Senaste nytt

SAS aktier

M.K

Medlem
@Vera Sålde av mer under dagen, fick 23,74 som lägst, så har nu bara kvar ett mindre innehav, delvis hedgat. Mycket positivt på deras conference call men för lite fokus på kostnaderna anser jag och att de t o m hade en ökning av enhetskostnaderna som lite snabbt förklarades med inflation håller inte. Det och sämre fuelhedge än jag personligen förväntat samt generellt osäkerhet kring vad nya regeringen i Sverige hittar på gör att det känns bäst att avstå större investeringar i Sverige exponerat/SEK just nu.

Går alltid att bygga upp positionen igen. Nu blir det trading i andra sektorer som saknar relevans för B.C. Ser fram mot SAS årstämma också. :)
 
Last edited:

Vera

Medlem
Hoppas dom lyckas utan att dra ner på kvaliten
Verkligen det handlar inte om jordnötter dessa dryga 700 msek

@Vera Sålde av mer under dagen, fick 23,74 som lägst, så har nu bara kvar ett mindre innehav, delvis hedgat. Mycket positivt på deras conference call men för lite fokus på kostnaderna anser jag och att de t o m hade en ökning av enhetskostnaderna som lite snabbt förklarades med inflation håller inte. Det och sämre fuelhedge än jag personligen förväntat samt generellt osäkerhet kring vad nya regeringen i Sverige hittar på gör att det känns bäst att avstå större investeringar i Sverige exponerat/SEK just nu.

Går alltid att bygga upp positionen igen. Nu blir det trading i andra sektorer som saknar relevans för B.C. Ser fram mot SAS årstämma också. :)
Skriver under! Glad för mina 24,40 men då inte augusti förvärv. Bortsett från omvärldsstörande problematik svag krona etc finns kostnader som inte har med kunder att göra som är mkt störande.
 
Last edited by a moderator:

mha321

Medlem
Verkligen det handlar inte om jordnötter dessa dryga 700 msek

Nötterna har man ju redan dragit in på. Eller var det chipsen. Eller är det tisdag?

Det finns ju inte mycket kvar att dra ner på på de avgångar man "har otur" på. Det som potentialt skulle spara pengar (typ stor flaska istället för liten av vin/vatten osv) kostar ju mer in arbete så det går inte.

Klämma in fler stolar per plan kanske?

Eller helt enkelt föra över mer till sail och baser utanför Skandinavien. Tyvärr är det nog det enda sättet att ordentligt sänka några kostnader...
 
  • Gilla
Reactions: M.K

Vera

Medlem
Nötterna har man ju redan dragit in på. Eller var det chipsen. Eller är det tisdag?

Det finns ju inte mycket kvar att dra ner på på de avgångar man "har otur" på. Det som potentialt skulle spara pengar (typ stor flaska istället för liten av vin/vatten osv) kostar ju mer in arbete så det går inte.

Klämma in fler stolar per plan kanske?

Eller helt enkelt föra över mer till sail och baser utanför Skandinavien. Tyvärr är det nog det enda sättet att ordentligt sänka några kostnader...
Mer en metafor från mig. Det är alltid bättre att ha större inkomster än utgifter. Att man måste hålla koll på sin kundstock och att där blir inte nötter/chips någon vidare bra diskussion. Som företag måste man vara snabbrörlig där man kan. Monopolet är över sedan länge. Så klart kan man spara även i kabinen men jag tror det finns andra stora kostnader som ger väsentligt mycket mer. Så klart kan det inte handla om hur ofta man slipper möta kunderna för att sälja.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
De har redan kommit långt med fler stolar. Alla Neos ökar till 180, A321 och A319 har under året maxats till 200 respektive 150.

Högre kabinfaktor med fler stolar per CC sedan Q1-18 alltså. Nya flyg med rimligtvis mindre, enklare och billigare underhåll. Lönekostnader borde gått ned istället för +133Msek med SAS-Ireland och pensionsavgångar. Lägre avgifter i CPH. Ändå ökade enhetskostnaden. Så besviken.
 

M.K

Medlem
De nämnde ingenting tyvärr om valutapåverkan på enhetskostnaden utan skyllde lite snabbt på inflation. På direkt fråga från anlytiker skyllde de på kostnadsökningar inom motorunderhåll mm. En post som förövrigt gick ner med -11 miljoner jämfört med Q1-18. Nu är det förvisso bara ett kvartal så för tidigt att se en trend. Hoppas på bättre tal nästa kvartal. Kanske kommer ett köpläge runt 20sek också med lite flyt.
 

Vera

Medlem
De nämnde ingenting tyvärr om valutapåverkan på enhetskostnaden utan skyllde lite snabbt på inflation. På direkt fråga från anlytiker skyllde de på kostnadsökningar inom motorunderhåll mm. En post som förövrigt gick ner med -11 miljoner jämfört med Q1-18. Nu är det förvisso bara ett kvartal så för tidigt att se en trend. Hoppas på bättre tal nästa kvartal. Kanske kommer ett köpläge runt 20sek också med lite flyt.
Repeterat beteende :) 20sek. Ska spana i aug i år ;-) men som du nämnt vi vet inget än om regering, konjuktur etc.Har just bokat 40 biljetter med en konkurrent för jag tycker man glömt vem som betalar biljetterna på senaste tiden (ja o dricker bara vatten ;-)) Blir väldigt mörkrädd när jag hör facket förhandla att man ska slippa vara ute i kabinen. Ingen rök utan eld men då är problemen helt andra i ett företag!
 

M.K

Medlem
@Vera Ja du får spana lite i augusti. Alltid trevligt med rea ;) Jag är självklart supernöjd trots allt, bara det att jag hade hopp om 30:- och Large Cap. Tror inte på det längre denna omgång så då är det dags att ta storvinst. :cool:
 

Vera

Medlem
@Vera Ja du får spana lite i augusti. Alltid trevligt med rea ;) Jag är självklart supernöjd trots allt, bara det att jag hade hopp om 30:- och Large Cap. Tror inte på det längre denna omgång så då är det dags att ta storvinst. :cool:
Ja tycker nog intern back office spridit sig ut i kabinen= ledarskapsproblematik som visade sig i siffror nu. Det där med Maslows behovspyramid ;-). Några proffs så klart som alltid! Stort företag att vända kulturmässigt till fokus på affär.
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Toppen