Senaste nytt

SAS aktier

e9fa55a7bc62387d2274fed4825a0009.jpg
4e kvartalet

”Det lägre resultatet jämfört med föregående år drevs av högre flygbränslekostnader, en svag svensk krona och en underliggande kostnadsinflation”, skriver vd:n Rikard Gustafson

Underliggande kostnadsinflation vill jag höra mer om...

Gillar verkligen inte att enhetskostnaden faktiskt ökade i kvartalet. Fuel hedgen i Q1 nästa år var ok men ser ut som att de var för tidigt ute i höstas med den till viktiga Q3. Mindre frakt också, där hade jag tokfel. Mer intäkter från kreditkort som jag trodde. Intressant conference call kl.10.

Ska Läsa vidare nu, men kan säga redan nu att rapporten tyvärr var sämre än mina förväntningar. Q1 är alltid ett svårt kvartal men men.

Vågar inte sitta toktung inför conferance call så körde lite vinsthemtagning nu innan på en av depåerna. Bra vinst sedan augusti på dessa så nöjd med traden ändå. :) När jag inte är nöjd med en rapport går jag alltid på magkänsla och minskar innehavet.

A38BB6D4-F12B-420D-97A8-B896ADA161BB.jpeg

Jag tycker SAS gör väldigt mycket rätt numera och har skött sin turn-around på ett snyggt sätt.

Det som oroar mig också är om vi nu troligen går in i lågkonjunktur samt regeringsunderlaget som inte har fått mitt förtroende än. Just flygskatten tror jag numera gynnar SAS men knappast en eventuellt fortsatt tillväxtfientlig politik. Det är många olika viljor och vårbudgeten blir intressant på många sätt.

Detta är faktorer som ju SAS inte heller kan påverka.
Svag krona och bränsle men det var ingen vidare rapport från SAS :-( även om vi har tunga månader framför oss för många bolag

Last edited:
Gillar verkligen inte att enhetskostnaden faktiskt ökade i kvartalet. Fuel hedgen i Q1 nästa år var ok men ser ut som att de var för tidigt ute i höstas med den till viktiga Q3. Mindre frakt också, där hade jag tokfel. Mer intäkter från kreditkort som jag trodde. Intressant conference call kl.10.

Ska Läsa vidare nu, men kan säga redan nu att rapporten tyvärr var sämre än mina förväntningar. Q1 är alltid ett svårt kvartal men men.
Ja det var ingen vidare rapport

Toppen