Senaste nytt

Diskussion om Norwegians aktiekurs

Walter

Medlem
Artikel i 8-5 (Sydsvenskans affärsbilaga) om att en konkurs för Norwegian kan leda till problem för kastrup - känns lite konstigt att han motiverar det med att kastrup kan tappa trafik för att de flygbolag som tar över lönsamma linjer har en annan hub än kastrup. SAS måste ju vara rimligast för att plocka Norwegians trafik i Norden och det om något borde ju stärka Kastrup? Eller tänker jag fel?

https://www.8till5.se/2019-01-29/thomas-frostberg-norwegians-kris-kan-hota-kastrups-tillvaxt
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Artikel i 8-5 (Sydsvenskans affärsbilaga) om att en konkurs för Norwegian kan leda till problem för kastrup - känns lite konstigt att han motiverar det med att kastrup kan tappa trafik för att de flygbolag som tar över lönsamma linjer har en annan starkare hub. SAS måsfe ju vara rimligast för att plocka Norwegians trafik i Norden och det om något borde ju stärka Kastrup? Eller tänker jag fel?

https://www.8till5.se/2019-01-29/thomas-frostberg-norwegians-kris-kan-hota-kastrups-tillvaxt
Precis, lönsamma linjer kommer något flygbolag ta över och det gäller alla deras hubbar.
Dock kan jag tänka mig att det kanske blir extra svårt på Oslo.
 

mha321

Medlem
En del tar de säkert men sas har långt ifrån kapaciteten att ta över Norwegians alla linjer från Kastrup tex.

De lönsamma linjerna klarar sig säkert för att någon annan tar dem. Men tex feeder tappar man ju när det är två olika bolag som tar linjerna typ.

Och de har väl en del personal baserad på cph?
 

Agö

Medlem
SAS måsfe ju vara rimligast för att plocka Norwegians trafik i Norden och det om något borde ju stärka Kastrup? Eller tänker jag fel?
Jag tror att man ska tänka att SAS inte har kapacitet för att hantera ett bortfall på detta sätt. Av Kastrups Topp 10 (motsvarande drygt 30 % av pax) flyger Norwegian på åtta (endast Bryssel och Frankfurt som de inte flyger på). Av dessa är det bara Oslo, Stockholm och Ålborg som endast SAS och Norwegian flyger på. Rimligtvis kommer bolag baserade i London, Amsterdam, Paris, Helsingfors och Berlin att flytta fram positionerna - det innebär inte nödvändigtvis att något annat bolag etablerar sig med bas i Köpenhamn - varför skullle de göra det när t.ex. SAS startar ett irländskt bolag?
 

Walter

Medlem
Jag tror att man ska tänka att SAS inte har kapacitet för att hantera ett bortfall på detta sätt. Av Kastrups Topp 10 (motsvarande drygt 30 % av pax) flyger Norwegian på åtta (endast Bryssel och Frankfurt som de inte flyger på). Av dessa är det bara Oslo, Stockholm och Ålborg som endast SAS och Norwegian flyger på. Rimligtvis kommer bolag baserade i London, Amsterdam, Paris, Helsingfors och Berlin att flytta fram positionerna - det innebär inte nödvändigtvis att något annat bolag etablerar sig med bas i Köpenhamn - varför skullle de göra det när t.ex. SAS startar ett irländskt bolag?

Ah tack, blev klarare nu. Du kanske ska skicka analysen till artikelförfattaren så kan de ju uppdatera sitt inlägg...
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Jag tror att man ska tänka att SAS inte har kapacitet för att hantera ett bortfall på detta sätt. Av Kastrups Topp 10 (motsvarande drygt 30 % av pax) flyger Norwegian på åtta (endast Bryssel och Frankfurt som de inte flyger på). Av dessa är det bara Oslo, Stockholm och Ålborg som endast SAS och Norwegian flyger på. Rimligtvis kommer bolag baserade i London, Amsterdam, Paris, Helsingfors och Berlin att flytta fram positionerna - det innebär inte nödvändigtvis att något annat bolag etablerar sig med bas i Köpenhamn - varför skullle de göra det när t.ex. SAS startar ett irländskt bolag?
Bra argument, t ex hur många av Norwegians CC/FD är anställda i Danmark (och inte kommer från ett utländsk bemanningsföretag)?
 

Agö

Medlem
Dock kan jag tänka mig att det kanske blir extra svårt på Oslo.
Ja, Norge och Oslo är en helt annan femma. Norwegian har väl en marknadsandel som överstiger 40 % i Oslo och kanske ännu högre på Norge som helhet. I Stockholm ligger de väl någonstans mellan 20 och 25 %. Det är stora smällar att vänta...
 

mha321

Medlem
Ja, Norge och Oslo är en helt annan femma. Norwegian har väl en marknadsandel som överstiger 40 % i Oslo och kanske ännu högre på Norge som helhet. I Stockholm ligger de väl någonstans mellan 20 och 25 %. Det är stora smällar att vänta...
De har väl även runt 15% på gatwick och Malaga tex, samt är rejäla på ett antal andra ställen nere i Spanien.

Det var länge sedan de var så små att en konkurs inte skulle få stora effekter.
 

Agö

Medlem
De har väl även runt 15% på gatwick och Malaga tex, samt är rejäla på ett antal andra ställen nere i Spanien.

Det var länge sedan de var så små att en konkurs inte skulle få stora effekter.
Japp även om just dessa baser reder sig själva. Värre i Skandinavien.
 

Ricci

Medlem
Ja, Norge och Oslo är en helt annan femma. Norwegian har väl en marknadsandel som överstiger 40 % i Oslo och kanske ännu högre på Norge som helhet. I Stockholm ligger de väl någonstans mellan 20 och 25 %. Det är stora smällar att vänta...
Intressant är hur norska staten skulle agera vid en KK. Fick inte SAS köpa Braathens för 1kr och sedan ta över deras skulder också?
Sedan började man stimulera ett alternativ till SAS läs Norwegian med olika medel t ex förbud mot Eurobonus och statligt anställda var tvungna att välja Norwegian.
 
Toppen