätter dem i EWR och flyger "baklänges" på tex aar, got och bgo. En variant där är ju ocldå att man varvar in sena cph avgången från ewr och på det sättet får planen hem till cph lite då och då.
Givetvis ska ICN flygas med 330/340.
Visserligen inte, men om du iställer kallar slingan för EWR-AAR-EWR-GOT-EWR så åstadkommer du samma sak utan ferry.Jag ser inte en ferryflygning CPH - AAR som något oöverstigligt hinder för att få in den på exempelvis en slinga AAR - EWR - GOT - EWR - AAR![]()
Så är det, och som du skrev om man låter 901/902 gå upp till helår med 321LR på vintern så kan man slinga hem dom till CPH också på det sättet (och kanske 1 dag i veckan med 321LR på 901/902 under sommaren)Visserligen inte, men om du iställer kallar slingan för EWR-AAR-EWR-GOT-EWR så åstadkommer du samma sak utan ferry.
350 duger också. Från CPH då så klart med ett riktigt kvälls/nattflyg dit och nattflyg hem (typ som HKG-flyget).
Tror fortsatt på OSL och optimalt A340 som tar mycket mer frakt. Fisk från Norge och delar till offshore-industrin tillbaka. En industri som beräknas investera över 170 miljarder Nok i år.
A340 har dessutom fler C-seats till oljefolket och en CC mindre än A330. Det känns som en perfekt linje för dessa flyg.