Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Under onsdagens handel steg Norwegian med 9%.
Att vara aktieägare i Norwegian är att man bjuds på en daglig berg och dalbanan, gäller att spänna fast sig och sitta fastspänd hela dagen.
 
Man kan även ställa frågan om hur mycket av Norwegians resenärer SAS och andra bolag generellt skulle vara intresserade av.
För SAS så är det affärsresenärer och en del fritid absolut, kabinfaktorn går att öka en del samt att man säkert kan göra en ansträngning för att öka kapaciteten.lite.

Tror dock att många resenärer slutar flyga om prisnivån höljs och ligger på en mer normal nivå.
Därför tror jag att den totala marknaden som kommer att minska som resultat av en konkurs eller liknande.
 
Man kan även ställa frågan om hur mycket av Norwegians resenärer SAS och andra bolag generellt skulle vara intresserade av.
För SAS så är det affärsresenärer och en del fritid absolut, kabinfaktorn går att öka en del samt att man säkert kan göra en ansträngning för att öka kapaciteten.lite.

Tror dock att många resenärer slutar flyga om prisnivån höljs och ligger på en mer normal nivå.
Därför tror jag att den totala marknaden som kommer att minska som resultat av en konkurs eller liknande.
Det beror givetvis på destination. Över Atlanten är det nog så viktigt att fylla kabinen med betalande pax - det visar ju om inte annat den extremt låga prisnivån på dessa rutter. På huvudstadstriangeln samt inrikes Norge, Danmark och Sverige finns det nog också utrymme att ta en hel del pax som om inte annat saknar realistiska alternativ (ta Luleå-Stockholm, Oslo-Bergen/Trondheim/Tromsö, Köpenhamn-Ålborg t.ex.). Där finns det definitivt även affärsresenärer som flyger Norwegian enligt devisen lägsta pris vinner. Däremot får det väl hållas som osannolikt att SAS skulle öka kapacitet på södra Europa, den kommer nog fyllas av the Ryanairs of the World.
 
Toppen